Olaf Scholz német kancellár Kínába utazott a hét végén négy napra, hogy a külkereskedelmi kapcsolatokról tárgyaljon. Scholz az útra magával vitte a Siemens, a BMW és a Mercedes-Benz Group képviselőit is. A megbeszélések középpontjában a kilátásba helyezett uniós büntetővámok lesznek, amelyek akkor léphetnek érvénybe, ha az ázsiai állam továbbra is dotálja az elektromosautó-gyártókat. Egyes tanulmányok szerint például csak a Magyarországon üzemet építő BYD legalább 3,4 milliárd dollárnyi állami támogatásban részesült, ami erősen versenytorzító.

Chancellor Scholz in China15 April 2024, China, Shanghai: Federal Chancellor Olaf Scholz (SPD) speaks during a press statement in Shanghai. The Federal Chancellor is on a three-day trip to China. Photo: Michael Kappeler/dpa (Photo by MICHAEL KAPPELER / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Olaf Scholz Kínának: az EU kész védővámra a dömpingáru ellen
Olaf Scholz Kínának: az EU kész védővámra a dömpingáru ellen / Fotó: AFP

 

Olaf Scholz igazságos versenyt követel

Scholz célja, hogy az nevében megértesse Pekinggel: ha nem veszi figyelembe az európai figyelmeztetéseket a diszkriminatív üzleti gyakorlatok felszámolására, Brüsszelnek nincs más választása, mint a kereskedelmi önvédelmi mechanizmusok növelése. A német kancellár egy sanghaji egyetemen tartott beszédében hétfőn figyelmeztette a kínai tisztviselőket, hogy a dömpingáru támogatása helyett inkább kezeljék a túltermelést, továbbá bánjanak jobban a külföldi cégekkel.

„Egyenlő versenyfeltételeket akarunk” – mondta, és

a legnagyobb problémáknak a dömpinget, a túltermelést és a szerzői jogok megsértését jelölte meg.

A kancellár lényegében megismételte Jenet Yellen szavait. Az amerikai pénzügyminiszter vasárnap a CNN-nek elmondta, hogy az Egyesült Államok nem vesz le „semmit az asztalról”, beleértve a további vámok lehetőségét sem, hogy megállítsa a kínai áruk dömpingjét.

A német delegáció első megbeszélésére a délnyugati Csungking városba érkezett, hogy a pártfőtitkárral a kínai túltermelés kérdéséről értekezzen. A Bloomberg úgy értesült az egyik résztvevőtől, hogy a kínai fél álkérdésként utasította el a német kritikákat, mivel szerintük azok álhíren vagy hamis információn alapulnak.

A felszólítás most még lényegesebb, mint valaha, ugyanis a kínai kormányzat a kínlódó gazdaságot főképp a feldolgozóipar ösztönzésével virágoztatná fel újból.

This photo taken on February 21, 2024 shows an employee working on a new energy vehicle assembly line at a BYD factory in Huai'an, in China's eastern Jiangsu province. (Photo by AFP) / China OUT
A BYD gyárai óriási állami támogatást kaphattak Kínától / Fotó: AFP

Az Európai Unió szubvencióellenes vizsgálatot folytat a Kínában gyártott elektromos járművekkel kapcsolatban, mivel szerinte az olyan cégek, mint a BYD, a hatalmas állami támogatásoknak köszönhetik erejüket. Peking szerint ez nincs így, mert a teljes ellátási lánc lehetővé teszi a kínai cégek számára, hogy jó minőségű, alacsony árú autókat gyártsanak.

A hírügynökség szerint a tárgyalásokon szóba kerül az orosz–ukrán háború is. A német vezető várhatóan felkéri Hszi Csin-ping elnököt arra, hogy gyakoroljon nyomást Vlagyimir Putyinra a háború mielőbbi befejezéséhez. „Oroszország Ukrajna elleni háborúja nem csak az európaiak problémája. Ez olyan dolog, ami miatt a világon mindenkinek aggódnia kell” – hangsúlyozta Scholz, aki Hszi Csin-ping elnökkel és Li Csiang miniszterelnökkel is tárgyal.