BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Német választás: körmüket rágják az autógyártók, nekünk is van miért figyelni

Nagyobb nem lehetne a tét a német autógyártók számára – összegez a Bloomberg – emiatt Magyarországon is izgatottan figyelik a vasárnap szavazást és utóéletét. A német választásra készülő pártoknak számot kellett adniuk róla, hogy képzelik el a száz sebből vérző ágazat talpra állítását, és az eredménytől függ, milyen koalíció jön létre és aztán milyen stratégiát raknak össze.

A német gazdaság és politika száz sebből vérzik, de ha meg kellene nevezni egy olyan szektort, aminek a meggyógyítása különösen fontos a németek, Európa egésze és a magyarok, csehek, szlovákok és mások számára, az az autóipar. A vasárnapi választások egyik fő tétje gazdasági téren, mi lesz a megrendült német autóiparral a következő években. A német választó emellett természetesen azt is szeretné, ha nem támadnák meg az utcán, nem omlana össze a híd, amin áthajt, nem késne annyit a vonat és nem lenne olyan drága a vaj.

Német választás: az autóipar számára különösen nagy a tét, ami Európa egészére is érvényes Germany’s export-oriented auto industry  is especially vulnerable to rising trade barriers.
Német választás: az autóipar számára különösen nagy a tét, ami Európa egészére is érvényes  / Fotó: Krisztian Bocsi

Németország fordulata kell a Porschénak és a BMW-nek, a válságból kifelé – ezzel a címmel írt összefoglalót a Bloomberg a német választás egyik fő tétjéről, ami a cikk megfogalmazása szerint nem is lehetne nagyobb. A német autóipar, mint lapunk is évek óta cikkezik erről, válságban van. 

  • A bevételek csökkennek, a költségek nőnek. Emlékezhetünk: a német sajtó éppen csak hogy nem rendezett ünnepi tűzijátékot az orosz gázt szállító Északi Áramlat vezetékek felrobbantásakor, a politikusok pedig egymásra licitálva sürgették az olcsó orosz energiáról való leválást és az energiát még tovább drágító szankciókat. 
  • A német ipar gerincét adó nagy gyárak és beszállítóik százai – köztük közép-európaiak is – veszélyesen elmaradtak a kínaiak mögött az elektromos autók gyártására való átállásban.
  • Az új amerikai elnök új vámokat helyezett kilátásba a német autókra, és ez a feketeleves még csak ezután jöhet.

Eközben a német gazdaság, amely már Angela Merkel előző kormányai idején nagy beruházási elmaradásba csúszott, egészében folyamatos válságban van az Európán átsöprő gazdasági sokkok után. Különösen az ipar, és még csak a belföldi fogyasztás élénkülésében sem igazán bízhatnak. 

Gazdasági fordulatra van szükségünk, most

– idézi a hírügynökség Hildegard Müllert, a VDA autólobbi vezetőjét. A következő kormánynak vissza kell fognia a bürokráciát és begyújtania a növekedést, hogy Németország visszanyerje versenyképességét. 

Az autóipar a német gazdaság 5 százalékát képviseli, majdnem 780 ezer embert alkalmaz, a kilátásai pedig jelenleg sötétek. Az autógyártók lázasan csökkentik a költségeiket, átszabják a termékkínálatukat, cserélik a csúcsvezetőiket. Európa egészében sem kínál támogató hátteret.

Riaszt az EKB, Európa még annál is nagyobb bajban van, mint látszott
Több a soknál, amit az európai gazdaság művel, a bajból sehogy se tud kievickélni, sőt a fogyasztás és az ipar nem múló gyengesége már az álláshelyeken is megmutatkozik. Az EKB döntéshozója figyelmeztetett erre, egy nappal azután, hogy adósságválság veszélyéről óvott az esélyes német kancellárjelölt, az Európa Tanács pedig nyilvánosságra hozta büdzsétervezetét, amely szerint mindenre is költenének, beleértve Ukrajnát. A francia és a német kormányok csak hónapokkal ezelőtt buktak bele költségvetési problémákba.

Német autóipar: a bajok tetejébe még jöhetnek a kereskedelmi háborúk is

Négyből három német autót külföldre adnak el, ezért egy kereskedelmi háborúban a német autóipar különösen sebezhető. 

Donald Trump amerikai elnök márciustól 25 százalékos vámot vet ki az acél- és alumíniumimportra, ami máris piaci feszültségeket okoz. Trump Kanadát és Mexikót is vámokkal fenyegette, ahol a német Volkswagen, BMW és Mercedes gyárakat működtet, és magát az Európai Uniót is. Az autóvámok, amint jelezték, a 26 százalékot is elérhetik.

A német autógyártók ettől irtóznak. Már az ellen is tiltakoztak, amikor az Európai Unió az ősszel vámokat vetett ki a kínai elektromos autókra, ebben az irányban is megnyitva egy lehetséges kereskedelmi háború frontját.

A BMW, a Porsche és a Mercedes számára Amerika kiváló piac a drága hagyományos üzemanyagú járműveik számára. A németeknek Amerikában számos gyáruk is van, ha tehát kitör egy kereskedelmi háború, amelyben Európa „visszalő”, van vesztenivalójuk. Márpedig

Európa harcolni fog

– véli Bénédicte Lowe, a BNP Baripas részvénystratégája.

Olaf Scholz kancellár azt jelezte, hajlandó lenne támogatni az európai visszavágást. Őt a közvélemény-kutatások szerint vasárnap leváltják. Az autógyártók most azt remélik, hogy a kereszténydemokrata (CDU) Friedrich Merz, ha nyer, észszerűbb lesz.

Kulcs: nagyon magas lett az energia ára – a pártok pedig nem jutnak dűlőre

A másik ami elementárisan fontos az autógyártóknak, az a kiszámíthatóság, különösen ami a gyártási költségeket illeti. Az energiaárak az elmúlt években az említett okokból (és az atomerőművek bezárása miatt) felszöktek. Az áram ára jelenleg a háromszorosa az amerikainak és a kínainak Németországban, és még a szomszéd Franciaországénál is 40 százalékkal magasabb. Valamennyi „főáramú” párt az energiaárak csökkentését ígérte, de abban nem értenek egyet, hogyan.

A szociáldemokrata Scholz kitart amellett, hogy haladjanak tovább a megújuló energiafajták felé, és a díjakat csökkentsék. Merz hajlik arra, hogy gondolja újra az atomenergia-előállítással való német szakítást.  

Ami Kínát illeti: a kínai gazdaságtól való túl erős függéstől Scholz és Merz is óvott. A német autógyártók azonban abban látnak érdeket, hogy növeljék beruházásaikat Kínában, és partneri kapcsolatokat alakítsanak ki helyi vállalatokkal. Berlin – és Brüsszel – Kína-politikája kulcsfontosságú kérdéseket vethet majd fel.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.