BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Igazi Amerika: még a vámháború is marketingfogás lett

Akciókkal biztatnak vásárlásra a kiskereskedők. A vámháború marketingfogás lett az Egyesült Államokban.

Marketingstratégiának használják az amerikai kiskereskedők Donald Trump elnök vámháborúját, jelentős árengedményekkel biztatják vásárlásra a fogyasztókat a tarifák életbe lépése és esetleges áruhiány kialakulása előtt. Ezzel egyúttal felkészülnek arra is, hogy a várhatóan jelentősen megugró árak miatt visszaesik majd a kereslet.

vámháború
Az emberek felkészülnek rá, hogy a vámháború miatt minden drágább lesz / Fotó: AFP

A CNBC összeállítása szerint számos márka, például a Beis, a Bare Necessities, a Fashion Nova és a Knix említette meg marketingkampányaiban a tarifákat, amióta Trump bejelentette a kölcsönös vámokat.

Bár azok bevezetését ideiglenesen felfüggesztették, a Kínára vonatkozókat kivéve, a bejelentés 

válságüzemmódba kapcsolta a kiskereskedőket,

mert szinte lehetetlen tervezni, ha nem tudni, mi lesz végül a vámokkal. Abban azonban a szakértők zöme egyetért, hogy áremelkedéshez vezetnek, következésképpen visszaesik majd a fogyasztás, ami nehéz helyzetbe hozza a kis- és a nagyvállalatokat is.

A 145 százalékos vám miatt sok cég máris felfüggesztette vagy lemondta a kínai megrendeléseit, miközben igyekszik feltölteni a készleteket más ázsiai országokból, például 

  • Vietnámból 
  • és Kambodzsából, 

amelyekre egyelőre csak az általános 10 százalékos tarifák érvényesek.

A vámok, illetve a vámháború inflációs hatásai nem csak az óceán túloldalán okoznak kemény fejtörést, Európában is ez a helyzet.

Zűrzavar az infláció körül: Christine Lagarde nem volt hajlandó megígérni a további kamatcsökkentést
2025. 04. 17. Azt tette az EKB szerdán, amit a piacok vártak. Az EKB-kamat 25 bázisponttal csökkent, Christine Lagarde EKB-elnök sajtótájékoztatóján nem ígérte meg a folytatást, de jelezte, hogy az infláció jó úton halad. Ugyanakkor arról is beszélt: a vámháború hatásai az inflációra nem kiszámíthatóak.

A vámháború különösen sújtja a kisebb cégeket

A hatások kiskereskedőtől, szektortól és márkától függően változnak, de a vámháború egzisztenciális válságot jelent sok olyan kiskereskedő számára, amelyek nem alapvetően szükséges termékeket forgalmaznak.

A női fehérneműt áruló Bare Necessities például „vámok előtti kiárusítást” hirdetett, 30 százalékos árengedményekkel próbálja rávenni a vevőket, hogy „spájzoljanak be” a tarifák életbe lépése előtt.

Talán a józan észnek ellentmondó lépésnek tűnhet az árak átmeneti csökkentése, miközben a márkák a költségek emelkedésére készülnek, de okos döntés bármi, amit a kiskereskedők tehetnek, hogy „megerősítsék általános pénzügyi helyzetüket” a kiadások esetleges visszaesése előtt, állítja Sonia Lapinsky, az AlixPartners tanácsadó cég partnere és ügyvezető igazgatója.

A kiskereskedőknek mindent meg kell tenniük azért, hogy minél hamarabb a lehető legnagyobb keresletet érjék el, mert utána tényleg nagy visszaesés következik 

– figyelmeztetett. „Február-március óta látjuk, hogy a vásárlók nagyon óvatosak, és ez csak rosszabb lett a vámok miatt” – tette hozzá.

Az amerikaiak is tudják, hogy most kell vásárolni

A kisebb márkák számára kritikus lehet a túlélés szempontjából a pénzforgalom fellendítése a kereslet visszaesése előtt.

A vámok „minden vállalkozásra hatással lesznek, de úgy gondolom, hogy a kisebb cégekre nagyobbal, mert korlátozottak a lehetőségeik például a Targethez vagy a Walmarthoz képest, amelyek határozottan nagyobb a globális ellátási lánccal rendelkeznek, a világ minden tájáról tudnak árut beszerezni” – emlékeztetett Lauren Beitelspacher, a massachusettsi Babson College marketingprofesszora.

A cégek egy része akciókkal próbálja vásárlásra biztatni az embereket / Fotó: AFP

A vámháborús marketing lehet az egyik magyarázat arra, hogy a vártnál jobban, 1,4 százalékkal nőtt márciusban a kiskereskedelmi forgalom. Az amerikaiak valóban igyekeznek bevásárolni az áremelkedések előtt, elsősorban olyan nagy értékű cikkekből, mint az autók.

Nem tudni, mennyivel emelkednek az árak

Más márkák, mint például a különféle utazótáskákat és bőröndöket forgalmazó Beis egyelőre nem akciózza a termékeit, de levelet küldött a vásárlóknak, amelyben kifejtette, hogy

 nem tudja, emelkednek-e majd az árak, és ha igen, akkor mennyivel.

„Őszintén szólva, mi is ugyanúgy össze vagyunk zavarodva, mint mindenki más. De változások jönnek. Milyen változások? Nem tudjuk. Mikor? Lehet, hogy holnap vagy... oké, ezt sem tudjuk” – írták a levélben. De azt hozzátették, hogy éppen ezért érdemes előrehozni a vásárlást.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.