BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csak úgy repkednek az eurómilliárdok a francia filmiparban és ez még csak a kezdet

Két év alatt közel egymilliárd eurót költöttek csak francia tartalmakra a streamingszolgáltatók. A francia filmiparnak jelenleg az ötödét teszik ki a globális streamingszolgáltatók helyi tartalmai.

A francia filmiparnak egyre nagyobb részét teszik ki a különböző streamingplatformokon megjelenő tartalmak, emiatt pedig a helyi szabályozók most a nagyobb átláthatóságot szeretnének kapni az érintettektől. A Netflix, az Amazon Prime Video és a Disney+ már csatlakoztak az EU Audiovizuális Médiaszolgáltatások Irányelvéhez, és jelentősen növelték a francia film- és televíziógyártásba történő befektetéseiket: 2021 és 2023 között a három szolgáltató összesen 866 millió eurót (357,5 milliárd forint) fordított erre a célra. 

Csak úgy repkednek az eurómilliárdok a francia filmiparban és ez még csak a kezdet
Csak úgy repkednek az eurómilliárdok a francia filmiparban és ez még csak a kezdet / Fotó: Collection ChristopheL via AFP (részlet a Monte Cristo grófja című filmből)

Mivel a globális SVOD (előfizetéses videó on-demand) kiadások már Franciaország Nemzeti Filmalapjának finanszírozásának 20 százalékát teszik ki – ami jelentős növekedés a 2019-es 4 százalékhoz képest –, a helyi hatóságok igyekeznek fenntartani az irányelvet, miközben integrálnák az újabb szereplőket is, mint például a Sony Crunchyrollja, az AppleTV+ és a Max.

A francia műsorszolgáltatási szabályozó hatóság (Arcom) most enyhítené az adatvédelmi előírásokat, amelyek miatt a streaming adatok nem nyilvánosak.

A helyi producerek szakszervezetei aggódnak, ugyanis a gazdasági adatok részleges ismerete miatt méltánytalan hátrányban vannak a tárgyalások során.

Megosztottak a francia filmipar képviselői

Az Arcom bizakodó, mivel a Netflix már beleegyezett abba, hogy megosztja 2023-as pénzügyi adatait. A szabályozó testület emellett javasolt egy inflációellenes és szakemberhiányt csökkentő intézkedést is, amely szerint az SVOD-szolgáltatóknak éves kötelezettségeik egy részét szakmai képzési programokra kellene fordítaniuk – írja a Variety.

A 866 millió eurós befektetés nagy részét sorozatok rendelték meg, a három szolgáltató 703 millió eurót fordított tévés tartalmakra, és 163 millió eurót filmekre 2021 óta.

A filmek terén a streamerek gyakran már a korai szakaszban beszálltak, a befektetések 79 százalékát elővásárlások tették ki. Ez a korai részvétel gyakran hatással volt magára a gyártásra is, mivel az SVOD által támogatott filmek átlagos költségvetése 9,1 millió dollár volt – közel kétszerese az iparági átlagnak.

A francia animációs szektor képviselői azonban hangosabb fenntartásokat fogalmaztak meg. A helyi animáció a legnépszerűbb francia tartalmak több mint 40 százalékát teszi ki világszerte, azonban többnyire ez a siker katalógusbeszerzésekből származik, míg a streamerek befektetési kötelezettségeik nagy részét az élőszereplős tartalmakra fordítják.

A Netflix több rekordot megdöntött a Paul-Tyson bokszmeccsel – pénzeső hull a streamingszolgáltatóra

A Netflix megerősítette az első nézettségi adatokat a Jake Paul és Mike Tyson közötti mérkőzésről, amelyet világszerte 60 millió háztartásban néztek a streamingszolgáltatón keresztül. Összesen 65 millió „egyidejű stream” történt a mérkőzés során, ami azt jelenti, hogy volt olyan háztartás, ahol kettő vagy három helyen is nézték egyszerre a meccset. Az eseményt a Dallas Cowboys amerikaifutball-csapat zsúfolásig telt stadionjában tartották, ahol még 73 ezer néző szurkolt a lelátóról, ezzel is bevételi rekordot döntve.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.