A természetes (növényi, bioló-giai eredetű) kaucsuk világexportjának mintegy 85 százalékát adó Thaiföld, Indonézia és Malajzia a héten várhatóan megkezdi a közös ütközőkészletek feltöltését, amitől a világpiaci túlkínálat megszüntetését remélik. A felvásárlások finanszírozására Thaiföldön vegyes vállalatot alapítanak 225 millió dolláros alaptőkével. Ehhez már csak Indonézia jóváhagyása szükséges, ami a Bloomberg értesülése szerint ma esedékes. A három vezető délkelet-ázsiai kaucsuktermelő ország még tavaly decemberben megállapodott, hogy az idén és jövőre 4-4 százalékkal mérsékli a termelést, a kivitelt pedig 10 százalékkal fogja vissza meghatározatlan ideig.
A nevezett országok kartelljellegű szövetkezése, valamint a világpiaci kereslet erősödésével kapcsolatos spekulációk már az év elején lendületet adtak a világpiaci áraknak, amelyek több mint hároméves csúcson tetőztek a múlt hónap elején. Az erős drágulás nyomán felélénkült eladási kedv ugyan március második felében visszanyomta az árakat, ám április már ismét árhullámmal köszöntött be a tőzsdéken. Ebben a felvásárlások várható megindulása mellett az is közrejátszott, hogy a Délkelet-Ázsiában beköszöntő száraz évszakban leapadhat a kaucsukfák tejtartalma. A legnagyobb határidős tőzsdén, Tokióban pénteken már újra az 1998. őszi magasságba - 100 jenre, azaz 75,6 USA-centre - duzzadt a kilogrammonkénti árszint, de Szingapúrban is elérte a 70 centet, a meghatározó jegyzéseket tekintve.
A kaucsuk világkínálatának ütközőkészletekkel való szabályozása nem új keletű: az ENSZ égisze alatt létrehozott, a nagyobb termelők mellett a főbb felhasználókat is tömörítő Nemzetközi Kaucsukszervezet (INRO) két évtizeden keresztül próbálkozott vele, több-kevesebb sikerrel. Ám a kilencvenes évek végén, főleg finanszírozási okokból, már képtelen volt megakadályozni az árak felgyorsult erózióját, ami Thaiföld és Malajzia kilépéséhez s az INRO felbomlásához, az ütközőkészletek kiárusításához vezetett.
A természetes kaucsuk, illetve abból vulkanizálással létrehozott gumi kereslete hosszabb távon erősödhet, főleg a fellendülő ázsiai (kínai, indiai) motorizáció nyomán. A legnagyobb felhasználók ugyanis az abroncsgyártó cégek, amelyek mintegy kétharmadát adják az összkeresletnek. Ez utóbbi tavaly még 7,02 millió tonnára esett a két évvel korábbi 7,32 millióról. Ám a világgazdasági s ezzel a járműipari konjunktúra visszatértével fordulat várható. Ráadásul a szigorodó környezetvédelmi szempontok is a növényi kaucsuk mellett szólnak, hiszen a szintetikus eredetű hulladék kaucsukot egyelőre nem tudják kereskedelmileg újrahasznosítani. A szintetikus kaucsuk egyes minőségi paramétereket tekintve is lemarad a biológiai származásútól. Ezért, egy a Reuters által idézett, holland szakember szerint 2006-ig akár évi 2,6 százalékkal is nőhet a kereslet.
A természetes kaucsuk részaránya jelenleg, a járműtípusoktól és az idénytől függően, nagyjából 8-40 százalékos az abroncsokban - közölték kérdésünkre a Taurus Gumiipari Rt.-nél. A mostani drágulás miatt esetleg aggódók megnyugtatásául: az alacsony, 8 százalék körüli szint éppen a legnagyobb mennyiségben forgalmazott nyári személyautó-abroncsokra jellemző, míg a 40 százalék csak a földmunkagépekére. (Igaz viszont, a szintetikus kaucsuk előállítási költségei is várhatóan nőnek a nyersolajárak újbóli megemelkedésével.) Magyarország 2000-ben 19 ezer tonna természetes és 35 ezer tonna szintetikus kaucsukot importált. Az előbbit döntően Indonéziából és Thaiföldről, míg az utóbbit elsősorban Oroszországból szerezte be a Magyar Gumiipari Szövetség információi szerint. (GI)
MUNKATÁRSUNKTÓL
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.