Kikerült Észak-Koreából a taxik üzemeltetését leíró dokumentum
A szabályozásból több érdekesség derül ki a taxik működtetésére vonatkozóan – írja az Origo a beszámoló alapján. Egy formálisan az állam kezében lévő, de gyakorlati szempontból lényegében privatizált szektort jelent a taxiszolgáltatás Észak-Koreában. A taxivállalatok ugyanis közvetlen kormányzati irányítás alatt állnak.

Fotó: Ray Cunningham / Wikipedia Commons
Sajátos a taxiüzemeltetés modellje: ebben is más Észak-Korea
A lap azt írja, hogy ebben a modellben észak-koreai sajátosságnak tekinthető az a körülmény, hogy a nők nem vállalhatnak sofőri munkákat, ellenben ha van saját tulajdonú járművük, akkor a fentiek szerint regisztrálhatják taxiként, amihez maguk kereshetnek sofőröket. Utóbbiból pedig úgy tűnik, mindig akad munkára jelentkező.
Az állami taxicégek és az autótulajdonosok 30-70 százalékos arányban osztoznak a bevételen. Mindez szinte egy privatizációs mechanizmust jelent, azaz bár forgalmilag a taxiszolgáltatás állami, a gyakorlatban jelentős részben a magánszféra bevonásával ellátott tevékenység. Kiderült az is, hogy az előírások alapján a taxikat kötelező bankkártyás fizetési terminállal és okostelefonos fizetést lehetővé tevő fizetési rendszerrel is felszerelni. Készpénzt a taxisofőrök csak előzetes külön engedély alapján fogadhatnak el, ám arról nincs információ, ezt az előírást milyen arányban sikerül teljesíteni.
További részletek az Origón olvashatók.


