BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Eddig tartott a nagy orosz-kínai barátság: Putyin brutális vámokat vetett ki Hszi Csin-ping elnök büszkeségére – Moszkvának elege lett

Világszerte szaporodnak a kínai autók dömpingjét korlátozó intézkedések, és Oroszország is beállt a sorba. A kínai autóipar számára azonban az orosz piac kifejezetten fontossá vált az elmúlt években.

Oroszország is megunta a kínai autók dömpingjét, ezért igyekszik gátat vetni azoknak, ami csapást mérhet a kínai gyártókra és kereskedőkre, akik számára egyre fontosabbá vált az orosz piac az elmúlt években. Az Oroszországba tartó kínai autóexport ugyanis 2022 óta meghétszereződött, miután a nyugati szankciók és a kivonuló nyugati gyártók hagyta űrt a kínai vállalatok töltötték be.

Great Wall Motor Exports to Russia, autóipar
Oroszországba induló kínai autókat rakodnak tehervonatra Kínában / Fotó: NurPhoto via AFP

Az orosz piac a kínai autóipar számára egyre fontosabb

A kínai autógyártók azért is támaszkodtak egyre inkább az orosz piacra, miután világszerte dömpingellenes intézkedésekkel próbálták kiszorítani az olcsó kínai importot, többek között az Egyesült Államokban, az Európai Unióban, Kanadában, Törökországban és Brazíliában. A kínai személyautó-szövetség (CPCA) főtitkára, Cuj Tung-su szerint a nemzetközi márkákat a kínaiak teljesen lecserélték, így ha az orosz–ukrán válság vége ér, a kínai gyártókra nehezedő nyomás drámai módon növekedhet.

Oroszország több mint egymillió kínai autót importált tavaly, ami a benzines kínai autók exportjának mintegy 30 százalékát adja. Az orosz piacon így a kínai márkák 63 százalékos piaci részesedést értek el. Ez már az orosz hatóságoknak is kezd sok lenni, hiszen a belföldi márkáknak így már csak 29 százalék maradt az orosz piacból. Januárban Moszkva a vámokra hasonlító újrahasznosítási díjat vezetett be a legtöbb személyautóra, 667 ezer rubel (2,8 millió forint) mértékben, ami több mint a tavaly szeptemberi duplája. 

Ráadásul a díjak 10-20 százalékkal nőni fognak 2030-ig.

A Rhodium Group elemzője, Gregor Sebastian szerint Oroszország is osztja más országok aggályait az olcsó kínai autó áradata kapcsán, ami aláássa a belföldi gyártók helyzetét – írja a Financial Times. A szakértő szerint az oroszok is szeretnék a belföldi gyártást felpörgetni, ezért nem látnak más lehetőséget, különösen, hogy alkupozíciójuk is jelentősen javult, hiszen meglehetősen fontos piaccá váltak Kína számára. A közelmúltban egy orosz vizsgálat három kínai gyártónál is azt állapította meg, hogy megsértették az ország biztonsági szabályait, és egy modell árusítását be is tiltotta.

A benzines és használt kínai autók autók is népszerűek Oroszországban

Az orosz piacon a legnépszerűbb kínai márkának az állami támogatást élvező Chery bizonyult, ami 2024 első három negyedévében 430 ezer autót adott el az országban, teljes forgalmának 28 százalékát a CPCA adatai szerint. A hongkongi tőzsdére készülő vállalat is elismeri a listázást célzó dokumentumokban, hogy bevétele jelentős része az orosz piacról érkezik, de az üzlet visszafogását ígérte, a szankciós kockáztatok mérséklése céljából.

Az oroszországi eladások felfutása azért is fontos a kínai gyártóknak, mert lehetőséget ad a Kínában egyre kevésbé népszerű benzines autók eladására. Az orosz import 97 százalékát ugyanis ilyen járművek tették ki, de a használt autók közül is egyre több végzi Oroszországban. 

Az egyik határ menti kínai város a használtautó-export 612 százalékos növekedéséről számolt be tavaly.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.