BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Boeing: már nem a rendelésállomány a gond, új problémával kénytelenek szembenézni

A Qatar Airways bejelentése jól hangzó hírverés, de a jelenlegi gyártási ütem mellett a repülőgépgyártónak több mint kilenc évébe telne teljesíteni a meglévő megrendeléseit. A Boeing problémája nem a rendelésállomány, hanem a gyártás.

Nem titok, hogy Donald Trump elnök rajong a nagy felhajtásért és a túlzó jelzőkért. Ezért is kísérte nem egy, hanem két vadászgép az Air Force One-t szaúd-arábiai és katari látogatásán, amikor egy giga Boeing-ügyletet is tető alá hozott. Ki ne emlékezne arra, milyen büszkén mosolygott Trump azon a katonai díszszemlén, amelyet Emmanuel Macron francia elnök rendezett a tiszteletére Párizsban első elnöki ciklusa idején?

Boeing
Befejezésre váró Boeing-gépek a vállalat amerikai, rentoni gyárában / Fotó: AFP

Ez a látványosság iránti vonzalom kiterjed a nagy beruházási bejelentésekre is, amelyek fényében Trump szeret sütkérezni – például a SoftBank 100 milliárd dolláros amerikai beruházási ígérete volt ilyen 2023 decemberében vagy a mesterséges intelligenciába irányuló 500 milliárd dolláros befektetés, amelyet januárban jelentettek be olyan vegyesvállalati partnerek, mint az OpenAI és az Oracle Corp. 

Trump sorra hozza a nagy bizniszeket, már csak legyártani kéne a megrendelt gépeket 

Így nem is meglepő, hogy Trump személyesen is jelen volt, amikor bejelentették a Qatar Airways rekordméretű megrendelését: 160 széles törzsű Boeing repülőgépet vásárolnak, további 50 darabra pedig opciót jelentettek be. Ez újabb példája annak, ahogyan országok vagy vállalatok mindent bevetnek, hogy Trump kedvében járjanak. 

A Fehér Ház a megállapodás értékét 96 milliárd dollárra becsülte, a valóságban azonban ez jóval kevesebb lesz, miután figyelembe veszik a nagy vásárlóknak járó szokásos kedvezményeket 

értékeli a helyzetet a Bloomberg.

A Boeing számára azonban a kihívás nem az új megrendelések megszerzése, hanem a gyártási kapacitás növelése. 

  • A cégnek jelenleg 5643 repülőgépes rendelési hátraléka van mintegy 460 milliárd dollár értékben. 
  • A vállalat keményen dolgozik azon, hogy növelje legnépszerűbb géptípusa, a 737 Max havi gyártási rátáját, amelyet az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) havi 38 darabban maximált. 
  • Ezzel az ütemmel kilenc évbe telne a 4287 darabos 737-es hátralék teljesítése. 
  • A Boeing várhatóan még idén engedélyt kér az FAA-tól, hogy havi 42 darabra emelhesse a termelést, de ennél is magasabb számra lesz szükség.

Trump számára azonban ezek a részletek valószínűleg nem számítanak, az ő feladata, hogy tető alá hozza ezeket a megabizniszeket. Szaúd-Arábia állami vagyonalapja szintén rendelt 30 keskeny törzsű Boeing-gépet, tovább növelve Trump útjának eredményeit. Mindez azután történt, hogy a British Airways anyavállalata a múlt héten 32 Boeing repülőgép megrendelését jelentette be. 

A Boeing számára mindenképpen biztató jel, hogy a nagy légitársaságok továbbra is hajlandók gépeket rendelni, még a kereskedelmi háború okozta bizonytalanság közepette is.

Megrendelés van bőven 

A gyártó például áprilisban mindössze nyolc megrendelést kapott, szemben az előző három hónap átlagos 71-es értékével. Az ilyen volumenű szerződések általában kezdőrészlet-fizetéssel indulnak, amit további részletek követnek a gyártás előrehaladtával, így ilyen méretű megrendelés rövid távon javíthatja a készpénzáramlást. A részletek azonban sokat számítanak: az ügyfelek nem biztos, hogy hajlandók jelentős összeget előre fizetni, tekintettel a Boeing hatalmas hátralékára és ismert gyártási nehézségeire.

Mindenesetre előnyös a Boeing számára, hogy 

  • a Qatar Airways megrendeléséből 130 darab a 787 Dreamliner típusra vonatkozik, amely a vállalat legújabb, már forgalomban lévő széles törzsű gépe. 
  • A Qatar-megrendelésen felül is 759 darabos rendelési hátraléka van a 787-esnek. 
  • Jelenleg havi öt darabot gyártanak, vagyis a teljesítéshez közel 13 évre lenne szükség. 
  • A vállalat áprilisban bejelentette, hogy a gyártási ütemet hamarosan havi hétre emelik, de ennél is magasabb szintre kellene eljutni.

A Boeing befektetői és légitársasági partnerei számára jó hír, hogy Ortberg gyártási problémákra kidolgozott stratégiája működni látszik, de idő kell ahhoz, hogy a termelés növekedjen, miközben egy új munkakultúrát is meghonosítanak. A cégnek súlyos gondjai adódtak, amikor 2018-ban és 2019-ben a 737 Max két halálos baleset után földre került, majd a járvány idején a beszállítói lánc összeomlott, miután tapasztalt dolgozók ezrei hagyták el az iparágat a kereslet ideiglenes visszaesése miatt.

 

Boeing: gyártási káosz, új vezérigazgató – és rendrakás

Az alkatrészhiány és a gyenge minőség súlyosan megzavarta a repülőgépek összeszerelésének normális ütemét a gyártósoron. A Boeing emiatt „sorrendből kieső” munkákat végzett, ami rontotta a minőséget, és arra kényszerítette a vállalatot, hogy úgynevezett árnyékgyárakat hozzon létre, ahol a félkész gépeken dolgoztak tovább. 

A gyártási káosz tavaly januárban vált látványossá, amikor egy új 737-es ajtódugója kirepült egy Alaska Airlines járat során – szerencsére halálos áldozat nem volt. A vizsgálat kiderítette, hogy a munkások egyszerűen nem szerelték be az ajtódugót rögzítő csavarokat. Az FAA kénytelen volt közbeavatkozni, hogy felügyelje a gyártást és kidolgozzon egy minőségjavító tervet. A Boeing akkori vezérigazgatója, Dave Calhoun végül lemondott.

Ortberg, Trump és a katari emír – működni látszik az új vezérigazgató stratégiája / Fotó: AFP

A bajokat tovább tetézte, hogy a seattle-i régió dolgozói tavaly év végén sztrájkba léptek, ami közel két hónapra teljesen leállította a gyártást. Ortberg, akit augusztusban neveztek ki, ügyesen kihasználta ezt a leállást: felszámolta a sorrendből kieső munkákat, bezáratta az árnyékgyárakat, és új, minőségközpontú munkakultúrát vezetett be az üzemcsarnokokban, amelyet a dolgozók is elfogadtak.

A gyártási káosz miatt a Boeing tavaly 14 milliárd dolláros készpénzveszteséget szenvedett el annak ellenére, hogy hatalmas rendelésállománnyal rendelkezett. 

A cash flow veszteség idén is folytatódik, de várhatóan az év második felében fordulat jöhet, amint a gyártási ütem felgyorsul. A nagy volumenű repülőgép-megrendelések és a sokkoló összegű szerződések ugyan elviszik a címlapokat, és simogatják az elnök egóját, de a Boeing valódi nyeresége ott kezdődik, ahol a mindennapi, aprólékos munkával sikerül havi szinten is növelni a gyártást.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.