Közélet

Magasról zuhanhatnak a mélybe az orosz légitársaságok

Óriási csapás a szankciók mellett az orosz légitársaságoknak a két legnagyobb vállalat, a Boeing és az Airbus kivonulása. Alkatrészek nélkül nem sokáig repkedhetnek a járataik.

Súlyos ára lehet a nyugati szankcióknak Oroszországban, de az egyik legkeserűbb pirulát a légiközlekedésnek kell lenyelnie, amelyet gyakorlatilag teljesen megbéníthat a két óriás, a Boeing és az Airbus kivonulása. A két vállalat szerdán jelentette be, hogy többé nem szállítanak alkatrészeket és frissítéseket az orosz légitársaságoknak, de továbbképzésekre se számítsanak részükről, teljesen megszakítják a kapcsolatot Moszkvával az Ukrajnát ért támadás miatt. 

Az Aeroflot és a többi társaság már amúgy is nehézségekkel küzdenek, hiszen a világ jelentős részéről kitiltották repülőiket. 

Ez a lépés gyakorlatilag a szovjet időkbe veti vissza az orosz légiközlekedést 
– vélekedett a Reutersnek egy repülésbiztonsági szakértő. 

Fotó: ILYA NAYMUSHIN

Márpedig az orosz légitársaságok szép felívelést könyvelhettek el az elmúlt években: a világ légiközlekedésének a hat százalékát adták orosz gépek. Jelenleg összesen 332 Boeing és 304 Airbus repked orosz színekben, amely a teljes flotta kétharmada. Hogy ezek mikor kényszerülhetnek földre az alkatrészhiány miatt, egyelőre nehéz megjósolni, de 

ha a háború és a vele járó szankciók sokáig elhúzódnak, szép lassan mind a hangárokban köthet ki. 

Különösen, mert ha külföldről még meg is próbálnak beszerezni alkatrészeket közvetítők útján, a banki utalásokat alaposan megnehezítik és megdrágítják a szankciók, főleg, hogy szerdán már hét orosz bankot is kilöktek a SWIFT-rendszerből. 

Fotó: ALEXEY FILIPPOV/AFP

Beindulhat a kannibalizmus

Az oroszok nagy reménye, hogy viszonylag modern flottával rendelkeznek. Ez sem akadályozza majd meg természetesen az elhasználódást. Egy orosz szakértő szerint hamarosan tehát beindulhat a kannibalizmus, vagyis a kiszuperáltabb gépekből kiszedhetik a fontosabb alkatrészeket, hogy a nagyobb és használhatóbb repülők tovább üzemelhessenek. 

Fennáll annak is a lehetősége, hogy Oroszország maga próbál meg alkatrészeket legyártani a repülőkhöz, de ez esetben pedig a biztosítók hátrálhatnak ki a társaságok mögül. Bárhogy is lesz, az eddigi felívelés után egyelőre úgy tűnik, szárnyaszegetté vált az orosz légiközlekedés. 

 

Airbus légiközlekedés Oroszország Boeing Aeroflot
Kapcsolódó cikkek