BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új kibercsalás terjed: a Magyar Nemzeti Bank figyelmeztetett

Elég egyszer hibázni online vásárláskor és a furfangos kibercsalók rendszeresen levonhatnak pénzt a számláról. A Magyar Nemzeti Bank figyelmeztetett, hogy fokozott körültekintéssel járjunk el az online vásárlásoknál, különösen a külföldi, eddig ismeretlen webáruházaknál, hogy elkerüljük a kibercsalást.

Újfajta kibercsalás terjed hazánkban: vonzó árú termékek, szolgáltatások külföldi online felületeken való megvásárlásakor az ügyfelek óvatlanul egy rejtett előfizetéshez is jóváhagyásukat adják. Az ezeket kínáló csaló online kereskedők így – az ügyfél eredeti szándéka ellenére – lehetőséget kapnak ismétlődő előfizetési terhelések levonására – közölte a Magyar Nemzeti Bank (MNB) csütörtökön.

munch 
online vásárlás
kibercsalás
temu
Online,Shopping,Customer,Point,And,Manage,Online,E-commerce,Business,Automation webáruház online vásárlás kamu vélemények
A kibercsalással rendszeresen levonhatnak pénzt a számláról / Fotó: Shutterstock

A jegybank figyelmeztetett, hogy 

fokozott körültekintéssel járjunk el az online vásárlásoknál, különösen a külföldi, eddig ismeretlen webáruházaknál.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint újfajta csalástípus terjed több – jellemzően külföldi – weboldalon. Ezeken vonzó áron terméket vagy szolgáltatásokat kínálnak úgy, hogy a kereskedők, szolgáltatók a felületen található ügyfél-tájékoztatókban elrejtik, hogy az ügyfelek vásárlásukkal együtt azt is jóváhagyják, hogy egy – esetleg a termékhez egyáltalán nem kötődő – ismétlődő előfizetést is igényelnek.

A vásárlási, erős ügyfélhitelesítéssel jóváhagyott tranzakciók után (akár több héttel) az ügyfelek azt tapasztalják, hogy rendszeresen,

 akár hetente néhány ezer, tízezer forinttal megterhelik számlájukat.

Amennyiben valaki ilyen tranzakciókat tapasztal, javasolt azt mielőbb jeleznie bankjának. Az első, erős ügyfél-hitelesítéssel végrehajtott vásárlással jóváhagyott ismétlődő terhelések – bejelentés hiányában – ugyanis ennek hiányában akadálytalanul teljesülhetnek.

Érdemes ezért körültekintően vásárolni. Gyanakvásra adhat okot például, ha a weboldalon kínált termék vagy szolgáltatás ára az átlagos piaci árakhoz képest irreálisan kedvező. Érdemes a vásárlást megelőzően áttekinteni az adott webshop fogyasztói értékelését is a közösségi médiában vagy az interneten.

Fokozott éberség szükséges, mert az új kibercsalást nem tudják kivédeni a bankok

Az új csalástípus azért is lehet hatékony, mert a mindennapok részévé váltak a szolgáltatásokra történő elektronikus előfizetések. Az első ügyfélfizetés során a szolgáltatók az ügyfelek bankjainak az ismétlődő fizetési tranzakcióra vonatkozó kérést küldenek, amelyeket az ügyfelek jóváhagynak. A bankok ugyanakkor nem ismerik az ügyfeleik és az adott szolgáltatók között kötött szerződések tartalmát. Ezért az ügyfelek első díjterheléskor megadott jóváhagyásai alapján azt kell feltételezniük – legyen szó legális, szabályos előfizetésekről vagy esetleg e csalástípusról –, hogy a fogyasztók által ismert, elfogadott a szolgáltatók ismétlődő terhelésekre vonatkozó kérése.

Esetleges nemfizetéssel nem feltétlenül szűnik meg automatikusan a csalásos szolgáltatás. Bizonyos esetekben a díjterhelések addig folytatódhatnak, amíg – a szolgáltatóval kötött szerződésben rögzítettek szerint – az ügyfél le nem mondja a szolgáltatást. Az ügyfeleknek érdemes ezért rendszeresen áttekinteni a bankkártyás, illetve a bankszámlát érintő tranzakcióikat.

Az ügyfél visszakövetelheti a pénzt a chargeback eljárással

Amennyiben az ügyfél számláját megterhelik a fizetési megbízás összegével, és a fizetést követően a terméket ő nem kapja meg, illetve nincs valós teljesítés a megújuló szolgáltatás (előfizetés) mögött, úgy neki lehetősége van a kártyatársasági szabályok szerint úgynevezett chargeback eljárást kezdeményezni. Ennek lényege, hogy az ügyfél visszakövetelheti a vásárlás ellenértékét, abban az esetben is, ha külföldi a kereskedő. A visszatérítést a kártyát kibocsátó banknál kell kezdeményezni (ez a számlavezető bank), ennek során meg kell adni a tranzakció adatait – kereskedő/szolgáltató neve, vásárlás dátuma, a vásárlás ellenértéke, a kártya száma stb. Meg kell továbbá indokolni a visszatérítés okát, amely ezekben az esetben a szolgáltatás nem teljesítése (nem kapott az ügyfél árut, szolgáltatást). A bankoknak joguk van bekérni a csalárd kereskedővel folytatott kommunikációt is.

A Kiberpajzs.hu oldalon, valamint a bankok online csalásokkal kapcsolatos információkat tartalmazó aloldalain további hasznos tudnivalók is elérhetők a jellemző csalástípusokról és azok megelőzési lehetőségeiről.

Figyelmeztet a rendőrség: így verhetnek át a csalók az online piactereken

Folyamatosan növekszik az online térben elkövetett csalások száma, ráadásul a csalók különböző módszerek közül válogatnak. A rendőrség felhívta a figyelmet arra, hogy bár kényelmes megoldásnak tűnik olcsón, az interneten keresztül vásárolni valamit, érdemes nagyon odafigyelni, kitől vásárolunk.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.