A Jutarnji List címlapsztorija: Horvátországba érkezik a McDonald’s és a Subway hatalmas versenytársa, a KFC és a Pizza Hut „testvére”, a tacók, burritók és quesadillák amerikai és immár nemzetközi királya: a Taco Bell.
A mexikói gyorsételek kedvelői Magyarországon is gyakran kérdezik, hogy a nagy amerikai lánc hozzánk miért nem jön el. A Redditen erről feltett kérdésre például ilyen válaszok olvashatók:
Szerintem túl alacsony minőség lenne túl magas áron, és a magyar nem nagyon szereti a mexikói konyhát. Még a KFC se megy a legjobban, pedig az rántott csirke, amit imádnak a magyarok,
vagy:
Mert relatíve alacsony minőséget adna drágán egy elég hitvány kis piacon.
Ezek a magyarázatok biztosan nem stimmelnek, hiszen a Taco Bell máris jelen van 15 étteremmel a hozzánk hasonló életszínvonalú Romániában, és épp most érkezik a nálunk sokkal kisebb piacú Horvátországba. (Az pedig, hogy a magyarok ízlésétől jobban különbözik a mexikói, mint a románokétól vagy a horvátokétól, inkább csak elméletben felvethető kérdés.)
Nincs jelen ugyanakkor a Taco Bell a Közép-Európa egészéhez mérhető méretű Németországban. Itt azért nem reménytelen a helyzet. Sokan kérdezték náluk is, miért nincsenek Taco Bell éttermek a német városokban, csakis három németországi amerikai katonai bázison. A terv, hogy 2024 nyarán megnyissák az elsőt Berlinben – befuccsolt, az új dátum: valamikor 2025-ben. És aztán 150 éttermet nyitnának az országban.
A németek tehát bőven beelőzhetik ezen a téren Magyarországot, mindenesetre a Taco Bell lassan körbelő bennünket – hacsak nem születik előbb az a döntés, hogy lépnek egy országot nyugati vagy déli irányban. Találtuk nyomát az interneten, hogy volt ilyen elképzelés – két évtizeddel ezelőtt. Beteszi-e valahová a lábát egy amerikai lánc, és ha igen, meg tud-e ott maradni – rendkívül sok tényezős játék, és a magyarázatok nem egyszerűek. A horvátországi azonban igen.
A Taco Bell a Yum! Brands amerikai gyorsétterem multi része, csakúgy, mint a KFC vagy a Pizza Hut. A Yum! Brands az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) segítségével érkezik meg a Nyugat-Balkánra.
Az EBRD és a Globális Környezeti Alap együtt 9,9 millió eurós kölcsönt hagyott jóvá arra, hogy az Aptha Global és a Tastra bosznia-hercegovinai cégek Horvátországban és Szlovéniában Taco Bell, Bosznia-Hercegovinában KFC gyorséttermek hálózatát hozza létre.
Az elgondolás alapja – fejtegeti az EBRD hivatalos oldalára hivatkozva a Jutarnji –, hogy a Nyugat-Balkán még kevéssé van ellátva globális gyorsétterem franchise-okkal. (Aki látogatta a régió országait – ezt már mi tesszük hozzá –, az tudja, hogy ízletes helyi gyorsételekben biztosan nem szűkölködnek, címszavakban: pljeskavica, csevapcsicsa. Ugyanakkor, eddig úgy tűnik, a hasonló romániai mícs mellé is valóban elfért a taco.)
Az üzleti megfontolás mellé az ideológiát is odatették: „A beruházás úttörő kísérlet a körkörös gazdaság elveinek integrálására a franchise modellbe a zöldátalakulást támogatva” – idézi a horvát lap az EBRD-t, amiből az nem derül ki, miért nem a csevapot integrálták a zöldátmenetbe, de hozzáteszik, hogy a pénzzel jelentős számú új munkahelyet hoznak létre, és előmozdítják a gazdasági inkluzivitást, hangsúllyal a nőkre és a fogyatékosokra. Vonzó princípiumok, ha az íz se rossz.
A Jutarnji, globális kontextusba helyezve a terjeszkedést, megemlíti, hogy a Yum! Brands tavaly 7,55 milliárd dollárra növelte bevételét, bár a nettó profitja 7 százalékkal 1,486 milliárd dollárra esett. A Nyugat-Balkánon most megkapják az alkalmat a javításra.
Már nem a horvát lap alapján: a Taco Bell hatalmas lánc, több mint 8500 üzlettel (főleg persze Amerikában), de az Egyesült Államokban sokan erősen rávernek, sorrendben a Pickcel tavaly őszi összesítése szerint:
A fenti lista az amerikaiakra koncentrál, de megjegyzendő az elég friss fejlemény: a világ legnagyobb gyorsétterem-hálózata nem a McDonald’s. Hanem a kínai Mixue. Beleférnének-e ők a zöldintegrációba, nem tudjuk, mindenesetre az EBRD-nél most a Taco Bell és a KFC fért bele. A KFC-t itthon már ismerjük, a következő talán a Taco Bell lesz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.