Özönlenek a látogatók Ukrajnába – ismét fellendült a "sötét turizmus"
Egy jól megszervezett és átgondolt látogatás az adott, katasztrófa sújtotta térségbe segíthet abban is, hogy az érintett területek – például a 2021-ben vulkánkitörés után a spanyol La Palma szigetén, illetve a 2022 szeptemberében erős földrengést elszenvedett Marokkóban – pénzügyi forrásokhoz jussanak, amelyeket az újjáépítés során fel tudnak használni – derült ki az Oeconomus Gazdaságkutató Intézet sötét turizmust vizsgáló kutatásából.

Néhány helyen azonban, mint például a hawaii Lahainában, amelyet 2023 nyarán pusztító erdőtüzek majdnem leromboltak, korlátozták a turisztikai célú látogatásokat, hogy a helyiek lelkileg felépülhessenek a földrengés okozta sokkhatásból és elgyászolhassák elvesztett szeretteiket. Mindazonáltal a sötét turizmus leglátogatottabb – legtöbbször volt háborús övezetek vagy hatalmas természeti katasztrófák egykori – helyszínei fontos szerepet töltenek be az emberi emlékezetben, ugyanis ezek kézzel fogható és szemmel látható lehetőséget kínálnak az odalátogatóknak arra, hogy mélyen elgondolkodjanak, és a fizikai jelenléten keresztül jobban át tudják látni az adott helyzetet és annak jelentőségét.
Háborús turizmus Ukrajnában
A háború harci, politikai és gazdasági aspektusairól szóló napi hírdömping mellett kevés szó szokott esni a velünk szomszédos országban kialakult jelenségről, amely a konfliktus kirobbanása óta egyre nagyobb teret nyert. Mintegy tucatnyi olyan ukrán vállalat létezik, amely egy marginális, de növekvő ágazatra szakosodott:
olyan utakat kínálnak az arra vállalkozóknak, amelyek keretében lehetővé teszik, hogy a látogatók felkeressék a már több mint három éve tartó háború tragikus eseményeinek helyszíneit.
Szvet Mojszejev, a Capital Tours Kijev turisztikai cég vezetője szerint az utakból befolyó nyereség elhanyagolható, de a látogatások morális és egyúttal oktatási értékkel bírnak. A cég a befolyt profit felét közvetlen az ukrán hadseregnek juttatja adományként. „Olyan ez, mint egy oltás: azért csináljuk ezt az egészet, hogy hasonló ne fordulhasson elő még egyszer” – mondta a cégvezető.
A statisztikák mindenesetre egyértelmű növekedést mutatnak: 2023-ban négymillió külföldi látogató érkezett Ukrajnába, főként
- Észak-Amerikából
- és Nyugat-Európából.
Az ország a jövőre is készül, többek között nemzetközi turisztikai platformokkal kötött partnerségeken keresztül. A nyugati régiókban aktív a belföldi turizmus, miközben az ukrán főváros, Kijev – bár még mindig érvényben van az éjszakai kijárási tilalom – már újraéledt: fiatalokkal teli utcák, működő szórakozóhelyek és egyre aktívabb kulturális élet jellemzi. Tavalyelőtt Kijev turisztikai adóbefizetése mintegy 85 millió hrivnyával haladta meg a 2022-es adatot, de meg sem közelítette a háború előtti utolsó adatot (2021). 2023-ban a főváros mellett Ukrajna 18 régiójában volt tapasztalható növekedés a turisztikai bevételekben 2022-höz képest; ez a növekedés leginkább az ország nyugati részére, különösképp a lvivi és kárpátaljai régióira jellemző.
Ukrajna esete nem egyedi – írta a gazdaságkutató –, a közelmúlt eseményei Izraelben, Szíriában vagy akár más konfliktus sújtotta országokban is hasonló turisztikai érdeklődést generáltak.


