Kína új szintre emelte a véleménykontrollt a közösségi médiában, miután életbe léptek az Egyesült Államok új büntetővámjai. Ezek között szerepel egy sokkolóan magas, 104 százalékos vám is a kínai áruk egy részére. A válasz? Peking csendet parancsolt – legalábbis a saját digitális tereiben.
A Reuters értesülései alapján a népszerű Weibo platformon szinte minden olyan keresés vagy hashtag, amely a „vám” vagy a „104” szavakat tartalmazza, elérhetetlenné vált, és helyettük hibajelzések fogadják a kíváncsiskodókat. A cenzúra nem állt meg itt: a WeChat is eltávolított több, kínai vállalatok által közzétett bejegyzést, amelyek az amerikai vámtarifák gazdasági hatásaira hívták fel a figyelmet.
Eközben viszont a kínai állami média – élén a CCTV-vel – új narratívát épít: gúnyt űznek az amerikai gazdaság állapotából, és egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a tojáshiányról szóló posztok.
A #UShastradewarandaneggshortage („Az USA kereskedelmi háborút vív és tojáshiányban szenved”) hashtag trendi lett Weibón, és aláhúzza azt a képet, amit Kína próbál kommunikálni:
Amerika felelőtlen globális kereskedelmi partner.
A kínai internetfelhasználók így egyre inkább csak az állam által jóváhagyott tartalmakat látják – a hivatalos Amerika-ellenes gúnyolódást például nemcsak hogy nem tiltják, hanem kifejezetten ösztönzik. Mindez pedig jól mutatja, hogy a vámok csupán a jéghegy csúcsát jelentik: a kommunikációs háború legalább annyira éles, mint a gazdasági.
Vámháború: érkezik a válasz az amerikai lépésekre – óriási támadást készít elő az EU
Hiába nyitott Trump a tárgyalásra, Brüsszel inkább vérre megy. Az Európai Bizottság 25 százalékos ellenvámot javasol több amerikai termékre, válaszul Donald Trump korábbi acél- és alumíniumvámjaira.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.