BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Pénz-, vagy presztízskérdés

A tőzsdei bevezetést elhatározó amerikai informatikai társaságoknak alig egy százaléka jut el végül a börzére. Az európai tőkepiacokon az arány ennél sokkal kedvezőbb. A vállalkozások a bevezetendő részvénymennyiség értékének valamivel több mint egy százalékából megúszhatják a műveletet, a börzén pedig negyedévente mintegy 2,6 millió forintot költenek.

A tőzsdei bevezetés költségei átlagosan a bevezetett részvénymennyiség értékének 1,2 százalékát teszik ki. A forgalomban tartás pedig negyedévente körülbelül 2,6 millió forintos kiadással jár -- hangzott el a Budapesti Értéktőzsde által Út a tőzsdére címmel szervezett konferencián.
A rendezvényt a BÉT a potenciális új kibocsátók számára szervezte. Az előadók között a tőzsde és a jegybank képviselői mellett az értékpapírszakma és néhány kibocsátó cég is megjelent. Bár a részvevők listáját a tőzsde nem hozta nyilvánosságra, a közönség soraiban feltűnt jó néhány kisebb és közepes hazai informatikai vállalkozás (például az Index és a Telnet) és több hazai nagyvállalat (Videoton, Magyar Posta) képviselője is. A piacon már többször felröppent ezek tőzsdei megjelenésének híre, konkrét bejelentés azonban mindeddig nem született. Az egész napos előadás-sorozat témája a tőzsdei bevezetés menete, az abból fakadó előnyök, hátrányok megismertetése volt, a megjelent kibocsátók pedig tapasztalataikról számoltak be.
Nyitó előadásában Dunavölgyi Mária, a BÉT ügyvezető igazgatója elmondta: számításaik szerint egy tőzsdeérett társaság mintegy 20 hét alatt eljuthat a nyilvános forgalomba hozatali döntéstől a jegyzés lezárásáig. Ennyi idő bőségesen elegendő a tőzsdei bevezetés megszervezésére is, ami átlagosan 14 hetet vesz igénybe.
Dunavölgyi hangsúlyozta, hogy a tőzsdei megjelenés jelentős hírverést is biztosít a társaságoknak, az ezzel járó presztízselőny pedig hozzájárulhat a sikeresebb működéshez.
A résztvevők között kisebb vita alakult ki arról, mi indokolja egy társaság tőzsdei megjelenését. A pénzügyi szakma képviselői szerint a bevezetés fő indoka rendszerint a tőkeigény. Hasonló véleményt fogalmazott meg a Pick-csoportot képviselő Fehér Zsolt is. Fehér elmondta, a nyilvános kibocsátásoknak köszönhetően mára a Pick szinte az egyetlen húsipari társaság, mely nem küzd likviditási gondokkal, és folyamatosan növelni tudja piaci részesedését, mely mostanra elérte a 25 százalékot. Bojár Gábor, a Graphisoft elnöke viszont kifejtette: cégük tőzsdei megjelenését nem a tőkebevonás indokolta. Az informatikai vállalat az Amerikában megszokott módon saját értékének növeléséért választotta a börzét, és élt is az abból fakadó presztízselőnyökkel.
A tőzsdei bevezetést elhatározó egyesült államokbeli informatikai társaságoknak egyébként alig egy százaléka jut el ténylegesen a börzére. Bojár elmondta, a Graphisoft 300 dolgozója közül 200 bír részvényopciókkal, leghűségesebb vevőiket pedig részvényekkel jutalmazzák. Az Econet.hu Rt. vezérigazgatója, Both Vilmos kiemelte, hogy szokatlan tőzsdei megjelenésüknek nagy visszhangja volt, mely hozzájárult a cég nevének megismertetéséhez. Az Econet börzei szereplése a menedzsment szerint megfelelő akvizíciós lehetőségeket teremt.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.