A természetes (növényi, bioló-giai eredetű) kaucsuk világexportjának mintegy 85 százalékát adó Thaiföld, Indonézia és Malajzia a héten várhatóan megkezdi a közös ütközőkészletek feltöltését, amitől a világpiaci túlkínálat megszüntetését remélik. A felvásárlások finanszírozására Thaiföldön vegyes vállalatot alapítanak 225 millió dolláros alaptőkével. Ehhez már csak Indonézia jóváhagyása szükséges, ami a Bloomberg értesülése szerint ma esedékes. A három vezető délkelet-ázsiai kaucsuktermelő ország még tavaly decemberben megállapodott, hogy az idén és jövőre 4-4 százalékkal mérsékli a termelést, a kivitelt pedig 10 százalékkal fogja vissza meghatározatlan ideig.

A nevezett országok kartelljellegű szövetkezése, valamint a világpiaci kereslet erősödésével kapcsolatos spekulációk már az év elején lendületet adtak a világpiaci áraknak, amelyek több mint hároméves csúcson tetőztek a múlt hónap elején. Az erős drágulás nyomán felélénkült eladási kedv ugyan március második felében visszanyomta az árakat, ám április már ismét árhullámmal köszöntött be a tőzsdéken. Ebben a felvásárlások várható megindulása mellett az is közrejátszott, hogy a Délkelet-Ázsiában beköszöntő száraz évszakban leapadhat a kaucsukfák tejtartalma. A legnagyobb határidős tőzsdén, Tokióban pénteken már újra az 1998. őszi magasságba - 100 jenre, azaz 75,6 USA-centre - duzzadt a kilogrammonkénti árszint, de Szingapúrban is elérte a 70 centet, a meghatározó jegyzéseket tekintve.

A kaucsuk világkínálatának ütközőkészletekkel való szabályozása nem új keletű: az ENSZ égisze alatt létrehozott, a nagyobb termelők mellett a főbb felhasználókat is tömörítő Nemzetközi Kaucsukszervezet (INRO) két évtizeden keresztül próbálkozott vele, több-kevesebb sikerrel. Ám a kilencvenes évek végén, főleg finanszírozási okokból, már képtelen volt megakadályozni az árak felgyorsult erózióját, ami Thaiföld és Malajzia kilépéséhez s az INRO felbomlásához, az ütközőkészletek kiárusításához vezetett.

A természetes kaucsuk, illetve abból vulkanizálással létrehozott gumi kereslete hosszabb távon erősödhet, főleg a fellendülő ázsiai (kínai, indiai) motorizáció nyomán. A legnagyobb felhasználók ugyanis az abroncsgyártó cégek, amelyek mintegy kétharmadát adják az összkeresletnek. Ez utóbbi tavaly még 7,02 millió tonnára esett a két évvel korábbi 7,32 millióról. Ám a világgazdasági s ezzel a járműipari konjunktúra visszatértével fordulat várható. Ráadásul a szigorodó környezetvédelmi szempontok is a növényi kaucsuk mellett szólnak, hiszen a szintetikus eredetű hulladék kaucsukot egyelőre nem tudják kereskedelmileg újrahasznosítani. A szintetikus kaucsuk egyes minőségi paramétereket tekintve is lemarad a biológiai származásútól. Ezért, egy a Reuters által idézett, holland szakember szerint 2006-ig akár évi 2,6 százalékkal is nőhet a kereslet.

A természetes kaucsuk részaránya jelenleg, a járműtípusoktól és az idénytől függően, nagyjából 8-40 százalékos az abroncsokban - közölték kérdésünkre a Taurus Gumiipari Rt.-nél. A mostani drágulás miatt esetleg aggódók megnyugtatásául: az alacsony, 8 százalék körüli szint éppen a legnagyobb mennyiségben forgalmazott nyári személyautó-abroncsokra jellemző, míg a 40 százalék csak a földmunkagépekére. (Igaz viszont, a szintetikus kaucsuk előállítási költségei is várhatóan nőnek a nyersolajárak újbóli megemelkedésével.) Magyarország 2000-ben 19 ezer tonna természetes és 35 ezer tonna szintetikus kaucsukot importált. Az előbbit döntően Indonéziából és Thaiföldről, míg az utóbbit elsősorban Oroszországból szerezte be a Magyar Gumiipari Szövetség információi szerint. (GI)

MUNKATÁRSUNKTÓL