Európa a kamionok terén is lemaradhat Kína mögött az elektrifikációban, ha Brüsszel nem tesz sürgős lépéseket az átmenet felgyorsítása érdekében, miközben a személyautó-gyártók azért lobbiznak az Európai Bizottságnál, hogy gondolja újra a robbanómotoros autók 2035-től életbe lépő tilalmát.
A teherautó-gyártók dolga még nehezebb az átmenet során, miután a kamionok töltését lehetővé tevő infrastruktúra és az elektromos hálózat fejlesztését célzó beruházások hiányoznak, noha az uniós szabályok szerint az üvegházhatású gázok kibocsátását 2019-hez képest 45 százalékkal kellene csökkenteni 2030-ig. Ennek az eléréséhez a teherautó-eladások 38 százalékát kellene kitennie az elektromos modelleknek, ám az idei első fél évben az Európai Autógyártók Szövetségese (ACEA) szerint ez a szám csak 3,6 százalék volt, és a piac 93,6 százalékát a dízelhajtású kamionok tették ki.
Bár a német kamiongyártó Traton vezérigazgatója, Christian Levin szerint ez óriási kihívás, ezzel a sebességgel még Kína sem halad, azért
az ázsiai országban már a teherautó-eladások 24 százaléka elektromos, szemben a két évvel korábbi 4 százalékkal.
A Debrecenben gyárat építő CATL arra számít, hogy 2028-ra már minden második Kínában eladott kamion elektromos lesz. A kínai gyártók így képesek a termelés bővítésére a hazai piacukon.
Az Iberdola spanyol energiavállalat technológiai vezetője, Agustin Delgado is arra figyelmeztet, hogy ennek eredményeként a kínai teherautók költségelőnye csak nőni fog a tömegtermelésnek hála. Európának még mindig van esélye felvenni a versenyt a kínai cégekkel, ám ehhez gyors előrelépés szükséges az elektromos kamionok teljes ökoszisztémájában.
Az autó- és kamiongyártókat korábban együtt kezelő Európai Bizottság egy munkacsoportot hozott létre a töltő-infrastruktúra és a hálózati kapacitás bővítésének felgyorsítására, míg szerdán a kamiongyártók, a hálózatüzemeltetők és az Amazon Brüsszelben találkoznak, hogy sürgős lépésekre szólítsanak fel – írja a Financial Times.
Az infrastruktúra hiánya mellett az átmenetet a költségek is nehezítik, különösen, hogy a logisztikai iparág kifejezetten sovány haszonnal dolgozik. A Nemzetközi Energiaügynökség jóslata szerint
az elektromos kamionok teljes üzemeltetési költsége pedig csak 2030-ra éri el a dízeles teherautókét Európában és az Egyesült Államokban, miközben Kína már túl is van ezen a mérföldkövön.
Ennek ellenére az Amazon már leadta az egyik legnagyobb megrendelést a területen, 200 elektromos kamiont rendelt a Daimlertől idén, ám a további lépések kérdésesek a járművek hatótávolsága, a töltési infrastruktúra, az elektromos hálózat vagy épp az áramárak miatt. A cég szerint a 200 kamion szolgálatba állítása üzletileg is életképes, ám a gyors továbblépésnek már vannak korlátai.
A Daimler Truck, a Traton és a Volvo töltési infrastruktúra kiépítését célzó vegyesvállalata, a Milence vezérigazgatója, Anja van Niersen azt hangsúlyozta, hogy a szükséges technológia már most is az iparág rendelkezésére áll, ahogy a fejlesztésekre való szándék is adott. A beruházások szabályai azonban országonként különbözők, és a hálózatfejlesztéshez szükséges engedélyek megszerzése gyakran évekig tarthat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.