BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kína hatalmas új vasútvonalat tervez – Európát is összekötnék Közép-Ázsiával

A tervek szerint a vasútvonal összekötné Kínát Közép-Ázsia, a Közel-Kelet és Európa országaival. A cél hogy az új vasútvonal elkerülje Oroszországot és a lehetséges konfliktusokat.

Kína végre életjelet adott jelenlegi legnagyobb vasúti tervéről: most már biztosan megvalósul az az 523 kilométeres vasútvonal, amely összeköti majd a Kína északnyugati határán található Kasgárt Kirgizisztán és Üzbegisztán több városával. Elemzők szerint ez a projekt fontos szerepet fog játszani a kínai kapcsolatok elmélyítésében Közép-Ázsiában és azon túl. A projekt évtizedeken át stagnált, de most hivatalosan is elindult, és az első szakasz akár az évtized végére elkészülhet.

Kína hatalmas új vasútvonalat tervez – Európát is összekötnék Közép-Ázsiával
Kína hatalmas új vasútvonalat tervez – Európát is összekötnék Közép-Ázsiával / Fotó: Xinhua via AFP

A China Railway november végén üzleti pályázatot tett közzé beszerzési weboldalán, amely szerint a kirgizisztáni szakaszra tervezett beruházás 33,9 milliárd jüan (1826 milliárd forint), és a munkálatokat 2030-ig fejeznék be. A vasútvonal csak az első lépés egy sokkal szélesebb hálózat kiépítésében, amely 

összeköti Kínát Közép-Ázsia, a Közel-Kelet és Európa országaival.

„A vasút hatalmas potenciállal bír, hogy kiterjeszthető legyen, és egyfajta alapvázat képezzen a kelet-nyugat és észak-dél irányú kapcsolatokhoz. Például az üzbegisztáni útvonal Afganisztánon keresztül Pakisztánig nyúlhat” – mondta Zhu Yongbiao, a Lanzhou Egyetem nemzetközi kapcsolatok professzora – írja a South China Morning Post.

A Kína–Kirgizisztán–Üzbegisztán vasút gyorsabb és potenciálisan geopolitikai szempontból hasznosabb alternatívát kínál Kína számára a Transz-eurázsiai Logisztikával szemben, amely Oroszországon keresztül köti össze Kínát Európával. Wang Yiwei, a pekingi Renmin Egyetem Nemzetközi Ügyek Intézetének igazgatója kiemelte, hogy 

az új vasút előnye, hogy „egyenesen” Európába vezet, és elkerüli Oroszországot.

Az új vasút állítólag akár hét-nyolc nappal gyorsabban képes szállítani az árukat Kínából Európába, mint a jelenlegi szárazföldi útvonalak.

Már több évtizede tart a vasútvonal tervezése

A Kína–Kirgizisztán–Üzbegisztán vasútra vonatkozó javaslatok először az 1990-es években merültek fel, és a három ország 1997-ben aláírt egy szándéknyilatkozatot a projektről. Az előrehaladás azonban évekig megakadt technikai, politikai és finanszírozási kérdések miatt. Idén azonban a projekt végre sínre került: a három ország júniusban, egy pekingi csúcstalálkozón írt alá kormányközi megállapodást a vasút építéséről. Az állami tulajdonú, kínai Hszincsiang Televízió beszámolója szerint

a projekt egy építési-működtetési-átadási modellben valósul meg, és összesen nyolcmilliárd amerikai dollár befektetést igényel. 

Kína a projektet irányító vegyesvállalat 51 százalékos tulajdonosa, míg Kirgizisztánnak és Üzbegisztánnak egyenként 24,5 százalékos részesedése van. Októberben Du Dewen, Kína kirgizisztáni nagykövete ellátogatott a Kína–Kirgizisztán–Üzbegisztán Vasúttársaság irodáiba, ahol a projektet a Belt and Road kezdeményezés egyik szimbólumának nevezte. „Reméljük, hogy a három ország közösen dolgozik a magas minőség és a szabványok biztosításán, és előrehaladást ér el a projektben, hogy a régió új szárazföldi útvonalakkal jól összekapcsolható legyen” – mondta Du.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.