Románia: egyik megszorítás a másik után - most az öreg autókat adóztatnák
Román sofőrök millióinak kell mélyebben a zsebükbe nyúlniuk, ha a kormány valóban kivet egy új típusú adót a szennyező járművekre, írja a Krónika Online.

Az erdélyi magyar lap szerint nagyon kevés a valószínűsége, hogy ne lépjék meg, ugyanis a bukaresti illetékesek az országos helyreállítási terv (PNRR) keretében vállalták, hogy adót vetnek ki a szennyező járművekre, és
amennyiben nem teszik meg, elúszhat a Románia rendelkezésére álló európai uniós források egy része.
A döntést júliusig kell meghoznia a kormánynak, ennek oka, az ország helyreállítási tervének 4. kifizetési kérelmében szerepel ez a megoldás, ami magában foglalja az adóreformot és a régi, nagy károsanyag-kibocsátású autókra kivetett külön szennyezési adót, várhatóan 2026. január 1-jén lépne hatályba. Ez a 4. kifizetési kérelem 2,7 milliárd euró értékű, és ha Románia nem teljesíti az elfogadott mérföldköveket, az 300–600 millió euró uniós forrásba kerülhet. Marcel Boloș, a beruházásokért és európai projektekért felelős miniszter szerint az adónak „elég nagy hatása lesz, több mint 8 millió közlekedési eszközről van szó”.
Minden évben fizethetnének a románok
A román kormánynak júliusig kell döntenie az új környezetszennyezési adóról, amely a Profit.ro gazdasági portál értesülései szerint nem olyan lenne, mint a Tariceanu-kormány által kivetett, a köznyelvben regadóként meghonosult regisztrációs díj, amelyet csak a használt autó megvásárlásakor kellett egyszeri alkalommal lepengetni.
Ehelyett folyamatosan „büntetné” a szennyező autók tulajdonosait, vagyis minden évben úgymond büntetőadót kellene hogy fizessenek.
Az összeget pedig várhatóan a járművek szennyezőanyag-kibocsátása – kiemelten a szén-dioxid-kibocsátása – határozná meg és esetleg attól függne, hogy az adott jármű milyen Euro-normáknak felel meg.
A Dacia is támogatja az ötletet
Ha mindez nem lenne elég, a Dacia ügyvezető igazgatója is beszélt arról január végén, hogy közös tanulmányt készítettek a Price Waterhouse Coopers tanácsadó céggel, amely azt javasolja, hogy a jelenség megfékezése érdekében adóztassák meg a régi autók vásárlását és birtoklását.
Szerinte azért van szükség egy ilyen adónemre, mivel tavaly a forgalomban lévő, 20 évesnél idősebb autók aránya a roncsautóprogramok ellenére 33 százalékról 35 százalékra nőtt.
2024 végén Romániában 3,037 millió, 20 évnél idősebb autó volt, ami a legnagyobb arányt jelenti a forgalomba lévő autók körében. A Dacia vezetője szerint egy ilyen intézkedés 100 százalékban megfelel az európai törvényeknek, sok országban van hasonló.
Az egyetlen dolog, ami hiányzik, és ezt a korábbi, sőt a jelenlegi miniszter is elismerte, az a politikai döntés. Mert ez egy politikai döntés, nem pedig matematikai. A politika azt mondja, nézzük meg, ez egy extra adó. Még addig sem jutottunk, hogy egyáltalán szóba kerüljön az összeg
– mondta a Dacia-vezér.
Több országban van hasonló rendszer
A legtöbb uniós országban különböző kibocsátásalapú adóztatási rendszerek vannak érvényben, kezdve a vásárláskor kivetett fogyasztásalapú adókkal (mint Ausztriában) és az éves adókkal.
- Belgiumban a vásárlók a vásárláskor fizetnek akár 2500 eurót, ha az autó kibocsátása meghaladja a 146 g/km értéket, valamint a jármű birtokában, a 122 g/km feletti kibocsátás után.
- Dániában az adó évi 88 eurónál kezdődik 2 liter/100 km feletti fogyasztás esetén, és évi 3000 euróig emelkedik 22 liter/100 km feletti fogyasztás esetén.
- Finnországban a CO2-alapú adó éves, és a kibocsátási szinttől függően 53 és 654 euró között mozog.
- Németországban az éves adóhoz a motor hengerűrtartalma alapján hozzáadódik egy CO2-komponens, amely 95 grammnál több CO2-grammtól kezdve minden gramm CO2 után 2 eurót tesz ki. Ez azt jelenti, hogy egy 145 gramm/km kibocsátású autó, mint például a régi Duster 1.3 TCe 150 4WD 1.3 TCe 150 4WD, évi 100 euró CO2-alapú adókomponenst kap.


