Ilyen még nem fordult elő a Ford mintegy százéves németországi történetében: a súlyos válságát élő amerikai autógyártó európai zászlóshajójának számító kölni üzemben nemrég tízezren tették le a szerszámot, hogy ezzel tiltakozzanak az életüket meghatározó bizonytalanságok miatt.
A tét hatalmas, több ezer munkahely kerülhet közvetlen veszélybe, ha a Ford vezetése nem talál megoldást a feszítő gondokra, amit
okoznak. Május 14-én, szerda reggel a bejárati forgóajtót piros-fehér elválasztó szalaggal zárták le, egy transzparens pedig azt hirdette németül, hogy „Ez a vállalat ma sztrájkol!”. Egy kisebb papírlapon pedig arról tájékoztatják az esetleges sztrájktörőket, hogy fáradjanak át az 1-es kapuhoz, ha fel akarják venni a munkát.
Elvétve akadt a dolgozók között ilyen, egy 24 órás sztrájk a vele együtt kieső bérrel még nem a világ vége, viszont ha akár egy munkahely is elvész, az már húsba vágó lenne a kölni kollektíva számára. David Lüdtke, a sztrájkot szervező IG Metall szakszervezet Fordnál dolgozó képviselője szerint a 11,5 ezer alkalmazott közül több mint tízezren éltek a tiltakozás ezen formájával, s hogy lesz-e újabb a demonstráció, azt csak a későbbiekben derül ki.
Aggódunk, szorongunk és feszültek vagyunk
– mondta a Ford gyártásfejlesztési osztályán mérnökként dolgozó harmincéves Ahmet Cözmez a Deutsche Welle (DW) riporterének. Nem csoda, hiszen ő már a Cözmez család harmadik generációját képviseli a kölni Fordnál. Nagyapja Süleyman 1970-ben, vonaton érkezett Németországba, ahol vendégmunkásként a szalag mellett dolgozott évtizedeken át.
Ahmed apja, Musztafa folytatta a sort, ő is a futószalag mellett dolgozott, ezenkívül tagja volt az üzemi tanácsnak, sőt egy terminusban még a Ford felügyelőbizottságába is bekerült mint alkalmazotti képviselő.
A Ford DNS-e bennünk van, aki egyszer fordos lesz, az élete végéig fordos marad
– mondja vissza az idősebb generációk által mantrázott alaptételt Ahmed Cözmez, hozzátéve, hogy aki itt kezdett el dolgozni, annak gyakorlatilag az élete végéig biztosított volt a munkahelye. Eddig.
Most azonban az amerikai vállalat 2900 munkahelyet akar megszüntetni a kölni gyárban. A méretgazdaságosság fontos tényező, ezt tekintve a Ford európai jövője sötétnek tűnik. Ferdinand Dudenhöffer, a Bochumi Autóipari Kutatóközpont (CAR) igazgatója szerint a Ford túl kis szereplő a személygépkocsi-szektorban ahhoz, hogy nyereségesen termeljen a kontinens piacára.
Helyzete rossz, kilátásai még rosszabbak – keseríti el a kölni üzem dolgozóit Dudenhöffer. A Ford európai üzletága már jó ideje veszteséges. Éveken át futott a szekér, az itt összeszerelt kompakt Fiestáknak nagy sikerük volt, de gyártásukat 2023-ban leállították, hogy áttérhessenek az elektromos modellek összeszerelésére. Ezzel viszont éveket késtek, a versenytársak eközben elhúztak mellőlük. A Ford jelenleg két elektromos autót gyárt Kölnben:
Az előbbit tavaly június, az utóbbit tavaly szeptember óta gyártják itt, de eladásaik egyelőre nem teljesítették a hozzájuk fűzött reményeket. Jellemző a Ford elkényelmesedésére, hogy a modelleket nem is a saját, hanem a Volkswagen által fejlesztett platformra építik. Mindkét modell kizárólag elektromos hajtású, azaz a mostanság oly népszerű hibrid változatokat is hanyagolják.
Nem véletlen, hiszen az amerikai cég 2030-tól már csak villanyautókat akar árusítani Európában. Mindenesetre a kölni modellváltásra eddig kiadott 2 milliárd euró megtérülésére alighanem még hosszú éveket kell várni.
A Ford nem az egyetlen, amely nyomás alatt kénytelen dolgozni: a Volkswagen, a Mercedes-Benz és a BMW is a hasonló gondokkal küzd. Alapvető probléma az is, hogy a német gazdaság immár második éve recesszióban van, márpedig ez Európa legnagyobb autópiaca, a kontinensen eladott minden ötödik autóra német rendszám kerül. A vásárlások azonban hanyatlanak, az export pedig nem tud besegíteni.
Tetézi a gondokat a Donald Trump által kirobbantott kereskedelmi háború,
az autókra és az alkatrészekre kivetett büntetővámok elérhetik az 50 százalékot is attól függően, hogy az amerikai elnök melyik lábával kel fel éppen. A beszállítói láncok egymásra épülése miatt ezek a súlyos tételek minden gyártónál éreztetik majd negatív hatásukat.
Ráadásul a Ford dolgozóit tavaly óta az amerikai anyacég pénzügyi garanciái sem védik. A 2 milliárd eurós befektetésük egyik feltételeként felmondták azt a 2006-os szerződésüket, amellyel garantálták, hogy 2032 előtt csoportos leépítések nem lesznek a kölni üzemben.
Tisztában van ezzel a sztrájkot szervező IG Metall is, de ezt a békát le kellett nyelnie ahhoz, hogy az üzem jövője valamilyen szinten biztosítva legyen. David Lüdtke a DW-nek hangsúlyozta, hogy a szakszervezet továbbra is küzd a vállalat jövőjéért és a munkahelyek megőrzéséért.
S ha nem is tudnak minden egyes munkahelyet megvédeni, azt kiharcolják, hogy az elküldött vagy önként távozó munkatársak tisztességes kompenzációt kapjanak, áthelyezési-átképzési programokban vehessenek részt, és ne sodródhassanak reménytelen anyagi helyzetbe. Az IG Metall erős érdekérvényesítő képességét a Volkswagennél zajló leépítések során is igazolta.
Minden bizonytalanság ellenére látszik, hogy a sztrájknak volt hatása – húzta alá Lüdtke, hozzátéve, hogy a tulajdonossal tartandó tárgyalások sarkalatos pontjait lefektették, s az majd az egyeztetések során derül ki, hogy lesznek-e újabb sztrájkok a kölni üzemben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.