A Ryanair több ezer eurót követel vissza egyes spanyolországi légiutas-kísérőktől. Ez az az emelés, amelyet az ír légitársaság tavaly adott egy szakszervezeti megállapodás keretében, és amelyet később a bíróság érvénytelenített – tudta meg a Reuters bírósági dokumentumokból.
A spanyol legfelsőbb bíróság márciusban úgy döntött, hogy a CCOO szakszervezet és a Ryanair között tavalyi, fizetésekről szóló megállapodás nem érvényes, miután a rivális szakszervezet, az USO januárban megtámadta azt.
Mivel az érvénytelenített szerződés az USO érdekképviselet tagjaira is szólt, amit a szakszervezet kifogásolt, a CCOO később csak a saját szervezetére kötött megállapodást a vállalattal.
Az ír légitársaság így áprilisban
arra kérte az USO légiutas-kísérőit, hogy térítsék vissza az érvénytelenített megállapodással szerzett fizetésemelést, továbbá fogadják el, hogy a bérük a 2024-es emelés előtti szintre csökken, hacsak nem váltanak át a CCOO-hoz.
Egy szakszervezeti tag – aki a megtorlástól való félelem miatt névtelenséget kért – arról beszélt a hírügynökségnek, hogy a vállalat ekkor arra kérte, fizessen vissza 3857 eurót (1,55 millió forint), és csökkentse a havi fizetését. A dolgozó elmondta, hogy a fizetése a repült órák számától függ, de általában közel van a spanyolországi minimálbérhez, vagyis a havi 1184 euróhoz, azaz 477 ezer forinthoz.
A légitársaság szóvivője azzal reagált az ügyre, hogy a vállalat eleget tesz az USO fizetéscsökkentésre vonatkozó bírósági keresetének, amíg tart a fellebbezési időszak.
A Ryanair azon fapados légitársaságok közé tartozik, amelyek úgy szereztek nagyobb piaci részesedést az utasforgalomban, hogy az árakat nyomottan tartották, csupán alapszolgáltatások nyújtásával és alacsony bérekkel. A Ryanair dolgozói Európa-szerte többször is sztrájkba léptek az elmúlt években, hogy magasabb béreket és jobb munkakörülményeket követeljenek.
Közben Michael O’Leary vezérigazgató olyan szerződéssel rendelkezik, amellyel százmillió eurós bónuszt is elérhet– tudta meg a Bloomberg.
O’Leary akkor kaphatja meg ezt a jutalmat, ha Európa legnagyobb diszkont-légitársaságának részvényárfolyama 28 egymást követő naptári napon eléri vagy meghaladja a 21 eurót, vagy ha 2028 előtt 2,2 milliárd euróra növeli az éves nettó nyereséget.
Eddig a részvények 18 egymást követő napon keresztül érték el ezt a szintet, ami a leghosszabb sorozat a vállalat történetében. Korábban 2024 márciusában érték el a részvények ezt a szintet a leghosszabb ideig, de az akkor csak öt napig tartott.
Az ösztönzőt 2019-ben jelentették be, és O’Leary leghamarabb 2028-ban válhat jogosulttá rá, ha addig a légitársaságnál marad.
A pénzügyi jelentés nyilvánosságra hozatala után a Ryanair részvényei hétfőn 5,4 százalékkal rekordszintre emelkedtek. A vállalat a beszámolón túl 750 millió eurós részvény-visszavásárlást jelentett be, és közölte, hogy 2008 óta kibocsátott részvénytőkéjének csaknem 36 százalékát leírták, amivel kedvező pénzügyi helyzetbe került.
A Barclays elemzői szerint
a bónusz aggályokat vet fel a vállalatirányítással kapcsolatban, mivel a részvények visszavásárlásáról szóló igazgatósági döntés elméletileg a részvények árfolyamát a kívánt értékre emelheti.
A 64 éves O’Leary 1994 óta a Ryanair vezérigazgatója, és az ír vállalatot Európa legnagyobb diszkont-légitársaságává emelte.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.