Utazni kellemes, sokan akkor is hajlandóak – pláne nyáron – erre költeni, ha helyette másról kell lemondaniuk. Ahogy a világ sok régiójában – a miénkben is – egyre módosabbá válik a középosztály, az emberek egyre többet költenek utazásra, és (a világjárvány okozta hatalmas döccenő ide vagy oda) egy friss felmérés szerint a mostani hatalmas összeg még megháromszorozódik a következő másfél évtizedben. Aki rohanna utazási irodát alapítani, ne feltétlenül tegye – a felmérés eredményeiből az is kiderül, hogy miért ne.
A kérdés országokra lebontva nem megválaszolható, a Boston Consulting Group (BCG) felmérése tizenegy országban készült, minden kontinensen, és Magyarország nincs köztük.
Turisztikai célú, szabadidős utazásokra a BCG felméréséről szóló közlemény szerint jelenleg mintegy évi 5 ezermilliárd dollárt költenek az emberek. Nehezen értelmezhető összeg, forintban 1700 ezermilliárd, de annyit érzékelünk, hogy ez borzasztó sok.
Mennyi lesz ez 2040-ben a felmérés kalkulációi szerint, ha nem áll addig feje tetejére a világ? Több mint 15 ezermilliárd.
A várható növekedés 2040-ig 2024-hez képest
Az elemzés szerint az utazók következő hulláma egyre inkább a feltörekvő piacokról érkezik majd.
lekörözi a hagyományos turisztikai nagyhatalmakat, mint
Ahogy egyre többen és egyre gyakrabban utaznak – alapjaiban változik meg, hogy kik az utazók, mit várnak el, és hogyan tervezik meg az útjaikat. Új demográfiai csoportok, digitális szokások és elvárások írják át a szabályokat
– mondta Jávorka Anna, a BCG projektvezetője.
Mi az, ami máris erőteljesen megváltozóban van?
Sokan emlékezhetnek rá, mekkora megrökönyödést váltott ki a technológiai világhatalom Egyesült Államokban tavaly, amikor az ő vállalataik költségeinél sokkal kevesebből kínaiak kifejlesztették a DeepSeek mesterségesintelligencia-alkalmazást. Az amerikaiak sem állnak le, a kínaiakról pedig tudható, hogy akár százával indítanák útjukra a hasonló technológiai startupokat.
Azt azonban nem feltétlenül tudtuk, és a BCG-felmérés most betekintést nyújt abba, milyen mértékben változtatták meg máris a kínaiak viselkedését, mindennapi szokásait az újítások. A szabadidős utazások a témánk: a felmérésből kiderült, hogy nem is csak a kínaiak, hanem a nagy feltörekvő ázsiai gazdaságok lakói máris egyre inkább a mesterséges intelligenciát (MI) használják a megtervezésben.
Ez az utazási irodák korának végét jelenti? Vagy legalább azt, hogy az utazási irodák nem fogják tudni learatni a várható fergeteges növekedés gyümölcseit?
Jelentheti azt, de nehéz megjósolni a jövőt, most két dolgot említenénk, ami óvatosságra int:
A szolgáltatási lánc résztvevőinek, akik ki szeretnék venni a szeletüket a hatalmasra növekvő tortából, új trendekhez kell alkalmazkodniuk:
– Mindent lehessen digitálisan, lehetőleg a mobilon intézni.
– Személyre szabható legyen az élmény, az útvonaltervezés, a programajánlók és a foglalások, akár a mesterséges intelligencia segítségével.
A hagyományos tengerparti és városnézős nyaralások nem veszítettek varázsukból, de az utazók egyre inkább keresik a kényelmet és a személyes kiteljesedést a kikapcsolódás mellett
– ismertette Jávorka Anna.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.