Gyárbezárások jöhetnek az európai és észak-amerikai autóiparban, miközben a kínai márkák tovább terjeszkedhetnek
Európában és Észak-Amerikában több alacsony kihasználtságú autógyárat bezárhatnak vagy eladhatnak idén az autógyártók kapacitásfeleslege és a növekvő árverseny miatt – derül ki a Gartner kutató- és tanácsadó cég csütörtökön közzétett jelentéséből.

A gyárbezárások dominóhatást válthatnak ki, az autóipar beszállítói is bedőlhetnek
Mindez dominóhatást válthat a tanácsadó cég szerint, ennek következtében be is zárhatják a beszállító gyárakat, ami újrarajzolhatja az amerikai és európai autógyártási térképet.
Azok az országok válhatnak az autóipari gyártási kapacitás és ellátási lánc fő csomópontjaivá, ahol alacsonyak a gyártási költségek.
A Gartner alelnöke, Pedro Pacheco szerint továbbra is a szoftver és a villamosítás marad az autóipar átalakulásának fő mozgatórugója. Azonban az autógyártóknak szembe kell nézniük olyan bizonytalanságokkal, mint a változó károsanyag-kibocsátási szabályok, valamint a Kína és a Nyugat közötti növekvő kereskedelmi feszültségek, különösen az elektromos járművek piacán.
A kínai gyártók versenyelőnyben vannak
A kínai gyártók versenyelőnyben vannak a szoftverek és a villamosítás terén a jelentés szerint, ezzel képessé váltak arra, hogy fejlett, megfizethető elektromos járműveket kínáljanak. A növekvő kereskedelmi korlátok azonban csökkenthetik ezt az előnyt, korlátozzák a versenyképes elektromos járművek kínálatát.
A jelentés szerint a kereskedelmi korlátok leküzdése céljából
a kínai márkák üzemeket vásárolhatnak, vagy új gyárakat nyithatnak az alacsonyabb költségű európai országokban és szabadkereskedelmi partnereknél, mint például Marokkó vagy Törökország, hogy fenntartsák a versenyképes árakat.
Az elektromos buszok, személygépkocsik, kisteherautók és nehéz teherjárművek szállítása idén összességében 17 százalékkal nő – vélik a Gartnernél. Az előrejelzések szerint 2030-ra az autógyártók által forgalmazott összes járműmodell több mint 50 százaléka elektromos autó lesz.


