Súlyos ára lehet a nyugati szankcióknak Oroszországban, de az egyik legkeserűbb pirulát a légiközlekedésnek kell lenyelnie, amelyet gyakorlatilag teljesen megbéníthat a két óriás, a Boeing és az Airbus kivonulása. A két vállalat szerdán jelentette be, hogy többé nem szállítanak alkatrészeket és frissítéseket az orosz légitársaságoknak, de továbbképzésekre se számítsanak részükről, teljesen megszakítják a kapcsolatot Moszkvával az Ukrajnát ért támadás miatt.
Az Aeroflot és a többi társaság már amúgy is nehézségekkel küzdenek, hiszen a világ jelentős részéről kitiltották repülőiket.
Ez a lépés gyakorlatilag a szovjet időkbe veti vissza az orosz légiközlekedést
– vélekedett a Reutersnek egy repülésbiztonsági szakértő.
Márpedig az orosz légitársaságok szép felívelést könyvelhettek el az elmúlt években: a világ légiközlekedésének a hat százalékát adták orosz gépek. Jelenleg összesen 332 Boeing és 304 Airbus repked orosz színekben, amely a teljes flotta kétharmada. Hogy ezek mikor kényszerülhetnek földre az alkatrészhiány miatt, egyelőre nehéz megjósolni, de
ha a háború és a vele járó szankciók sokáig elhúzódnak, szép lassan mind a hangárokban köthet ki.
Különösen, mert ha külföldről még meg is próbálnak beszerezni alkatrészeket közvetítők útján, a banki utalásokat alaposan megnehezítik és megdrágítják a szankciók, főleg, hogy szerdán már hét orosz bankot is kilöktek a SWIFT-rendszerből.
Beindulhat a kannibalizmus
Az oroszok nagy reménye, hogy viszonylag modern flottával rendelkeznek. Ez sem akadályozza majd meg természetesen az elhasználódást. Egy orosz szakértő szerint hamarosan tehát beindulhat a kannibalizmus, vagyis a kiszuperáltabb gépekből kiszedhetik a fontosabb alkatrészeket, hogy a nagyobb és használhatóbb repülők tovább üzemelhessenek.
Fennáll annak is a lehetősége, hogy Oroszország maga próbál meg alkatrészeket legyártani a repülőkhöz, de ez esetben pedig a biztosítók hátrálhatnak ki a társaságok mögül. Bárhogy is lesz, az eddigi felívelés után egyelőre úgy tűnik, szárnyaszegetté vált az orosz légiközlekedés.