BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Terrortörvényt alkalmazva államosítanák a kínaiak által ejtett brit acélóriást

Miközben hírek érkeztek a magyar Dunaferr további sorsát érintően, elképesztő fordulat készülődik a vámháborúk terepévé vált acélszektorban az Egyesült Királyságban is. Az acél, mint világszerte, náluk is stratégiai szektor, és Jonathan Reynolds kereskedelmi miniszter azzal a meghökkentő ötlettel állt elő lapértesülés szerint, hogy egy terrorellenes törvény alapján gyorspályán államosítsák a kínai tulajdonosa által bezárni tervezett British Steelt. A brit acélművek utolsó mohikánjáról van szó.

Miközben újabb hírek érkeztek azt illetően, újraindítható-e az indiai tulajdonosa cserbenhagyta dunaújvárosi vasmű, meghökkentő fordulatról érkezett hír a kínai tulajdonosa által bezárni szándékozott British Steel megmentéséről. A kereskedelmi miniszter meglepő módszert ajánlott az utolsó brit acélmű megmentésére.

Acél: annyira kell, hogy még a hatalmas adósságot is vállalnák – különleges jogi megoldással / Fotó: AFP

Szorult helyzet, furcsa megoldás: a terrorellenes törvényt használnák fel.

Az acél és Európa: halmozódnak a bajok a stratégiai acéliparban

A szélesebb háttér: az alapvető ipari alapanyagokat gyártó acélipar továbbra is stratégiai szektor világszerte, nem véletlenül nyitott frontot ezen a terepen is vámháborújában Donald Trump amerikai elnök. Három hete 25 százalékos vámot jelentett be az acél- és alumíniumimportra, erre válaszul az Európai Unió is vámot vetett ki 26 milliárd dollár értékű amerikai árura. Április 1-jével szigorították az acél importjának szabályait is az unióba, ahol a legnagyobb acélgyártó Németország, a második Olaszország.

Az európai acélipar soha nem állt szemben ekkora kihívással, beszorulva a szénmentesítés költségei és a durva, főleg kínai eredetű túlkapacitás közé, ami az alacsony költségű, erőteljesen támogatott, CO2-intenzív behozatal meglódulásához vezetett

idézte a Eurometal.net szakportál az év végén a német gyártó Thyssenkruppot.

Heteken belül leáll az első kohó, a nyárra a másik is – és ezzel vége

Az Egyesült Királyság már nem tagja az Európai Uniónak, de hasonló kihívásokkal szembesül. Az iparvilág valamikori vaskohója, Nagy-Britannia utolsó megmaradt acélműve a British Steel.

Amelyet bezárna tulajdonosa, a számos üzleti területen érdekelt Jingye csoport, amelynek székhelye Sicsiacsuangban van. Akinek nem esik le, ez egy magyarországnyi népességű agglomeráció, a kínai Hopej tartomány székhelye, ahol nem mozdít meg sok falevelet, ha 2700 munkahely elvesztését eredményezve bezárnak egy acélüzemet a lincolnshire-i Scunthorpe-ban.

A népszerűtlen brit munkáspárti kormányt természetesen jobban érdekli az ügy. Megpróbáltak tárgyalni a kínaiakkal, de hiába, a Jingye a héten bejelentette, hogy a vámok bevezetése miatt az acélkohók működtetése pénzügyileg már nem fenntartható. A British Steel bezárása több mint 150 év után vetne véget a brit acélgyártásnak, és ezzel az Egyesült Királyság válna az egyetlen G7-taggá, amely nem tud maga acélt előállítani. 

Oroszország okkal bombázta le azonnal az összes nagyolvasztót Ukrajnában: egy országnak nemcsak a védelme miatt van szüksége acélra, hanem az utak és az infrastruktúra építéséhez is

– sopánkodott szerdán Sarah Jones energiaügyi miniszter a The Telegraph cikke szerint.

A Jingye, úgy tudni, heteken belül leállítja legalább az első nagyolvasztót, a másikat pedig már júniusban. A szakszervezetek figyelmeztettek: ha ez megtörténik, az visszafordíthatatlan – írta a brit lap.

A brit kormány nagy kockázatot és adósságot venne át a British Steel államosításával

Jonathan Reynolds kereskedelmi miniszter az újság értesülése szerint a következőt találta ki. 

Van egy gyors módszer az acélmű államosítására: a 2004-es haváriatörvény (Civil Contingencies Act) nyújthat jogalapot rá. A jogszabály szerint a miniszterek rendkívüli joggokkal ruházhatók fel olyan rendkívüli veszélyhelyzetekben, mint a háború, külföldi hatalom támadása, vagy terrorcselekmény.

Átvenni a British Steelt azonban azt jelenti, hogy a kormány nagy veszteségeknek és adósságoknak teheti ki magát, illetve az adófizetőket – emlékeztet a lap. 

Szombaton új kimutatásokat tettek közzé, amelyek szerint a vállalat 2023-ban 231 millió font sterling (111 milliárd forint) adózás előtti veszteséget produkált. Ez kisebb, mint az előző évi 408 millió font, de az értékesítés 27 százalékos zuhanása mellett történt a csökkenés. A folyékony acél termelése 2 millióról 1,7 millió tonnára esett.

A Jingye csakugyan pénzügyileg támogatja a British Steelt, amely azonban 711 millió fonttal tartozik, miközben a vállalat arra panaszkodik, hogy csökken a kereslet fő piacain, mint az Egyesült Királyság és Európa, az olcsóbb import növekvő versenye miatt.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.