BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az elektromos kamionok éveken belül meghódítják Kínát a debreceni gyárat építő CATL szerint

Az akkumulátorgyártó cég vezetője szerint a személyautóknál sem marad sok hely a belső égésű motorok számára. Az elektromos kamionok pedig a piac 50 százalékát lefedhetik Kínában 2028-ra.

A személyautók után hamarosan a teherautók világát is meghódítja az elektromos hajtás Kínában a Debrecenben is gyárat építő akkumulátorgyártó, a CATL vezetője, Robin Ceng szerint, aki arra számít, hogy már 2028-ban minden második eladott teherautó elektromos lesz az országban.

CHINA-CHONGQING-CIVIL AVIATION-GREEN TRANSFORMATION (CN)
Az akkumulátorcsere-állomások az elektromos kamionok terjedésének ágyazhatnak meg / Fotó: Xinhua via AFP

A cég 4,6 milliárd dolláros hongkongi listázása alkalmából a Financial Timesnak nyilatkozó cégvezető szerint a CATL akkumulátorait használó kamionok költsége tonnakilométerenként 35 százalékkal lehet alacsonyabb, mint benzines társaiké. Az akkumulátorgyártó már több mint egy tucat kínai kamiongyártóval szerződött, melyek 30 különböző elektromos kamiont gyártanak, hogy a cég szabványosított, Number 75 nevű akkumulátorát használják. A CATL emellett akkumulátorcserélő állomások hálózatának kiépítésén is dolgozik.

Ezért jobb az elektromos kamion a CATL szerint

Ez utóbbi Ceng szerint több szempontból is vonzóvá teszi a CATL ajánlatát, hiszen az akkumulátort így az ügyfelek nem megveszik, hanem csak bérlik, ami a kamionvásárlás árát is csökkenti. Ráadásul 

az akkumulátorok cseréjét mindössze 5 perc alatt végre lehet hajtani, míg egy teherautó teletankolása dízellel akár 6,5 percet is igénybe vehet. 

Ha a kamion nincs megpakolva, úgy egy akkumulátor is elég a haladáshoz, míg a teljesen megrakodott jármű mozgatásához három kell, így a költségeken tovább lehet faragni. 

Az országos akkumulátorcsere-hálózat kiépítése persze óriási kihívás, de a CATL eddigi sikerei hitelt adnak Ceng szavainak. 2025 első negyedévében eladott teherautók 14 százaléka volt elektromos, plug-in hibrid vagy hidrogén üzemű, az 50 százalékos cél tehát még messze van, de korántsem elérhetetlen.

A CATL új technológiája megadhatja a kegyelemdöfést a belső égésű motoroknak

A cégvezető emellett méltatta a CATL kettős üzemű akkumulátorait is, melyek különböző kémiák ötvözetével érnék el azok előnyeinek az egyesítését a gyorstöltéstől a hatótávolságon át az alacsony költségig. Ez a technológia Ceng szerint a plug-in hibridek és a kiterjesztetett hatótávú (tartalék belső égésű motorral felszerelt) elektromos autók kihívói is lehetnek.

A cég hongkongi listázása előtt a befektetőket főként a Donald Trump amerikai elnök által elindított vámháború aggasztotta, ám a hó eleji tűzszünet után a CATL gyárai most 98 százalékos kapacitáson üzemelnek Ceng szerint, miután 

a cég ügyfelei igyekeznek kihasználni a 90 napos szünetet. 

A cégvezető szavai rávilágítanak az amerikai kereslet erejére és az alternatíva hiányára egyaránt.

A tőzsdére lépésből befolyt összeget a debreceni gyár építésére fordítja majd, miközben a CATL tárgyal két európai vállalattal is a Northvolt csődje után, hogy segítse azokat visszatalálni a helyes útra. A cégvezető azonban nem árulta el, hogy mely vállalatokról van szó. Ceng ugyanakkor arról is beszélt, hogy az elektromos autók és az energiatároló akkumulátorok piacának harmadát birtokolva sem ülhet a cég a babérjain és folytatnia kell az innovációt, hogy a csúcson maradjon.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.