Csúcsot dönthettek az elmúlt hónapokban a kínai autóeladások Oroszországban, a jelek szerint minden a kínaiak kezére játszik: a nyugati autógyártók kivonultak a háborúban álló országból, a belföldi gyártás pedig a kezdeti lendület után megtorpant, egyszerűen nem bírják el a hazai gyártók a magas importköltségeket, illetve a drága finanszírozási költségeket.

,Geely,Atlas,Pro,,Brand,New,Cars
Fotó: Shutterstock

De a kínai autómárkák térhódítása sem volt elég ahhoz, hogy a szegmens visszatérjen a háború előtti időszakban látott számokhoz: a mélypont 2022 volt, akkor az oroszországi autóeladások 60 százalékkal zuhantak, az idei év ennél persze jobb lesz, de mind a hazai gyártás, mind a belföldi értékesítés az elmúlt tíz év egyik legalacsonyabbika lesz.

2022 februárja előtt a kínai autók részesedése a 10 százalékot sem érte el az orosz piacon, most augusztusban viszont az eladásokat tekintve 56 százalékon tetőzött – olvasható ki az Atostat adataiból. Azóta stabilan eladnak 60 ezer gépkocsit a kínaiak, ami szeptemberben 53 százalékos piaci arányhoz volt elég – ezek tartalmazzák az importot és az Oroszországban készülő kínai járműveket is. 

A leginkább nyertesnek tekinthető kínai autógyártók a Haval, a Chery és a Geely.

Oroszország ma már Kína első számú autóexport piaca, a január–október időszakban 9,4 milliárd dollár volt a kivitel értéke, a tavalyi bázisidőszakban csupán 1,1 milliárd dollár.

A piac egészét tekintve a 2022-es év után a konszolidációé az idei: az összeladások megduplázódtak, a kiugróan jó szeptemberben triplázódtak. A további bővülés azonban limitált, az Autostat ügyvezetője, Szergej Udalov szerint a kereslet-kínálat mostanra nagyjából helyrebillent. 

A piac szerkezete úgy néz ki, hogy az olcsó kocsik iránti keresletet lefedi a Lada, a nyugati márkák hagyta űrt pedig a kínai márkák töltik be. Az értékesítés 2014 óta egyszer sem kúszott évi kétmillió fölé, tavaly mindössze 626 ezer új kocsit adtak el Oroszországban, idén az első 10 hónapban 830 ezret. 
Erősítheti az autóvásárlási kedvet, hogy a tervezett felett alakuló inflációt béremelések követték, a kamatemelések viszont visszafogják a hitelből vásárlást. Számít a rubel is, amikor a százas szint fölé kúszott az orosz deviza árfolyama a dollárral szemben, érezhetően kevesebb kínai autót sikerült eladni.