Felpörgött idén januárban az Európai Unió agrár-élelmiszeripari külkereskedelme, az export elérte a 19 milliárd eurót, ami 4 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban, az import pedig még ennél is meredekebben nőtt, intenzív volt az élelmiszer-kereskedelem az EU-ban. A behozatal összevetésben 7, éves alapon 19 százalékkal bővülve elérte a 16 milliárd eurót. Az import értékének növekedését főleg a kakaó és a kávé árának emelkedése táplálta. A kereskedelmi többlet 3 milliárd euróra csökkent, ami a megnövekedett importköltségeket tükrözi – írja piaci helyzetjelentésében az Európai Bizottság.
Az EU januári 19 milliárd eurós agrár-élelmiszeripari exportjának fő célpontja továbbra is az Egyesült Királyság. Az idei irányuló termékek kivitele az erős pozícióból is tovább tudott bővülni, és januárban 3 százalékkal nőtt. Kiemelendő a Svájcba irányuló export 16 százalékos megugrása, ami főként a kakaótermékeknek köszönhető. Ezzel szemben a Kínába irányuló export 13 százalékkal csökkent, nagyrészt a gabonaexport meredek visszaesése miatt. Ez a tavalyi trend folytatása, amiben akkor a gabonán kívül a sertéshús és a tejtermékek kivitelének mérséklődése játszott nagy szerepet.
Az egyes termékeket, illetve termékcsoportokat vizsgálva feltűnő, hogy
exportja egészen nagy értékben, 396 millió euróval, vagyis 55 százalékkal növekedett 2025 januárjában az előző év első hónapjához képest, amit főként a kakaó és a kávé magasabb árai okoztak. Az édességek és csokoládé exportja 150 millió euróval (18 százalékkal) nőtt, míg a tejtermékek kivitele 119 millió euróval (8 százalékkal) emelkedett. Mindkettő nagyrészt az árak emelkedésének tudható be.
Ezzel szemben a gabonafélék exportja 466 millió euróval (37 százalékkal) csökkent, amit elsősorban az okozott, hogy mennyiségben kevesebb búza és a kukorica került a külpiacokra. Az olajos magvak és fehérjenövények exportja ugyancsak csökkent az egy évvel korábbihoz képest, az előzőé 52 millió euróval (22 százalékkal), a növényi olajoké pedig 40 millió euróval (17 százalékkal), szintén a megcsappant mennyiségek miatt.
A jónak mondható exportadatok mellett is romlott a külkereskedelmi egyenleg, ugyanis az EU agrár-élelmiszeripari importja 2025 januárjában 16 milliárd euróra emelkedett, ami az importénál nagyobb ütemű, 7 százalékos növekedés decemberhez képest, és 19 százalékos 2024 januárjához képest.
Ami exportoldalon jól jött, az most itt visszaütött, ugyanis az import értékét nagyrészt a kakaó és a kávé magas árai dobták meg. A legnagyobb növekedést az Elefántcsontpartról és Ghánából érkező import produkálta: Elefántcsontpart 438 millió euróval, 77 százalékkal tudta megemelni az EU-ba szállított áruinak értékét, Ghána pedig 233 millió euróval, ami pedig 153 százalékos importérték-emelkedés, mindkét esetben a kakaó árának emelkedése volt az ok.
Nem meglepő, hogy az árucsoportok közül az EU kávé-, kakaó- és fűszerimportja növekedett a legnagyobb mértékben 2025 januárjában,
1,4 milliárd euróval, ami éves alapon 66 százalékos növekedés s az eddig is ismertek alapján a kakaó- és kávéárak emelkedése vezérelt. A gyümölcsök, diófélék és nem ehető termékek importja is nőtt, főként a magasabb árak miatt. Ezzel szemben az olajos magvak, a fehérjenövények és a cukor importja csökkent a mennyiségek és az árak csökkenése miatt.
A jelentős partnerek közül kevesebb agrár-élelmiszeripari terméket szállított az unióba Brazília (szállításai 140 millió euróval, 10 százalékkal) és Ukrajna (amelyiké pedig 125 millió euróval, 9 százalékkal esett vissza) elsősorban az olajos magvak és gabonafélék alacsonyabb mennyisége miatt. Az Oroszországból érkező import eközben 79 százalékkal esett vissza 2024-hez képest.
Az idei külkereskedelmi folyamatokba bezavar a ragadós száj- és körömfájás, amely Németországban, Szlovákiában és Magyarországon is megjelent, és bár Németországban csak egy vízibivalytelepen okozott kárt – de a remények szerint magyar és szlovák esetek sem lesznek már –, ahogyan azt a Világgazdaság megírta, a német sertéshúsexport januárban és februárban visszaesett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.