Egy jól megszervezett és átgondolt látogatás az adott, katasztrófa sújtotta térségbe segíthet abban is, hogy az érintett területek – például a 2021-ben vulkánkitörés után a spanyol La Palma szigetén, illetve a 2022 szeptemberében erős földrengést elszenvedett Marokkóban – pénzügyi forrásokhoz jussanak, amelyeket az újjáépítés során fel tudnak használni – derült ki az Oeconomus Gazdaságkutató Intézet sötét turizmust vizsgáló kutatásából.
Néhány helyen azonban, mint például a hawaii Lahainában, amelyet 2023 nyarán pusztító erdőtüzek majdnem leromboltak, korlátozták a turisztikai célú látogatásokat, hogy a helyiek lelkileg felépülhessenek a földrengés okozta sokkhatásból és elgyászolhassák elvesztett szeretteiket. Mindazonáltal a sötét turizmus leglátogatottabb – legtöbbször volt háborús övezetek vagy hatalmas természeti katasztrófák egykori – helyszínei fontos szerepet töltenek be az emberi emlékezetben, ugyanis ezek kézzel fogható és szemmel látható lehetőséget kínálnak az odalátogatóknak arra, hogy mélyen elgondolkodjanak, és a fizikai jelenléten keresztül jobban át tudják látni az adott helyzetet és annak jelentőségét.
A háború harci, politikai és gazdasági aspektusairól szóló napi hírdömping mellett kevés szó szokott esni a velünk szomszédos országban kialakult jelenségről, amely a konfliktus kirobbanása óta egyre nagyobb teret nyert. Mintegy tucatnyi olyan ukrán vállalat létezik, amely egy marginális, de növekvő ágazatra szakosodott:
olyan utakat kínálnak az arra vállalkozóknak, amelyek keretében lehetővé teszik, hogy a látogatók felkeressék a már több mint három éve tartó háború tragikus eseményeinek helyszíneit.
Szvet Mojszejev, a Capital Tours Kijev turisztikai cég vezetője szerint az utakból befolyó nyereség elhanyagolható, de a látogatások morális és egyúttal oktatási értékkel bírnak. A cég a befolyt profit felét közvetlen az ukrán hadseregnek juttatja adományként. „Olyan ez, mint egy oltás: azért csináljuk ezt az egészet, hogy hasonló ne fordulhasson elő még egyszer” – mondta a cégvezető.
A statisztikák mindenesetre egyértelmű növekedést mutatnak: 2023-ban négymillió külföldi látogató érkezett Ukrajnába, főként
Az ország a jövőre is készül, többek között nemzetközi turisztikai platformokkal kötött partnerségeken keresztül. A nyugati régiókban aktív a belföldi turizmus, miközben az ukrán főváros, Kijev – bár még mindig érvényben van az éjszakai kijárási tilalom – már újraéledt: fiatalokkal teli utcák, működő szórakozóhelyek és egyre aktívabb kulturális élet jellemzi. Tavalyelőtt Kijev turisztikai adóbefizetése mintegy 85 millió hrivnyával haladta meg a 2022-es adatot, de meg sem közelítette a háború előtti utolsó adatot (2021). 2023-ban a főváros mellett Ukrajna 18 régiójában volt tapasztalható növekedés a turisztikai bevételekben 2022-höz képest; ez a növekedés leginkább az ország nyugati részére, különösképp a lvivi és kárpátaljai régióira jellemző.
Ukrajna esete nem egyedi – írta a gazdaságkutató –, a közelmúlt eseményei Izraelben, Szíriában vagy akár más konfliktus sújtotta országokban is hasonló turisztikai érdeklődést generáltak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.