A párizsiak vasárnap „pas”, vagyis nemmel vagy „oui”, igennel szavaztak arról, hogy megháromszorozzák-e a városközpontban a SUV-ok parkolási díját – ezt a szavazást az autóipar és a városi tisztségviselők nagy figyelemmel kísérték Európa-szerte. Nos, estére már ki is jöttek az eredmények.

Fotó: AFP

A francia fővárosban vasárnap az urnákhoz meghívott 1,3 millió választó szűk többsége (körülbelül 55 százaléka) a „nehéz, terjedelmes, környezetszennyező egyéni autók parkolási díjának átalakítása” mellett foglalt állást – számolt be a francia sajtó.

A párizsiak tehát döntöttek. A magas és nehéz autók parkolási díjának megháromszorozása kapcsán a párizsiak úgy döntöttek, hogy büntetik ezeket a városi terepjáróknak nevezett járműveket. Mintegy 1,3 millió választópolgárt hívtak meg az urnákhoz a 38 szavazóhely valamelyikében, hogy „a nehéz, terjedelmes, környezetszennyező egyéni autók parkolási díjának megállapítása mellett vagy ellen” szavazzanak.

A népszavazás eredménye, hogy a SUV-sofőrök óránként átlag több mint 19,40 dolláros parkolási díjjal szembesülhetnek. Vagyis egy ilyen autóval a néhány órás vásárlás a világ divatfővárosában több mint száz dollárról indulna, kezdve a parkolási díjjal.

A városháza tájékoztatása szerint a szavazás 19 órakor ért véget. Ezzel a szavazással kifejezetten a SUV-okat (Sport Utility Vehicle) és a 4x4-eseket célozták. Az igenek győzelmével annak a nem Párizsban lakó látogatónak, akinek a járműve meghaladja az 1,6 tonnát, illetve elektromos jármű esetében a két tonnát, ezentúl óránként 18 eurót kell fizetnie a központi, és 12 eurót a külső a kerületekben. Felmentést kapnak azok, akik a városban élnek vagy dolgoznak, illetve akik az érintett területeken parkolási engedéllyel rendelkeznek.

Ennek az új intézkedésnek a végrehajtása azonban nem lesz azonnal alkalmazható. A Le Parisien értesülései szerint a főváros megválasztott tisztségviselőinek először jövő májusban, a párizsi tanácson kell megvitatniuk. Miután elfogadják, azután is több hónapig tart, amíg a város végrehajtja.

Anne Hidalgo, Párizs polgármestere azt mondta, hogy a közúti biztonság, a légszennyezés és a klímaváltozás miatt célozta meg a SUV-kat. Hidalgo a Természetvédelmi Világalap egyik jelentésére hivatkozott, amely szerint a terepjárók 20 százalékkal szennyezőbbek az átlagos autóknál. Azt is elmondta, hogy egy gyalogos kétszer nagyobb valószínűséggel hal meg egy terepjáróval való ütközésben, mint egy normál járművel.

Varázsütésre eltűnt az összes bérelhető elektromos roller Párizs utcáiról

Párizsban betiltották a bérelhető elektromos rollereket. A fővárosban áprilisban tartottak népszavazást, amelyen rendkívül alacsony volt a részvétel, de a leadott voksok 90 százaléka az e-rollerek tiltására érkezett. Az eszközöket már össze is szedték, és eltüntették a város utcáiról.