BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Gyárbezárások jöhetnek az európai és észak-amerikai autóiparban, miközben a kínai márkák tovább terjeszkedhetnek

A Gartner tanácsadó cég jelentése szerint az autóipari átalakulás nyertesei azok az országok lehetnek, ahol alacsonyak a költségek. A kínai márkák gyárak felvásárlásával vagy újak felhúzásával kerülhetik meg a kereskedelmi korlátokat.

Európában és Észak-Amerikában több alacsony kihasználtságú autógyárat bezárhatnak vagy eladhatnak idén az autógyártók kapacitásfeleslege és a növekvő árverseny miatt – derül ki a Gartner kutató- és tanácsadó cég csütörtökön közzétett jelentéséből.

Volkswagen transparent factory in Dresden, autóipar
A Volkswagen tavalyi alkuja elkerülte a gyárbezárásokat, de az autóipar továbbra is kapacitásfelesleggel küzd / Fotó: DPA Picture-Alliance via AFP

A gyárbezárások dominóhatást válthatnak ki, az autóipar beszállítói is bedőlhetnek

Mindez dominóhatást válthat a tanácsadó cég szerint, ennek következtében be is zárhatják a beszállító gyárakat, ami újrarajzolhatja az amerikai és európai autógyártási térképet. 

Azok az országok válhatnak az autóipari gyártási kapacitás és ellátási lánc fő csomópontjaivá, ahol alacsonyak a gyártási költségek.

A Gartner alelnöke, Pedro Pacheco szerint továbbra is a szoftver és a villamosítás marad az autóipar átalakulásának fő mozgatórugója. Azonban az autógyártóknak szembe kell nézniük olyan bizonytalanságokkal, mint a változó károsanyag-kibocsátási szabályok, valamint a Kína és a Nyugat közötti növekvő kereskedelmi feszültségek, különösen az elektromos járművek piacán.

A kínai gyártók versenyelőnyben vannak

A kínai gyártók versenyelőnyben vannak a szoftverek és a villamosítás terén a jelentés szerint, ezzel képessé váltak arra, hogy fejlett, megfizethető elektromos járműveket kínáljanak. A növekvő kereskedelmi korlátok azonban csökkenthetik ezt az előnyt, korlátozzák a versenyképes elektromos járművek kínálatát.

A jelentés szerint a kereskedelmi korlátok leküzdése céljából 

a kínai márkák üzemeket vásárolhatnak, vagy új gyárakat nyithatnak az alacsonyabb költségű európai országokban és szabadkereskedelmi partnereknél, mint például Marokkó vagy Törökország, hogy fenntartsák a versenyképes árakat.

Az elektromos buszok, személygépkocsik, kisteherautók és nehéz teherjárművek szállítása idén összességében 17 százalékkal nő – vélik a Gartnernél. Az előrejelzések szerint 2030-ra az autógyártók által forgalmazott összes járműmodell több mint 50 százaléka elektromos autó lesz.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.