Oroszországban tegnap hivatalosan is közzétették, hogy a jelenlegi 27 euróról 34 euróra emelkedik a nyersolaj tonnánkénti exportadója. A rendelkezés a közléstől számított egy hónap múlva lép életbe, és nem érinti a FÁK-on belüli vámunióba irányuló szállításokat. Ez utóbbi Oroszországon kívül Fehéroroszországot, Kazahsztánt, Kirgizisztánt és Tádzsikisztánt foglalja magában -- jelentette a Reuters.
A hivatalos lapban még nem jelent meg, de az orosz kormány hétfői közlése szerint az olajtermékek exporttarifái is nőni fognak. Így a benzinfélék, a kerozin, továbbá a gáz-, illetve a dízelolaj exportadója 32 euró, a fűtőolajé pedig 27 euró lesz, ami egyaránt 7 eurós emelés. A helyi piac zavartalan ellátása végett az oroszországi olajtársaságok az általuk termelt fűtőolaj mindössze 5 százalékát, a gáz- és dízelolajnak pedig 26 százalékát értékesíthetik külföldön. Emellett időszakos korlátozás is van, Így a dízelolaj csak szeptemberben és októberben, a fűtőolaj pedig szeptembertől jövő év áprilisáig exportálható.
Oroszországé a világ bizonyított kőolajkészleteinek 5 százaléka, de nagyobb külföldi beruházás nélkül csak mérsékelten nő a kitermelése. Így 2004-ben is várhatóan csak kissé haladja meg a 350 millió tonnát, ami alig 40 millió tonnás bővülés lenne a jelenlegi szinthez képest. A kivitel növelését azonban nem ez, hanem a belföldi kínálati bőség, illetve alacsony árszint fenntartására irányuló kormánypolitika és -- egyelőre -- az elégtelen infrastruktúra korlátozza. Az orosz termelésnek ezért nagyjából csak egyharmada juthat külföldre. E téren a jövőben sem biztosan várható nagyobb változás, jóllehet az exportkapacitás közel egymillió barrellel bővülhet 2001 végéig -- írja a The Wall Street Journal Europe. Az új vezetékek és kikötők ugyanis elsősorban az exportirányok diverzifikálására, és nem feltétlenül a kivitel mennyiségi növelésre szolgálnak az állami csővezeték-üzemeltető monopoltársaság, a Transznyefty szerint.
Oroszország még az idén elkezdi évi ötmillió tonna nyersolaj kivitelét egy kis adriai horvát kikötőn keresztül. Jövőre nyílik meg a 460 millió dolláros beruházással épülő balti-tengeri vezeték és kikötő, évi 12 millió tonnás exportkapacitással. Ugyancsak 2001 nyarán tervezik az új fekete-tengeri terminál üzembe helyezését, kezdetben évi 30 millió tonnás kapacitással, de ez a kazah olaj exportjára szolgál majd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.