Érződik a vámok hatása, visszaesett a japán export
Visszaesett májusban a japán export. Ez először történt meg az elmúlt nyolc hónapban, mégpedig az amerikai vámok miatt, amelyek súlyosan érintik a nagy autógyártókat. Ráadásul egyelőre nem is haladnak a két ország közötti kereskedelmi tárgyalások, Donald Trump amerikai elnök és Isiba Sigeru japán kormányfő ugyan tárgyalt fél óráig a G7-csúcstalálkozó idején, de nem történt áttörés.

Tokió igyekszik megtalálni a módját annak, hogy Washington mentesítse a japán autógyártókat a 25 százalékos autóipari vámok alól, amelyek csapást mérnek az ország feldolgozóiparára. A szigetországra emellett július 9-től 24 százalékos „kölcsönös vámok” is hárulnak, amennyiben nem sikerül egyezségre jutnia Washingtonnal.
Alaposan megvizsgáltuk az alku lehetőségét, de maradtak még nézetkülönbségek
– mondta Isiba az amerikai elnökkel folytatott második személyes találkozója után. Azt azonban nem volt hajlandó megmondani, hogy Japán és az Egyesült Államok mely kérdésekben nem ért egyet.
A japán export egyik legnagyobb tétele az autó
A kétoldalú forgalomban nagy tétel az autó: tavaly a 21 ezermilliárd jenes (145 milliárd dolláros) amerikai export 28 százalékát adta a japán autóipar. (Egy japán jen 2,4 forint.)
A Reuters jelentése szerint májusban a szigetország teljes exportjának értéke 8100 milliárd jenre csökkent, ami 1,7 százalékkal kisebb a tavalyinál. Elemzők azonban még ennél is nagyobb, 3,8 százalékos visszaesést prognosztizáltak az áprilisi két százalékos növekedést követően.

Az Egyesült Államokba irányuló kivitel éves bázison 11,1 százalékkal zuhant, ami a legnagyobb arányú havi csökkenés 2021 februárja óta. Ezen belül az autóexport 24,7, az alkatrészeké pedig 19 százalékkal csökkent. Az erősebb jen is hozzájárult a szállítások értékének visszaeséséhez, mennyiségét tekintve ugyanis csak 3,9 százalékkal esett vissza az Egyesült Államokba irányuló japán autóexport. Akimoto Koki, a Daiwa Institute of Reserach közgazdásza szerint ez azt jelzi, hogy
a legnagyobb japán exportőrök „gyakorlatilag lenyelték a vámköltségeket, és nem hárítják át azokat a fogyasztókra”.
A nagy japán cégek eddig valóban tartózkodtak az áremeléstől a Subarut és a Mitsubishit kivéve.
A vámok csapást jelentenek a gyenge gazdaságra
A Kínába irányuló japán export 8,8 százalékkal csökkent, a teljes import pedig 7,7 százalékkal; utóbbi esetében elemzők kisebb, 6,7 százalékos visszaesést vártak.
Az ország külkereskedelmi hiánya 637,6 milliárd jen volt májusban a prognosztizált 892,9 milliárd helyett.

Az amerikai vámok okozta csapás további nyomást gyakorolhat a gyenge japán gazdaságra. A visszafogott magánfogyasztás miatt a világ negyedik legnagyobb gazdasága már január-márciusban is zsugorodott, ami az első visszaesés volt egy év óta.
A májusi export vártnál kisebb visszaesése azonban némileg növeli annak esélyét, hogy a gazdaság elkerüli a zsugorodást az április-júniusi negyedévben, írta jelentésében Kavano Juhi, a Mizuho Securities közgazdásza.
Nehéz a japán jegybank dolga
A vámok azonban megnehezítik a Bank of Japan feladatát a még mindig alacsony kamatlábak emelésében, kedden ezért a tartás mellett döntött.
Stefan Angrick, a Moody's Analytics japán és határon túli piacokért felelős vezetője szerint is
a vámok jelentik a „fő veszélyt” Japán kilátásaira.
„A romló kereskedelmi kilátások nem sok jót ígérnek az export számára az elkövetkező hónapokban. Még ha Japán és az Egyesült Államok olyan megállapodást is köt, amely enyhít néhányat a büntetőbb amerikai vámok közül, a Trump előtti kereskedelmi feltételekhez való teljes visszatérés nem valószínű” – nyilatkozta a CNBC-nek.
A Japan Research Institue becslése szerint, 20-30 százalékkal esne vissza az Egyesült Államokba irányuló export,.ha a Japánnal szembeni összes fenyegető vámintézkedés életbe lépne. Egyes közgazdászok szerint ezek a vámok körülbelül egy százalékpontot faraghatnak le a nemzet bruttó hazai termékéből.


