Az orosz repülésbiztonsági incidensek száma több mint kétszeresére nőtt az elmúlt évben, mivel a légitársaságok a szigorú gazdasági és technológiai szankciók közepette egyre nehezebben tudják karbantartani a gépeiket – írta a Business Insider.

Law enforcement officers stand next to an Ural Airlines Airbus A320 passenger plane following its emergency landing in a field near the village of Kamenka, Novosibirsk region, on September 12, 2023. A Russian passenger Airbus A320 flying from the Black Sea resort of Sochi to the Siberian city of Omsk, with 167 people on board, made an emergency landing in an open Siberian field on September 12. Russia's aviation has been hard hit by Western sanctions over Moscow's Ukraine offensive. (Photo by Vladimir NIKOLAYEV / AFP) orosz
Az orosz Ural Airlines 1383-as járata egy szibériai mezőn hajtott végre kényszerleszállást tavaly szeptemberben.
Fotó: Vladimir Nikolayev / AFP

Az utasszállító repülőgépek baleseti adatait értékelő központ (JACDEC) adatai alapján tavaly 81 biztonsági incidens és baleset történt Oroszországban, szemben a 2022-ben feljegyzett 37-tel.

Ezek a számok csak a nyilvánosságra hozott eseteket mutatják, és nehéz megmondani, hogy valójában mekkora problémával küzdenek az orosz társaságok. De valószínű, hogy a hivatalos adatok többszöröséről beszélhetünk

– írta Jan-Arwed Richter, a JACDEC alapítója és vezérigazgatója hétfőn.

Oroszország a 2022-es ukrajnai invázió óta egyre szigorúbb nyugati szankciókkal küzd, a légiközlekedés pedig különösen érintett, mivel a kereskedelmi és harci repülőgépek gyakran ugyanazokat az alkatrészeket használják. A hadsereg pedig előnyt élvez, így a polgári gépek karbantartása egyre nehezebbé válik, a legkisebb sétarepülőktől a legnagyobb utasszállítóig.

Az alkatrészhiány miatt Oroszország szélsőséges módszerekhez folyamodott, hogy a repülőgépeit a levegőben tartsa. Az ország például 2022-ben több mint 14 millió dollár értékben jutott amerikai gyártmányú repülőgép-alkatrészekhez a feketepiacon keresztül.

A csempészet mellett pedig a légitársaságok kénytelenek voltak egy „Frankenstein-flottát” is létrehozni, amelyeket elavult vagy használhatatlanná vált gépeket kannibalizálnak a modernebb társaik fenntartásához. Ezek a trükkök azonban súlyos kockázatokkal járnak, a hibás és hiányos alkatrészek pedig rengeteg balesetet okozhatnak.

Eddig az orosz légitársaságok elkerülték a katasztrófát, de továbbra is a sorsot kísértik

Tavaly augusztusban a Red Wings két Boeing 777-es repülőgépe műszaki problémák miatt nem tudott felszállni Törökországban, ami miatt több száz orosz turista rekedt ott napokig. Egy hónappal később pedig az Ural Airlines egyik utasszállítójának kényszerleszállást kellett végrehajtania egy szibériai mező közepén, miután meghibásodott a gép hidraulikus rendszere.

Az ehhez hasonló esetek száma az idén várhatóan tovább emelkedik, hacsak a társaságok nem csökkentik járataik számát. Tekintettel arra, hogy az orosz légierő gépei is rossz állapotban vannak, a légi közlekedés valószínűleg a teljes leépülés irányába halad az országban.

Rekvirált gépekkel, úgy-ahogy működik az orosz légi közlekedés

Az orosz polgári légi közlekedést nem sújtották olyan keményen a szankciók, mint azt a Nyugat szerette volna. Igaz, az idő ellenük dolgozik: hiány van az alkatrészből, egyre kevesebb gép repül, és a biztonság is fogyóeszköznek számít.