BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Intő jel a magyaroknak: inkább visszaállamosítja a vasutat a kormány – vége a nyerészkedésnek, pontosabbak lesznek a brit vonatok

Még néhány év, és teljesen visszaveszik a hálózatot. A vasút államosítása azt követően történik, hogy a privatizáció lényegében semmilyen eredményt nem hozott.

Megkezdődött a brit vasút újbóli államosítása – jelentette Kertész Róbert, az MTI tudósítója Londonból.

Vasút államosítása, Starmer
Vasút államosítása: megkezdődött Angliában / Fotó: AFP

Mint beszámolt, megkezdődött a konzervatív párti kormányok által három évtizeddel ezelőtt privatizált brit vasúthálózat újbóli államosítása. A program a tavaly nyári parlamenti választások óta kormányzó Munkáspárt előre meghirdetett gazdaságpolitikai cselekvési terveinek egyik sarkalatos eleme.

Vasút államosítása: megkezdődött Angliában

A londoni közlekedési minisztérium vasárnapi tájékoztatása szerint elsőként a South Western Railway (SWR) került ismét köztulajdonba.

A munkáspárti brit kormány tervei szerint 2027-re az utasforgalmat lebonyolító összes brit vasúti vállalat állami tulajdonban lesz.

Az államosítási folyamat olyan ütemben zajlik, ahogy a jelenlegi magánszektorbeli üzemeltetők koncessziós szerződései lejárnak, így nem kell közpénzből szerződésbontási kötbért fizetni.

A terv központi eleme a Great British Railways nevű állami szervezet létrehozása, amelynek feladatköre idővel a vasúti infrastruktúra fenntartására és a vonatközlekedés működtetésére egyaránt kiterjed.

A brit közlekedési minisztérium vasárnapi nyilatkozata szerint a vasúthálózat újbóli államosítása 

  • véget vet a megbízhatatlan vasúti szolgáltatásoknak
  • „és az utazóközönség kárára végzett magánszektorbeli nyerészkedésnek”.

Az 1990-es évek konzervatív párti kormányainak hatalmas ívű privatizációs kampányában 1993-ban jött el a vasút ideje: akkor hozták meg az addigi állami vasúttársaság, a British Rail lépésenkénti privatizációjáról intézkedő törvényt, amelynek értelmében az utas- és a teherszállítást, valamint a pályafenntartással foglalkozó céget (Railtrack) külön-külön adták magánüzemeltetésbe.

A vasútvonalakat 14 hónap alatt, egyenként ítélték oda franchise-rendszer keretében különböző magánvállalatoknak. A magánosított vasúti hálózat működése azonban azóta is szinte folyamatos bírálatok tárgya az elmaradt fejlesztések, a sorozatos késések, járatkiesések és a vonatok krónikus túlzsúfoltsága miatt.

Mindez intő jel lehet Magyarországnak is.

Az EU szabályai előírják, hogy lehetőséget kell adni a magáncégeknek a vasúti közszolgáltatásban az állami vállalat mellett. Sok utas ebben látja a megoldást a vasúti közlekedés problémáira. A brit példa viszont éppen azt mutatja, hogy a piac liberalizálása nem feltétlenül jelenti a szolgáltatás javulását, sőt.

Magyarországon a MÁV és a GYSEV a részese az állammal kötött vasúti közszolgáltatási szerződésnek, ez pedig a 2030-as évek elejéig biztosan így is marad.

Veszélyben a luxus: most dől el, kivonul-e Európából a Chanel, a Gucci vagy a Louis Vuitton
Bajban vannak az európai luxusmárkák, mert Donald Trump minden gyártást Amerikába telepítene. Ám a cégek védjegye, hogy márkáik európai kézműves termékek.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.