
A Toyota elektromos autói iránt is csökken a kereslet
A Toyota kevesebb elektromos járművet (EV) gyárt a jövőben: a cég 2026-ban egymillió e-autó összeszerelését tervezi, ami 30 százalékos zsugorodás a korábbi, másfél milliós előrejelzéshez képest. Jövőre pedig mindössze 400 ezer villanyautó gyártásával számol. A japán autógyártó már értesítette a döntésről a beszállítóit is.

A Nikkei Asia szerint a Toyota lépése a globális EV-piac lassulásával magyarázható. A világ nagy autógyártói azzal szembesültek, hogy a vásárlók érdeklődése megcsappant a teljesen elektromos járművek iránt. Ennek oka az e-autók magasabb ára, a megfelelően kiterjedt töltőhálózat hiánya és a kormányzati támogatások kivezetése.
A túl hideg és a túl meleg időjárás, valamint az átlagosnál nagyobb igénybevétel rontja az elektromos modellek hatékonyságát, így a fogyasztók még inkább kerülik őket, és inkább a hibrid vagy a belső égésű motorral szerelt járműveket választják. A vámháború ráadásul tovább rontja a helyzetet, ugyanis az olcsó kínai villanyautókra kivetett vámok árnövelő hatásúak.
Belassult az EV-piac
A cégek sorra jelentik be a halasztásokat és a leépítéseket: a Ford és a General Motors az elmúlt hónapokban függesztette fel a villanyautó-gyártási kapacitásának bővítésére vonatkozó terveit, a Mercedes-Benz pedig igyekezett megnyugtatni a befektetőket, hogy továbbra is gyárt belső égésű motoros modelleket.
Az Aston Martin az év elején közölte: egy évvel késlelteti az első akkumulátoros elektromos járművének piacra dobását. Az Apple pedig tíz év után jelentette be, hogy leállítja a Titan névre keresztelt, saját készítésű e-autója fejlesztését, és inkább a mesterséges intelligenciára, valamint a Vision Pro szemüvegre koncentrál a jövőben.
A Volvo, amely 2030-ra kizárólag az elektromos autók gyártására akart átállni, úgy döntött, hogy kínálata legalább 10 százaléka mégis hibrid modell marad. A Lucid 400 munkahelyet szüntet meg, vagyis az amerikai autógyártó munkavállalói létszámának 6 százalékától köszön el.
A Tesla alkalmazottai több mint 10 százalékát, vagyis több mint 14 ezer embert rúg ki. Májusban pedig közölte, hogy a Supercharger-üzletágát is bezárja. A szintén amerikai Rivian februárban jelentette be, hogy munkatársai 10 százalékát teszi utcára, és idén nem növeli szállításait.
Bár az autógyártók és a beszállítók korábban arra számítottak, hogy a jövőben felpörög az elektromos járművek iránti kereslet, most viszont úgy tűnik, a tervezett kapacitás- és technológiafejlesztési beruházások túlzottak a fogyasztói igényekhez mérten, mivel már így is telített a piac.
Újabb olcsó kínai elektromos autó igyekszik letarolni a piacot
Az árazás ellenére a távolság, az autószállító hajók hiánya és a vámháború miatt mégis drágák lehetnek ezek a járművek Európában, köztük Magyarországon is, ha eljutnak a kontinensre. Ettől függetlenül Kínában és más piacokon nagy sikert arathat az Xpeng MONA nevű almárkája.




