Csődközelbe került lapértesülések szerint az egyik ismert kínai elektromosautó-gyártó, a Neta Auto, amely most éppen a kutatás-fejlesztési részlegét építi le, ezzel gyakorlatilag a jövője egyik meghatározó részét számolja fel. A Leiphone kínai sajtóorgánum szerint a mintegy 1700 fős teljes kollektívából kétszázan már vették is a kalapjukat.
Akik pedig maradnak, azoknak a fizetése akár 75 százalékkal is csökkenhet a 2023-ban kézhez kapotthoz bérhez képest. Úgy tűnik, a vállalat arra játszik, hogy minél több alkalmazottja magától álljon fel, így megspórolja a leépítéskor extraként kifizetendő juttatásokat.
A kínai sajtóban megjegyezték, hogy a korábbi karcsúsítási hullám idején sem teljesítette a Neta a munkaadók felé vállalt kötelezettségeit. De nem csak a dolgozók, a kisebb beszállítók is pórul jártak. Többen a Neta sanghaji központjában vertek tanyát, s addig nem hajlandóak távozni, míg a cég ki nem fizeti őket.
A Hozonhoz tartozó Neta márka alatt forgalmazott autók iránt elapadt a kereslet, ebben nyilván a cég körüli bizonytalanságok is közrejátszottak. A Neta februárban már csupán 400 autót értékesített Kínában, januári mérlege pedig 98 százalékos visszaesést mutatott az egy évvel korábbihoz képest.
A teljes tavalyi értékesítésük 61 512 autó volt – 40,2 százalékos éves csökkenés –, ez a donghszingi, évi kétszázezer autó összeszerelésére képes üzemük kapacitásának a harmadát sem tesz ki. Tavaly még harmincezer autót exportáltak,
építettek ki viszonteladói hálózatot, globális terjeszkedési terveket vázoltak fel. A cég 2023-ban avatta fel thaiföldi gyárát, ahonnan az ottani régió igényeit szolgálják ki, de Brazíliában is erős a jelenlétük. Összesen negyven ország 180 kereskedésében kaphatóak a modelljeik.
A bennfentesek a válságot részben a volt vezérigazgató elhibázott, az üzleti vevőkre fókuszáló stratégiájának tulajdonítják. A 2018-ban útjára indított Neta alapítója, Fang Yunzhou decemberben visszatért a céghez, hogy rendet rakjon és reformokkal térítse vissza a növekedési pályára a Netát.
A cégvezető 2025-re a pozitív bruttó árrés elérését, 2026-ra pedig már a nyereségtermelést tűzte ki maga és dolgozói elé. Nem lesz egyszerű dolga, jól értesültek szerint 1,4 milliárd dollár ugyanis hiányzik a kasszából, de cég állítólag már tárgyal egy külföldi szuverén vagyonalap képviselőivel ennek rendezéséről. Sokat nem kell találgatni, az érdeklődő személyét nyilván az arab világban, esetleg Szingapúrban érdemes keresni.
Ha igaz, januárban 820 millió dolláros tőkeinjekció érkezett meg nem nevezett befektetőktől, ám ez is kevés lehetett az adósságok eltüntetéséhez. Állítólag a gyorssegélyben kínai állami hozzájárulás és az akkubeszállító CATL pénze is benne van.
A Neta korábbi nyilatkozatai szerint innentől a külpiacokra fog koncentrálni, a kínai piacon zajló árverseny nem fekszik neki, viszont Dél-Ázsiában és Latin-Amerikában könnyedén megtalálhatja a számításait. Idén 60 ezer autó exportját tervezték, de nem tudni, ebből mennyi valósulhat meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.