BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lassabban nő az üzemanyagpiac

Nem várható robbanásszerű növekedés a hazai üzemanyagpiacon - mondta lapunknak a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára. Szerinte hiába cserélődik és növekszik folyamatosan a hazai autópark, a járművek egyre kisebb fogyasztásúak. Tavaly 20 százalékkal visszaesett a keverék alapjául szolgáló 91 oktános motorbenzin forgalma. A gázolajpiac azonban több mint 5 százalékkal bővült.

A szakszövetség tagvállalatai benzinkútjaikon 2001-ben összesen valamivel több mint 2,7 milliárd liter üzemanyagot értékesítettek, ebből 1,6 milliárd motorbenzin és 1,1 milliárd gázolaj volt. Az óévben folytatódott a gázolajpiac bővülése, 5,4 százalékkal több dízelhajtóanyagot értékesítettek a hazai benzinkutaknál, mint 2000-ben. Benzinből pedig 3 százalékkal több fogyott - mondta lapunk érdeklődésére Wilde György főtitkár. Miközben a gázolaj részesedése évek óta hagyományosan növekszik, jelentősen átalakult az egyes benzinfajták aránya. A 95-ös benzin forgalma csak tavaly több mint 10 százalékkal nőtt, miközben csaknem 20 százalékkal esett vissza a 91-es, és 10,5 százalékkal a 98-asé.
A keverék üzemanyag alapjául szolgáló és belátható időn belül megszűnő 91-es forgalmának jelentős csökkenése - Budapesten tavaly nem érte el az 5 százalékot a részesedése - egyértelműen a kétütemű autók forgalomból való kiszorulásával függ össze - vélte Wilde György. A forgalomszámlálási adatok tanúsága szerint a személygépkocsi-állományon belüli 15,5 százalékos részesedésükkel szemben a forgalomban részt vevő személyautóknak csak 3,6 százaléka tartozik ebbe a kategóriába. Ezeknek a korosodó, volt szocialista gyártmányú autóknak a tulajdonosai nyilvánvalóan az alacsonyabb jövedelmi kategóriába tartoznak, akik az üzemanyagárak tavalyi számottevő csökkenése ellenére sem használják nap mint nap autójukat.

A 95-ös oktánszámú motorbenzinből 1,2 milliárd litert adtak el. A forgalomnövekedést a MÁSZ főtitkára egyrészt azzal magyarázza, hogy a forgalomba kerülő új autókat szinte kizárólag erre a benzintípusra tervezték. Másrészt azok a kevésbé kényelmes autósok, akiknek autója ólmozott üzemanyagot kívánna, ugyancsak inkább 95-öst tankolnak, és maguk keverik be az ólompótló adalékot.

A piacvezető cégek csaknem mindegyike a vártnál jobb eredményt jelzett előre. Az OMV Hungária Rt. például csaknem 10 százalékos forgalomnövekedést ért el - tudtuk meg Mádi-Szabó Andrástól, a társaság kommunikációs igazgatójától. Ezáltal majdnem 11 százalékra növelték piaci részesedésüket, amellyel a harmadik helyen állnak a piacvezető Mol Rt. és a hagyományosan ezüstérmes Shell Hungary Rt. mögött. Ebben az évben négy új töltőállomás létesítését tervezik, hasonlóan a ma 2,5-3 százalékos piaci részesedésű Jet-hálózathoz. Agócs Gábor ügyvezető igazgató kérdésünkre elmondta, ebben az évben 5-6 millió dollárt terveznek beruházásra fordítani.

A számadatok szerint jelentősen csökkent a forgalom a magyarországi utakon, a korábbi nagy forgalmú utak esetében 45 százalékkal, a kis forgalmú, "három számjegyű" utak esetében pedig 50 százaléknál is nagyobb mértékben. Mindezek alapján nyilvánvaló, hogy az üzemanyag-forgalom a professzionális felhasználás felé tolódott. Az egyes üzemanyagfajták részesedését tekintve érdekes, hogy a 98-as oktánszámú benziné a tavalyi csökkenés ellenére is még mindig magasabb, mint az erre az üzemanyagra tervezett motorok részesedése a járműparkon belül. Itt közrejátszik, hogy ebbe gyárilag belekeverik az ólompótló adalékot.

A magyarországi üzemanyagpiac egyébként sok tekintetben jelentős eltérést mutat a nyugat-európaitól. Az egy főre jutó fogyasztás például jelentősen kisebb az osztráknál, s a benzinkúthálózat sűrűsége is lényegesen kisebb, mint az uniós országokban. A kutak száma 1994-97 között növekedett jelentősen, évente 60-80 új kút létesült, jellemzően a külföldi befektetők aktivitásának köszönhetően. Tavaly egyébként átlagosan 2,8 millió liter üzemanyagot értékesítettek a hazai benzinkutaknál, ami duplája az EU-átlagnak, viszont a kiskereskedelmi árrés jelentősen elmarad az ottanitól.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.