BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mi az a versenyképességi csomag, amelyről Orbán Viktor beszél, és miért fontos?

A miniszterelnök péntek reggeli interjújában azt mondta, új fejezetet nyithat Európa számára az a versenyképességi csomag, amelyet novemberben mutatnak be az unió állam- és kormányfőinek. A csomag középpontjában egyértelműen az elektromos átállás felgyorsítása áll, ezen múlhat a magyar gazdaság sikere is.

Új fejezetet nyithat az európai gazdaságban az a versenyképességi csomag, amelyet a november 8-i tanácsi ülésen tervez előterjeszteni a soros magyar elnökség – erről beszélt Orbán Viktor miniszterelnök a szokásos péntek reggeli rádióinterjújában. A kormányfő szerint a magyar elnökség kiemelt központi témája az unió versenyképessége, amely az elmúlt időben, különösen az orosz–ukrán háború kitörése óta csorbát szenvedett, erről pedig a bizottságnak pecsétje van. Ezzel az Enrico Letta, olasz politikus által készült dokumentumra utalt, amelyben az exminiszterelnök súlyos hiányosságokat tárt fel a közös piac működésében. 

Chinese New Energy Vehicle Manufacturing
elektromos autó Kína
Fotó: AFP

Orbán Viktor szerint az alapvető probléma, hogy a versenyképesség hiánya miatt megdrágult a termelés, ami végeredményben negatívan befolyásolja az emberek jólétét. Ezért nyitna új fejezetet az a versenyképességi csomag, amelyet a magyar elnökség piroritásként kezel. De miről is szól a program?

Tizenegy pontos akcióterv, központban az elektromos átállással

Múlt hét kedden, július 9-én Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter vezetésével tartotta meg a Versenyképességi Tanács a magyar elnökség alatti első ülését, amelynek központi témája az elektromos autózásra való 2035-ös átállás felgyorsítása volt. 

Nem véletlenül, az Orbán-kormány egyértelműen elkötelezte magát a magyar gazdaság és iparszerkezet elektromos átállítása mellett.

Ma nagyságrendileg 8000-9000 milliárd forint értékű beruházás zajlik az országban, szinte kivétel nélkül az elektromos átálláshoz kapcsolódóan, tehát egyáltalán nem mindegy a magyar gazdaság szempontjából sem, hogy az e-autószektor mikor áll helyre. Márpedig az autóipar nincsen jó formában, több évtizede nem látott válság gyötri, amiben a sorozatos rossz döntések mellett az orosz–ukrán háború miatt megdráguló termelés is érdemi szerepet játszik.

Mivel az autógyártást érintő kihívás sokrétű, ezért a Nagy Márton által bemutatott javaslatcsomag is komplex, összesen 11 pontban foglalja össze a legfontosabb tennivalókat:

  1. Az első és legfontosabb kérdés a töltő-infrastruktúra fejlesztése: 50 kilométerenként létre kell hozni töltőállomásokat, a hálózatot le kell rakni.
  2. Az üzemanyagtöltő állomások 80 százalékán biztosítani kell az elektromos töltőegységet.
  3. Uniós szintű támogatási programra van szükség, amelyből a nyilvános és háztartási töltőállomások létrehozását kell segíteni.
  4. A villamosenergia-hálózat fejlesztése mellett egyszerűsíteni kell az engedélyezési eljárásokat.
  5. Az állami támogatás szabályozásának enyhítése szükséges a kutatás-fejlesztés, az ipari megvalósítás, valamint a szén-dioxid-semleges járművek gyártása és ellátási láncának támogatása.
  6. A kereslet növelésére az unió polgárainak 4500 eurós, tisztán elektromos járművek vásárlására fordítható támogatást kell biztosítani.
  7. Használt elektromos járművek vásárlását és lízingelését a használtautó-piacon egyedi támogatások bevezetésével kell ösztönözni.
  8. Flottafelújítási rendszer bevezetése a vállalatok számára.
  9. Az akkumulátorok vagy azok részeinek cseréjére vonatkozó technológiasemleges eljárások előmozdítása.
  10. Használt akkumulátorok kötelező újrafeldolgozása.
  11. A logisztika és szállítmányozás fenntarthatóbbá tétele: a vasúti közlekedés előtérbe helyezése mellett a közúti szállítási megoldásokat a többéves pénzügyi keret (MFF) segítségével szén-dioxid-semlegessé kell tenni.

Először a keresletet kellene helyreállítani

A javaslatcsomag fontos sarokköve a kereslet helyreállítása, Európában ugyanis még mindig az állami támogatások hiánya a legnagyobb probléma, enélkül a szektor biztosan nem talál magára. Németországban a támogatások kivezetése után gyakorlatilag összeomlottak az e-autó-eladások. 

A Nagy Márton-féle tervezet 4500 eurós támogatást adna az állampolgároknak az e-autók vásárlása során, korábban Németországban is hasonló támogatási összeg volt érvényben. 

A tárcavezető nem osztott meg több részletet, de jelezte, hogy tudomása van arról, hogy a német kormány újra valamilyen támogatási formában gondolkodik. 

Mindez azonban nem olcsó mulatság, a minisztérium által felvázolt program százmilliárd euróba kerülne az európai adófizetőknek. Bár ez még mindig jócskán elmarad az amerikai inflációellenes törvény (IRA) közel 400 milliárd dolláros összegétől.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.