Román sofőrök millióinak kell mélyebben a zsebükbe nyúlniuk, ha a kormány valóban kivet egy új típusú adót a szennyező járművekre, írja a Krónika Online.
Az erdélyi magyar lap szerint nagyon kevés a valószínűsége, hogy ne lépjék meg, ugyanis a bukaresti illetékesek az országos helyreállítási terv (PNRR) keretében vállalták, hogy adót vetnek ki a szennyező járművekre, és
amennyiben nem teszik meg, elúszhat a Románia rendelkezésére álló európai uniós források egy része.
A döntést júliusig kell meghoznia a kormánynak, ennek oka, az ország helyreállítási tervének 4. kifizetési kérelmében szerepel ez a megoldás, ami magában foglalja az adóreformot és a régi, nagy károsanyag-kibocsátású autókra kivetett külön szennyezési adót, várhatóan 2026. január 1-jén lépne hatályba. Ez a 4. kifizetési kérelem 2,7 milliárd euró értékű, és ha Románia nem teljesíti az elfogadott mérföldköveket, az 300–600 millió euró uniós forrásba kerülhet. Marcel Boloș, a beruházásokért és európai projektekért felelős miniszter szerint az adónak „elég nagy hatása lesz, több mint 8 millió közlekedési eszközről van szó”.
A román kormánynak júliusig kell döntenie az új környezetszennyezési adóról, amely a Profit.ro gazdasági portál értesülései szerint nem olyan lenne, mint a Tariceanu-kormány által kivetett, a köznyelvben regadóként meghonosult regisztrációs díj, amelyet csak a használt autó megvásárlásakor kellett egyszeri alkalommal lepengetni.
Ehelyett folyamatosan „büntetné” a szennyező autók tulajdonosait, vagyis minden évben úgymond büntetőadót kellene hogy fizessenek.
Az összeget pedig várhatóan a járművek szennyezőanyag-kibocsátása – kiemelten a szén-dioxid-kibocsátása – határozná meg és esetleg attól függne, hogy az adott jármű milyen Euro-normáknak felel meg.
Ha mindez nem lenne elég, a Dacia ügyvezető igazgatója is beszélt arról január végén, hogy közös tanulmányt készítettek a Price Waterhouse Coopers tanácsadó céggel, amely azt javasolja, hogy a jelenség megfékezése érdekében adóztassák meg a régi autók vásárlását és birtoklását.
Szerinte azért van szükség egy ilyen adónemre, mivel tavaly a forgalomban lévő, 20 évesnél idősebb autók aránya a roncsautóprogramok ellenére 33 százalékról 35 százalékra nőtt.
2024 végén Romániában 3,037 millió, 20 évnél idősebb autó volt, ami a legnagyobb arányt jelenti a forgalomba lévő autók körében. A Dacia vezetője szerint egy ilyen intézkedés 100 százalékban megfelel az európai törvényeknek, sok országban van hasonló.
Az egyetlen dolog, ami hiányzik, és ezt a korábbi, sőt a jelenlegi miniszter is elismerte, az a politikai döntés. Mert ez egy politikai döntés, nem pedig matematikai. A politika azt mondja, nézzük meg, ez egy extra adó. Még addig sem jutottunk, hogy egyáltalán szóba kerüljön az összeg
– mondta a Dacia-vezér.
A legtöbb uniós országban különböző kibocsátásalapú adóztatási rendszerek vannak érvényben, kezdve a vásárláskor kivetett fogyasztásalapú adókkal (mint Ausztriában) és az éves adókkal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.