Az utóbbi négy évtized legmarkánsabb csökkenését jegyezhették fel az Egyesült Államokban, ami az autólopásokat illeti. Tavaly az egy évvel korábbihoz képest 16,6 százalékkal kevesebb, 850 708 gépkocsit kötöttek el a Nemzeti Biztosítási Bűnügyi Hivatal (NICB) friss statisztikája szerint. Azaz az autótolvajok kevésbé voltak aktívak, de ennek több oka is volt.
A 2023-as év egyébként még a fekete statisztikában is gyászév volt, soha annyi, 1 001 967 millió autót nem loptak el a világ második legnagyobb autópiacán, mint akkor. 2022-ben a legfertőzöttebb állam Kalifornia és Texas volt, míg a legdinamikusabb növekedést Illinois és Washington államban regisztrálták. Akkor az okozott kárt 8,9 milliárd dollárra becsülték.
Az egymilliós rémálomhatárt egyébként egyszer, 2008-ban lépték csak át. A tavalyi jelentős visszaeséshez négy lényegi tényező együttes hatása kellett:
Bár a két dél-koreai járműgyártó több modellje még mindig megtalálható a tolvajok körében legnépszerűbb autók toplistáján, összességében 37,5 százalékkal kevesebb „fogyott” belőlük, mint egy évvel korábban. A listát így is a Hyundai Elantra szedán vezeti 31 ezerrel, de ebben már a többször is meglovasított autók is benne vannak. (A Kia Soul kipottyant, miután a kulcs nélküli nyitás funkció hibáját kijavították.)
A top5-ben három modell képviselte a dél-koreaiakat, ami egy meglehetősen idióta kihívás közvetlen következményének tekinthető. A TikTokon csoport szerveződött még 2022-ben a magukat Kia Boyznak nevező fiatalokból, akik azon versenyeztek, hány Hyundait és Kiát tudnak ellopni egy pofonegyszerű módszerrel.
Egy csavarhúzó és egy USB-csatlakozó elég volt motor életre keltéséhez, s erről a technikáról oktató videókat töltöttek fel a közösségi portálokra, megkönnyítve a lopásokat.
Az úgynevezett Kia Challenge rémisztő eredményeket hozott.
Milwaukee államban például 10 471 autót loptak el, ezek kétharmada Hyundai és Kia volt. Chicagóban hétezer Hyundainak és Kiának kelt lába, az előbbi márka esetében a metropolisba bejegyzett autók 10 százalékát, az utóbbinál 7 százalékát vitték el.
Bíróság elé is citálták a két márka amerikai forgalmazóit, kifogásolva, hogy a lopásbiztonsági és védelmi követelményeknek nem megfelelő autóikkal veszélyeztetik a vagyonbiztonságot és a közlekedőket.
A Hyundai-Kia ugyanakkor hangsúlyozta, hogy minden járműve megfelel a lopás elleni amerikai követelményeknek, ami az ezerszámra eltulajdonított járműveket tekintve nem tűnik túl meggyőző válasznak.
A biztosítók pedig sorra mondták fel az ezekre a modellekre kötött szerződéseket a fokozott kockázat miatt. Mindenesetre
a dél-koreaiak a problémát ingyenes szoftverfrissítéssel és mechanikai védelem fokozásával próbálták kezelni,
az utólag beépített kormányzár költségeit például megtérítették az autótulajdonosoknak.
A szoftverfrissítéseket felkínálták a 3,8 millió amerikai Hyundai- és 4,5 millió Kia-tulajdonosnak. Utóbb kiderült, hogy a 2011 és 2022 között Amerikában forgalmazott valamennyi dél-koreai modell esetében fennáll a fokozott biztonsági kockázat.
Sok Hyundai és Kia modellt eleve nem láttak el elektronikus indításgátlóval, ami gyakorlatilag mozdíthatatlanná teszi a kocsit. Egy biztosítási kutatócsoport adatai szerint 2015-ben a Hyundai és Kia járműveknek csak 26 százalékában volt szériafelszereltség az indításgátló, míg a többi gyártó esetében 96 százalékos volt ez az arány.
A biztonsági szint emelése tehát segített, de amint a számok is jelzik, nem minden autótulajdonos élt az ingyenes frissítés lehetőségével. Az amerikai márkaképviselet szerint 68 százalékos a javítottsági ráta, úgyhogy a Hyundai-Kia páros autóival az idei év lopási statisztikájában is bizton találkozni fogunk.
A dél-koreaiak igyekezete mellett a statisztika látványos javulásában Art Wheaton, a Cornell University professzora szerint jelentős szerepe volt annak, hogy a pandémia idején a beszállítói lánc felszakadásával alkatrészhiány alakult ki, ami az autólopások és a szétbontott járművek darabonkénti értékesítésének kedvezett a feketepiacon.
Akkor a hiány miatt a használtautó-árak is megugrottak, sokkal jobban megérte a bűnözőknek a lopás és a csencselés. Már ha nem buktak le, persze. Egy év alatt 37 százalékkal, 32,1 ezer dollárra ugrottak az átlagárak a használtautó-piacon, s a csúcsról máig is csak 19 százalékkal ereszkedtek lejjebb. S mivel az alkatrészellátás helyzete is normalizálódott, az elérhető haszon csökkenése miatt tömegével hagyták el a pályát a tolvajok és a nepperek.
Azt nem tudni, hogy mit hoz a jövő, de Art Wheaton professzor szerint a toplistán szereplő olyan modelleknek, mint
továbbra is bérelt helyük lesz a listán, mert ezek a legnagyobb darabszámban Amerika útjain futó autók. Ami a fertőzöttséget illeti, a fővárost magába foglaló Washington DC viszi a pálmát, ott tavaly 842 autólopást regisztráltak százezer lakosra vetítve. Ám ez az adat is 18 százalékkal alacsonyabb a 2023-asnál.
Utána űr következik, majd Kalifornia és Új-Mexikó jön 460 körüli esetszámmal. A legnagyobb javulást a nyugati parti Washington államban mérték, de Nevada, Nebraska, Oregon és Colorado bűnügyi statisztikájában is jelentős pozitív elmozdulást tapasztaltak – írja a Reuters.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.