Az európai autógyártók emelni készülnek a belső égésű motoros autók árát, hogy az elektromos autókkal szembeni árelőny felszámolásával a januárban életbe lépő új emissziós előírásoknak megfelelően növelni tudják az elektromos autók részarányát eladásaikban a benzinmotoros járművekkel szemben. A gyártók tehát már készülnek a szigorúbb kibocsátási szabályokra, amelyek azzal fenyegetnek, hogy tovább csökkentik az egyébként is eladási gondokkal küszködő iparág nyereségét.
Az Európai Unió január 1-jétől drasztikusan csökkenteni fogja a gépjárművek szén-dioxid-kibocsátásának felső határát, ami azt jelenti, hogy a legtöbb autógyár eladásainak legalább egyötödének elektromos autónak kell lennie, a súlyos bírságok elkerülése végett.
A szigorúbb szabályok pont akkor lépnek életbe, amikor az elektromos autó ágazata egyébként is többletkapacitással küzd a gyenge eladások és a növekvő kínai verseny miatt, ami az elmúlt hónapokban a Volkswagen, a Stellantis és mások profitfigyelmeztetését váltotta ki. Idén eddig a régióban eladott járműveknek mindössze 13 százaléka volt elektromos – derül ki az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA adataiból.
„Januártól azonban az autógyártóknak több elektromos járművet kell eladniuk – amelyek előállítása többe kerül, mint a hagyományos járműveké – egy olyan időszakban, amikor a politikai és gazdasági bizonytalanságok és a csökkenő elektromosjármű-támogatások visszatartják a fogyasztást” – fejtette ki Marc Mortureux, a francia autólobbi PFA igazgatója.
Számos európai politikus a célkitűzések újragondolását sürgeti Brüsszeltől. Az autógyártók pedig megkezdték az előkészületeket a bírságok elkerülésére, amelyek a jelenlegi eladási arányok alapján elérhetik a 15 milliárd eurót is – vélekedik Luca de Meo, az ACEA elnöke.
A Volkswagen, a Stellantis és a Renault az elmúlt két hónapban több száz euróval emelte a benzinmotoros modellek árát, amivel elemzők szerint a nagyobb károsanyag-kibocsátású autók iránti keresletet próbálják visszafogni, és vonzóvá tenni a drágább elektromos modelleket.
„Az autógyártók árstratégiájukkal a CO2-emisziós célok elérése és az esetleges bírságok elkerülése érdekében az akkumulátoros EV-k felé terelik a keresletet” – mondta Beatrix Keim, a Center for Automotive Research munkatársa.
A stratégia azonban visszaüthet. A benzines autók árának emelése segíthet ugyan a drágább elektromos autókkal szembeni árelőny csökkentésében, de a piac általában is gyenge növekedése miatt nem biztos, hogy elegendő EV-eladást generál. Európában az autóeladások körülbelül ötödével maradnak el a pandémia előtti időszakétól.
Az iparági szakértők szerint a valóságban a belsőégésű motorral hajtott autók árának emelése a termelés csökkentését jelenti, és ettől az egész értéklánc és a beszállítók szenvedni fognak. A VW, amelyet a nagy értékesítési volumene miatt várhatóan a legsúlyosabban érintenek az új emissziós normák, az elmúlt hónapokban már több piacon is csökkentette ID3 elektromos kisautójának árát, amivel az Németországban 30 ezer euró alá csökkent.
Alastair Bedwell, a GlobalData hajtáslánc-előrejelzésért felelős vezetője szerint az európai EV-eladások – beleértve az EU-t, valamint Nagy-Britanniát, Izlandot, Liechtensteint, Norvégiát és Svájcot – az ideihez képest 2025-re 41 százalékkal 3,1 millió darabra ugranak.
Az eladások ösztönzése érdekében alkalmazott ösztönzőknek azonban ára van. Az Egyesült Királyságban például az ágazati képviselet számításai szerint az EV-célkitűzések idén 6 milliárd fontba kerülnek az autógyártóknak, ebből mintegy 4 milliárd fontot a kedvezményekre fordítanak.
A Barclays elemzői szerint a kibocsátások összevonása, vagyis a kibocsátási átlagok csökkentése érdekében emissziós kreditek vásárlása azoktól, akik az EV-piacon nagy részesedéssel rendelkeznek, nagy üzlet lehet a jövőben.
A japán Suzuki például a szóvivője tájékoztatása szerint októberben kötött a Geely tulajdonában lévő Volvóval egy ilyen megállapodást 2025-re. Ez a megállapodás pedig Charles Lester, a Rho Motion akkumulátor-tanácsadó cég szakértője szerint szinte teljesen megszünteti a bírságok veszélyét a Suzuki számára, tekintettel a Volvo nagyszámú EV-kínálatára. Korábban a magyar Suzuki-vezér is úgy nyilatkozott a Világgazdaságnak, hogy szerinte megbicsaklott az elektromos átállás, kritikus idők jönnek.
Ágazati szinten azonban ösztönzők alkalmazása felemészti az iparág egyébként is csekély nyereségét, ezért az autógyárak továbbra is abban bíznak, hogy Brüsszel enyhíteni fogja a célkitűzéseket.
„Egy bizonyos ponton elegünk lesz” – jelentette ki Luc Chatel, a PFA francia autólobbi elnöke októberben a Párizsi Autószalon előtt újságíróknak. „Nem tudok elég elektromos járművet eladni, és büntetést kapok a belsőégésű motoros járműveimre. Mit akarnak tőlem, hogy lovaskocsikat gyártsak?” – tette fel a költői kérdést.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.