BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megtorpant az amerikai fogyasztás

Nem csoda, hogy megrettentek az amerikai fogyasztók. Mert Donald Trump sem zárta ki annak lehetőségét, hogy a vámháborúban recesszióba csúszik az amerikai gazdaság.

Rányomja bélyegét az amerikai fogyasztói magatartásra a vámháború. Minden jövedelmi szinten megjelent a fogyasztói szorongás. Márpedig az amerikai gazdaság hagyományosan a fogyasztásra épül.    

New,York,Ny,Usa-april,3,,2024,Shopping,In,A,Whole
Vásárlók New Yorkban. Nem tesz jót a fogyasztásnak a háztartások óvatossá válása / Fotó: rblfmr / Shutterstock

A szegények és a gazdagok is spórolnak a fogyasztáson

Jól jellemzi az alacsony jövedelmű fogyasztók körében lezajló változásokat a Walmart kiskereskedelmi lánc tapasztalata: 

a hónap végén kisebb kiszereléseket vásárolnak a fogyasztók, mert hóvégére elfogy a pénzük.

De a gyorséttermek is gyengén kezdték az idei évet, elsősorban az alacsony jövedelmű fogyasztók szűkülő kereslete miatt. 

Nem kedvező a kép a felső jövedelmi kategóriákban sem. Az amerikai fogyasztók kiadása a luxuspiacon, amely magában foglalja a csúcskategóriás áruházakat és az online platformokat, 

februárban 9,3 százalékkal zsugorodott 

az egy évvel korábbihoz képest, ami rosszabb, mint a januárban mért 5,9 százalékos visszaesés – derül ki a Citi hitelkártya-tranzakciós adatainak elemzéséből.

A héten jelentett a Kohl’s áruházlánc, amelyről a piaci kapitalizációja negyede leolvadt, miután a Wall Street szembesült az idei értékesítési prognózissal.

Még az elnök is tart a recessziótól 

Régóta nem tapasztaltak ilyen széles körű visszaesést az amerikai fogyasztásban. Még a pandémia kapcsán sem. Egyrészt a világjárvány idején jelentős juttatások csapódtak le a fogyasztók körében, majd a kékgallérosok bérnövekedése az átlagot meghaladó volt, ezt követően pedig a tőkepiacok felhúzása a magasabb jövedelműeket hozta helyzetbe, kompenzálva az inflációs veszteségeket. Most egészen új helyzet állt elő, amennyiben mindenki óvatos, s a kiadási korlátok egyszerre több jövedelmi kategóriát is érintenek. 

A Citi amerikai hitelkártyaadatainak elemzése azt mutatja, hogy a kiadások a legtöbb kiskereskedelmi kategóriában visszaestek. Ruházati cikkekre 12 százalékkal, sportcipőkre 22 százalékkal kevesebbet költenek idén. De még a kevésbé diszkrecionális kategóriák (élelmiszer-kiskereskedelem, utángyártott autóalkatrészek, kisállat-kiskereskedelem) is mérsékelt visszaesést mutatnak.

Mondhatnánk, hogy az amerikai fogyasztók talán túlreagálják a vámháborús híreket, de maga Trump sem zárta ki a recesszió lehetőségét, amikor a Fox News „Sunday Morning Futures” műsorában nyilatkozott, mondván, elsöprő gazdasági programja rövid távú turbulenciát okozhat, amely szerinte megalapozza a jövőbeni jólétet.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.