BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Netovább Neta? Válaszúthoz ért a kínai elektromosautó-gyártó

Leépítésekkel próbál úrrá lenni nehézségein a kínai elektromosautó-gyártás egyik háttérbe szoruló üdvöskéje. Bár a Neta kiváló kocsikat gyárt, a kínai piacon mégis zuhannak az eladásai, ezért a régi-új menedzsment a nemzetközi terepen keresi az értékesítési lehetőségeket – jó esélyekkel.

Csődközelbe került lapértesülések szerint az egyik ismert kínai elektromosautó-gyártó, a Neta Auto, amely most éppen a kutatás-fejlesztési részlegét építi le, ezzel gyakorlatilag a jövője egyik meghatározó részét számolja fel. A Leiphone kínai sajtóorgánum szerint a mintegy 1700 fős teljes kollektívából kétszázan már vették is a kalapjukat. 

kínai autóipar Neta Hozon kicks off mass production with first all-electric Neta N01
A kínai Neta gyár kapacitásának harmadát sem használta ki tavaly /Fotó: Imaginechina via AFP

Akik pedig maradnak, azoknak a fizetése akár 75 százalékkal is csökkenhet a 2023-ban kézhez kapotthoz bérhez képest. Úgy tűnik, a vállalat arra játszik, hogy minél több alkalmazottja magától álljon fel, így megspórolja a leépítéskor extraként kifizetendő juttatásokat. 

A kínai piac nem vevő a Neta modelljeire?

A kínai sajtóban megjegyezték, hogy a korábbi karcsúsítási hullám idején sem teljesítette a Neta a munkaadók felé vállalt kötelezettségeit. De nem csak a dolgozók, a kisebb beszállítók is pórul jártak. Többen a Neta sanghaji központjában vertek tanyát, s addig nem hajlandóak távozni, míg a cég ki nem fizeti őket.

A Hozonhoz tartozó Neta márka alatt forgalmazott autók iránt elapadt a kereslet, ebben nyilván a cég körüli bizonytalanságok is közrejátszottak. A Neta februárban már csupán 400 autót értékesített Kínában, januári mérlege pedig 98 százalékos visszaesést mutatott az egy évvel korábbihoz képest. 

A Neta havi értékesítése Kínában
 

A teljes tavalyi értékesítésük 61 512 autó volt – 40,2 százalékos éves csökkenés –, ez a donghszingi, évi kétszázezer autó összeszerelésére képes üzemük kapacitásának a harmadát sem tesz ki. Tavaly még harmincezer autót exportáltak, 

  • Dél-Amerikában és
  • Délkelet-Ázsiában 

építettek ki viszonteladói hálózatot, globális terjeszkedési terveket vázoltak fel. A cég 2023-ban avatta fel thaiföldi gyárát, ahonnan az ottani régió igényeit szolgálják ki, de Brazíliában is erős a jelenlétük. Összesen negyven ország 180 kereskedésében kaphatóak a modelljeik.

Visszatér az alapító, hogy rendet tegyen

A bennfentesek a válságot részben a volt vezérigazgató elhibázott, az üzleti vevőkre fókuszáló stratégiájának tulajdonítják. A 2018-ban útjára indított Neta alapítója, Fang Yunzhou decemberben visszatért a céghez, hogy rendet rakjon és reformokkal térítse vissza a növekedési pályára a Netát. 

Neta Speedster GT 
CHINA-SHANGHAI-AUTO-SHOW (CN)
A Neta Speedster GT a 2023-as sanghaji autókiállítás egyik sztárja volt / Fotó: Xinhua via AFP

A cégvezető 2025-re a pozitív bruttó árrés elérését, 2026-ra pedig már a nyereségtermelést tűzte ki maga és dolgozói elé. Nem lesz egyszerű dolga, jól értesültek szerint 1,4 milliárd dollár ugyanis hiányzik a kasszából, de cég állítólag már tárgyal egy külföldi szuverén vagyonalap képviselőivel ennek rendezéséről. Sokat nem kell találgatni, az érdeklődő személyét nyilván az arab világban, esetleg Szingapúrban érdemes keresni.

Nemzetközi porondon jobban fut a szekér 

Ha igaz, januárban 820 millió dolláros tőkeinjekció érkezett meg nem nevezett befektetőktől, ám ez is kevés lehetett az adósságok eltüntetéséhez. Állítólag a gyorssegélyben kínai állami hozzájárulás és az akkubeszállító CATL pénze is benne van. 

A Neta korábbi nyilatkozatai szerint innentől a külpiacokra fog koncentrálni, a kínai piacon zajló árverseny nem fekszik neki, viszont Dél-Ázsiában és Latin-Amerikában könnyedén megtalálhatja a számításait. Idén 60 ezer autó exportját tervezték, de nem tudni, ebből mennyi valósulhat meg.


 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.