A magyar GDP idei lassabb bővülésének oka Németországban keresendő, mivel Magyarország külkereskedelmének a negyede, a magyar autóexportnak pedig az ötöde a legnagyobb gazdasággal rendelkező uniós tagállammal folyik. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter tett közzé júliusban egy 100 milliárd euró keretösszegű uniós javaslatot, amely a szektor átmeneti problémáját hivatott orvosolni az elektromos autók keresletének élénkítésével – olvasható az Oeconomus oldalán.
A cikk emlékeztet, hogy Németország tavaly januárban szűkítette, majd decemberben
fel is függesztette az elektromos autók vásárlását támogató programot. A 2016 óta tartó kedvezményben 65 ezer eurós vételárig a tisztán elektromos és a hibrid meghajtással rendelkező gépjárművek vásárlására akár 4500 eurós támogatást is igénybe lehetett venni.
Hét év alatt 10 milliárd euró értékben 1,23 millió darab tisztán elektromos meghajtású és 770 ezer hibrid gépjármű vásárlását támogatták, azaz az időszakban vásárolt elektromos meghajtással rendelkező autók 90 százalékára igénybe vették az állami segítséget. A német kormány előzetes célkitűzésként 2020-ra egymillió darabra akarta növelni a német utakon járó elektromos autók (electric vehicle, EV) számát. Végül nem sikerült ezt teljesíteni, az évtized elején alig több mint 300 ezer EV volt Németországban.
Az egyéni közúti közlekedés felelős a német üvegházhatású gázok kibocsátásának 12 százalékáért, így az elektromobilizáció kiemelten fontos a klímaváltozás elleni küzdelemben. Angela Merkel korábbi kancellár célkitűzése szerint 2030-ra 7-10 millióra kell növelni a német EV-k számát. Utódja, Olaf Scholz rálicitált erre, és az évtized végéig 15 millióra akarja emelni az e-autók mennyiségét. Ez azonban a jelentős állami vásárlásösztönző támogatás hiányában nem fog teljesülni.
A környezetvédelemért felelős német minisztérium becslése szerint állami támogatás nélkül
az évtized végére csupán 8,2 millió tisztán elektromos autó és 3,7 millió darab hibrid meghajtású gépjármű lesz Németországban.
A német kormányzat az elektromos buszok vásárlását is támogatta a dízel meghajtású buszok közötti árkülönbség 80 százalékának kifizetésével, ezt a támogatást szintén tavaly vezették ki.
Az írás szerint a kivezetések mögött a forráshiány húzódik meg, amelyet a német alkotmánybíróság döntése okozott. A szerv határozata értelmében az adósságfék-szabályozás megszegése miatt a szövetségi költségvetés keretösszegét 60 milliárd euróval kell csökkenteni. Németországban 2009 óta van érvényben Európa egyik legszigorúbb adósságvállalást korlátozó szabályozása.
A cikk szerint
a német gazdaság súlya miatt egyre több olyan vélemény jelenik meg, miszerint az ország vezetése a szubvenció felfüggesztésével az egész európai autóipar globális versenyképességét és a zöldátállást is veszélyezteti.
Az Európai Unió 257 millió forgalomban levő személygépjárműve közül 49 millió darab, azaz az összes autó közel ötöde futott Németország útjain, ezzel a legnagyobb felvevőpiaca az európai autóiparnak. A második legnagyobb piac a 41 millió darab autós állománnyal rendelkező Olaszország, majd Franciaország jön 39,5 millió gépjárművel. A tisztán elektromos meghajtású gépjárművek tekintetében szintén Németország számít a legnagyobb piacnak, 2023-ban az unió 4,48 milliós EV-állománya közül 1,4 millió darab, azaz közel minden harmadik e-autó volt a közép-európai országban. Ezt követte Franciaország 917 ezer darab e-autóval, majd pedig Norvégia 689 ezer darabbal.
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter júliusban prezentálta 11 pontos javaslatcsomagját az EU versenyképességi tanácsának. A tervezet célja a szektor globális versenyképességének a megőrzése. Ennek érdekében a jogszabályi környezet harmonizációja mellett gyakorlati javaslatokat is tett a miniszter.
Ilyen ajánlás például a töltőállomások számának, lefedettségének és kapacitásának a növelése, a háztartási töltőállomások telepítésének állami támogatása vagy a fenntartható energiaforrások építési engedélyezésének a felgyorsítása.
A tervezet legfontosabb, 100 milliárd euró keretösszegű eleme azonban az Európai Unió összes lakosára érvényes, 4500 eurós e-autó-vásárlási támogatás, ami nemcsak Németországban, hanem a többi tagállamban is amellett, hogy elősegítené a zöldátállást, az ágazati szereplők versenyképességét is fokozná.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.