
Így nyírja ki az utazási irodák hatalmas üzletét a mesterséges intelligencia
Utazni kellemes, sokan akkor is hajlandóak – pláne nyáron – erre költeni, ha helyette másról kell lemondaniuk. Ahogy a világ sok régiójában – a miénkben is – egyre módosabbá válik a középosztály, az emberek egyre többet költenek utazásra, és (a világjárvány okozta hatalmas döccenő ide vagy oda) egy friss felmérés szerint a mostani hatalmas összeg még megháromszorozódik a következő másfél évtizedben. Aki rohanna utazási irodát alapítani, ne feltétlenül tegye – a felmérés eredményeiből az is kiderül, hogy miért ne.

Ma mennyit költünk szabadidős utazásra, és mennyit fogunk tizenöt év múlva?
A kérdés országokra lebontva nem megválaszolható, a Boston Consulting Group (BCG) felmérése tizenegy országban készült, minden kontinensen, és Magyarország nincs köztük.
Hozzá az utazási szokásokat azonban 68 országban elemezték, és a trendek alól a feltörekvő Magyarország sem vonhatja ki magát, habár azt természetesen nem tudhatjuk, tartani tudjuk-e az életszínvonal emelkedésében az egyes régiók diktálta nyaktörő iramot. Ezek főleg Ázsiában vannak, de mindenütt szélesedik a középosztály, még a sokak által lebecsült Afrikában is.
Turisztikai célú, szabadidős utazásokra a BCG felméréséről szóló közlemény szerint jelenleg mintegy évi 5 ezermilliárd dollárt költenek az emberek. Nehezen értelmezhető összeg, forintban 1700 ezermilliárd, de annyit érzékelünk, hogy ez borzasztó sok.
Mennyi lesz ez 2040-ben a felmérés kalkulációi szerint, ha nem áll addig feje tetejére a világ? Több mint 15 ezermilliárd.
A várható növekedés 2040-ig 2024-hez képest
- a domináns belföldi utazásokban 4 ezermilliárd dollárról 11,7 ezermilliárdra,
- a régiós utazásokban (a szomszédos vagy közeli országokba) 710 milliárdról 2,07 ezermilliárdra,
- a nemzetközi utazásokban 425 milliárdról 1,447 ezermilliárd dollárra.
Az elemzés szerint az utazók következő hulláma egyre inkább a feltörekvő piacokról érkezik majd.
- Kína,
- India,
- Szaúd-Arábia
- vagy Vietnám
lekörözi a hagyományos turisztikai nagyhatalmakat, mint
- az Egyesült Államok,
- az Egyesült Királyság
- vagy Németország.
Ahogy egyre többen és egyre gyakrabban utaznak – alapjaiban változik meg, hogy kik az utazók, mit várnak el, és hogyan tervezik meg az útjaikat. Új demográfiai csoportok, digitális szokások és elvárások írják át a szabályokat
– mondta Jávorka Anna, a BCG projektvezetője.
Utazási iroda helyett máris a mesterséges intelligencia segít a szabadidős utazás megtervezésében
Mi az, ami máris erőteljesen megváltozóban van?
Sokan emlékezhetnek rá, mekkora megrökönyödést váltott ki a technológiai világhatalom Egyesült Államokban tavaly, amikor az ő vállalataik költségeinél sokkal kevesebből kínaiak kifejlesztették a DeepSeek mesterségesintelligencia-alkalmazást. Az amerikaiak sem állnak le, a kínaiakról pedig tudható, hogy akár százával indítanák útjukra a hasonló technológiai startupokat.
Azt azonban nem feltétlenül tudtuk, és a BCG-felmérés most betekintést nyújt abba, milyen mértékben változtatták meg máris a kínaiak viselkedését, mindennapi szokásait az újítások. A szabadidős utazások a témánk: a felmérésből kiderült, hogy nem is csak a kínaiak, hanem a nagy feltörekvő ázsiai gazdaságok lakói máris egyre inkább a mesterséges intelligenciát (MI) használják a megtervezésben.
- A kínaiak 65 százaléka,
- az indiaiak 59,
- a vietnámiak 51 százaléka vesz igénybe MI-alapú eszközöket vagy csetbotokat utazástervezésre és a foglalásokhoz.
Ez az utazási irodák korának végét jelenti? Vagy legalább azt, hogy az utazási irodák nem fogják tudni learatni a várható fergeteges növekedés gyümölcseit?
Jelentheti azt, de nehéz megjósolni a jövőt, most két dolgot említenénk, ami óvatosságra int:
- Ha megváltozik a környezet, a szereplők adaptálódnak: ki tudja, mit ötlenek ki az utazási irodák, hogy alkalmazkodjanak az új helyzethez.
- Az említett ázsiai piacokon az MI erőteljes használata ellenére a felmérés szerint az utazók 79–85 százaléka szerint az emberi kapcsolat továbbra is fontos marad egy-egy út megszervezésekor. Ez ellentmondásnak tetszik, és ki tudja, miként oldja fel az idő.
Új utazási trendek jelentek meg
A szolgáltatási lánc résztvevőinek, akik ki szeretnék venni a szeletüket a hatalmasra növekvő tortából, új trendekhez kell alkalmazkodniuk:
- A legbefolyásosabb – legtöbbet utazó és költő – utazók ma már az úgynevezett Y-generációs millenniumiak, illetve a Z generáció tagjai.
- Korábban nem nagyon utaztunk egyedül, ma már az utazók 18–39 százaléka rendszeresen indul útnak társaság nélkül, főleg a fiatalok.
- Kínában, Indiában és Szaúd-Arábiában az utazók több mint 70 százaléka tervezi kombinálni az üzleti és a szabadidős utazást – és ezek az országok törnek előre a költésben. Az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban és Németországban ez az arány mindössze 15–30 százalékos.
- Az utazók már nem a hagyományos reklámokra, hanem egyre inkább más utazók véleményére és a közösségi média ajánlásaira hagyatkoznak.
- Az új elvárások:
– Mindent lehessen digitálisan, lehetőleg a mobilon intézni.
– Személyre szabható legyen az élmény, az útvonaltervezés, a programajánlók és a foglalások, akár a mesterséges intelligencia segítségével.
A hagyományos tengerparti és városnézős nyaralások nem veszítettek varázsukból, de az utazók egyre inkább keresik a kényelmet és a személyes kiteljesedést a kikapcsolódás mellett
– ismertette Jávorka Anna.





