Nagyot nőtt az elektromos autók új regisztrációja Németországban. Most januárban 34 500 elektromos autót regisztráltak, 53,5 százalékkal többet, mint az előző év azonos hónapjában – írja a Die Welt, a Szövetségi Gépjárműközlekedési Hatóság (KBA) adataira hivatkozva. A magas növekedési ütem oka azonban az Ernst and Young tanácsadó cég magyarázata szerint főként az előző évi alacsony bázis, ugyanis az állami támogatások 2023. decemberi hirtelen történt kivezetése miatt tavaly januárjában összeomlott az új elektromos járművek regisztrációja.
Ennek ellenére az újonnan regisztrált elektromos autók száma új januári rekord.
Bár a tanácsadó cég szerint az még várat magára, hogy kiderüljön: ez egy pozitív trendforduló kezdete-e, de elemzők szerint erősödhet az elektromos autók piaca a következő hónapokban.
Összességében viszont az új autók piaca csökkent januárban. A KBA szerint 207 640 új autót vettek nyilvántartásba, 2,8 százalékkal kevesebbet, mint az előző év azonos hónapjában. Ám nagyon vegyes a kép, jól látható hangsúlyeltolódás figyelhető meg:
Arányukat tekintve a hibrid járműveké volt a legnépszerűbb kategória 37,1 százalékos piaci részesedéssel, majd a benzinesek következtek 30,0 százalékkal. Az elektromos autók 16,6 százalékos részesedéssel ismét megelőzték a dízeljárműveket, amelyek részesedése 15,9 százalék volt. Az új regisztrációk 8,5 százaléka plug-in hibrid volt.
Feltűnő a Tesla-járművek regisztrációjának visszaesése az elektromos autók erős felfutása ellenére. Az Elon Musk milliárdos tulajdonában lévő amerikai autógyártó 59 százalékkal kevesebb járművet hozott az utakra Németországban januárban, mint tavaly ugyanebben a hónapban. Az EY szerint a Tesla részesedése az elektromos autók piacán 14-ről 4 százalékra csökkent.
Ugyan a német újautó-piac viszonylag még gyenge, a tanácsadó cég autópiaci szakértője, Constantin Gall arra számít, hogy
az új elektromos járművek regisztrációja tovább fog emelkedni, ugyanis szerinte a gyártók értékesítési offenzívája már érezteti hatását.
Mindezt azzal indokolta, hogy az elektromos szegmensben tapasztalható árcsökkentések és a belső égésű motorok szegmensében bekövetkezett áremelkedések miatt valószínűleg kisebb lesz az árkülönbség a két kategóriában az összehasonlítható modellek között.
Az EY azt is kifejtette, hogy az elektromos járművek értékesítése az utóbbi időben egyértelműen emelkedő tendenciát mutat az EU többi országában. Erőteljes növekedés volt tapasztalható Olaszországban, Dániában, Spanyolországban és Portugáliában. Franciaországban stagnál az elektromos autók száma az összességében egyértelműen csökkenő piacon.
A német autóipar problémái a tavalyi egész évet meghatározták, ami az elektromos autók állami támogatásának kivezetésével kezdődött. A döntés hatására 2024 januárjában beszakadtak az újautó-eladások, majd ezt követően jöttek a sorozatos hírek olyan világcégek, mint a ZF vagy a Bosch gondjairól. A legtragikusabb mégis a Volkswagen kálváriája volt, a wolfsburgi székhelyű vállalat 87 év után először tervezett gyárat bezárni Németországban. Bár ettől a tervétől később elállt, így is 35 ezer munkavállaló lett az áldozata a cég racionalizáció lépéseinek.
A német cégek szenvedése természetesen a makrogazdaságban is nyomot hagyott, 2023 után 2024-ben, tehát két egymást követő évben is recesszióban volt Németország, amire húsz éve nem volt példa. A gazdasági bajok hatására a német kormánykoalíció is összeomlott, így a romok eltakarítása és az építkezés a várhatóan CDU vezette kormánykoalícióra marad.
Magyarország szempontjából is kulcsfontosságú a német ipar és azon belül a járműgyártás helyzete. Ha van ugyanis tanulsága a tavalyi esztendőnek, az biztosan az, hogy bármennyire is ennek ellenkezőjét gondolták sokan, a magyar gazdaság nem tudja függetleníteni magát a némettől. Így történhetett meg, hogy 2024 elején két hónap után kellett a magyar gazdaságpolitikának lejjebb adnia a 4 százalékos növekedési álmaiból, ami aztán végül 0,5 százalékos volt, nem függetlenül a német gondoktól.
Azóta többször is elhangzott az a mondat Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter szájából, hogy „a német gazdaság maga alá teperte a magyart”, ez különösen a harmadik negyedéves GDP-adatok után vált világossá, amikor ismételten technikai recesszióba süllyedt Magyarország. Ráadásul a hazai kilátások szempontjából azért is lenne fontos, hogy az elektromos autók piaca végre nekilóduljon, mert egyelőre hiába érkezett a magyar kormány jóváhagyásával több ezermilliárd forint értékű beruházás az ágazatba, rengeteg a kihasználatlan kapacitás. Ilyen körülmények között pedig a magyar gazdaság biztosan nem tud 4 százalékos vagy nagyobb növekedést elérni, ahhoz kellene ugyanis az erőteljes külső kereslet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.