Új közlekedési táblák Európában – erre figyeljen, ha autóval utazik
Egyre több francia és angol sofőr találkozhat az utakon zöld szegéllyel ellátott, kör alakú közlekedési táblákkal, amelyek egy adott útszakaszra javasolt sebességet mutatnak. Bár ezek a táblák első pillantásra kötelező előírásnak tűnhetnek – hiszen formai megjelenésük hasonlít a piros szegélyű, sebességkorlátozó közlekedési táblákéhoz –, valójában csupán ajánlásról van szó, betartásuk nem kötelező. A céljuk, hogy biztonságosabbá tegyék a közlekedést, különösen olyan helyeken, ahol változékonyak az útviszonyok, erős a gyalogos- vagy kerékpárosforgalom, illetve csökkent a látótávolság.

A brit hatóságok az egyértelműség kedvéért gyakran felirattal is kiegészítik ezeket a közlekedési táblákat („advised speed limit”, azaz ajánlott sebességkorlát), hangsúlyozva, hogy nem kötelezők. A tapasztalatok szerint a zöld szín kevésbé riasztó, és hajlamosabbak rá odafigyelni azok is, akik a hagyományos tiltó táblákat figyelmen kívül hagyják. Spanyolország közlekedési hatósága, a DGT (Dirección General de Tráfico) már vizsgálja a zöld szegélyű táblák lehetséges alkalmazását, ám hivatalos döntés még nem született. Ha a táblák bekerülnének az ország közlekedési szabályzatába, a spanyol autósoknak is alkalmazkodniuk kellene ehhez az új jelöléshez.
Magyarországon azonban egyelőre nem tervezik az új zöld táblák bevezetését.
Hazánkban a kék színű, szögletes közlekedési táblák látják el az ajánlott sebesség jelzésének funkcióját. Ezek szintén nem kötelező érvényűek, de régóta ismertek és beépültek a hazai közlekedési kultúrába.
A TraffiX közlekedésbiztonsági szakértői szerint a zöld szegélyű táblák bevezetése nem feltétlenül szükséges, mivel a kék táblák jól betöltik a funkciójukat. Ehelyett inkább a meglévő rendszer erősítését és egyértelműsítését, esetleg jogi eszközökkel való kiegészítését javasolják, hogy az ajánlott sebességet valóban biztonsági szempontból is komolyan vegyék a járművezetők. A zöld szegélyű tábla egyelőre kísérleti jellegű, de ha beválik, elképzelhető, hogy hosszú távon európai szabvánnyá válik. Az sem kizárt, hogy a modern járművek vezetéstámogató rendszereik révén automatikusan is figyelembe veszik majd ezeket a jelzéseket.
A zöld szegélyű közlekedési táblák célja nem a szabályozás szigorítása, hanem a közlekedésbiztonság növelése.
Bár Franciaországban és az Egyesült Királyságban már használják őket, Magyarországon egyelőre nincs napirenden az alkalmazásuk. Addig is maradnak a megszokott kék táblák – a közlekedők felelőssége viszont változatlanul nagy, hiszen az ajánlott sebesség betartása sokszor nemcsak tanácsos, hanem életmentő is lehet.
Új közlekedési táblákat helyeznek ki a magyar utakon
A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. közölte a döntést: miután főleg a gyorsforgalmi utak díjkötelesek, elsősorban ezekre helyeznek ki táblákat, a főutakra kevésbé. A gyorsforgalmi utak legnagyobb része mind az e-matrica-, mind pedig az e-útdíj-rendszerben díjköteles, az ezeken az utakon lévő portálokra mindkét díjfizetési mód ellenőrzésére vonatkozóan kerül ki információ.
A főutaknak csak egy része díjköteles, és kizárólag az e-útdíj-rendszerben, így az ilyen utakon lévő fix portálokra csak az e-útdíj ellenőrzéséről kerül ki tájékoztatás. A táblák a díjfizetési kötelezettségre hívják fel a figyelmet, vélhetően segítséget jelentenek azon jóhiszemű úthasználóknak, akik megfeledkeztek az úthasználati jogosultság megvásárlásáról.
Kecskeméti Mercedes: elárulta az igazgató, mi fog történni a gyárral – ez mérföldkő, és már nem csak Magyarországról szól
Az új gyáregység 2026 közepéig megkezdi működését, több mint egymilliárd eurót fektetnek be Magyarországon, amivel 3000 munkahelyet teremtenek. Kiderült az is, a kecskeméti Mercedes átáll-e kizárólag elektromos autók gyártására.


