Orosz acélremények az EU-ban
Rövidesen megegyezés születhet az uniós acélpiac védelmét szolgáló kvóták lazításáról: a mostaninál várhatóan 28 százalékkal több orosz acéláru vihető majd be a tagországokba - jelentette be Makszim Medvegykov orosz gazdaságfejlesztési miniszterhelyettes. Az új menynyiség az idei, a jövő évi és a 2004-es kivitelre vonatkozik majd. Az említett 28 százalék további 12 százalékkal nőhet, ha Oroszország eltörli a vas- és acélhulladék kivitelét megnehezítő vámját. Az ország az idén 90 ezer tonna ötvözött acélt adhat el az uniós területeken - emlékeztet a Reuters.
Az oroszoknak egyébként az USA acélpiac-védelmi intézkedéseivel is gondjaik vannak. A védővámok tavaszi bejelentésekor - egészségügyi okokra hivatkozva - azonnal leállították az USA-ból érkező baromfiimportot, s a helyzet azóta nemigen enyhült, sőt, az oroszok javították is egyezkedési pozícióikat: nemrég rendeletet hoztak arról, hogy az országban nem forgalmazható genetikailag módosított (gm) termény. A lépés ellehetetleníti az USA-ból érkező kukorica- és szójavásárlásokat. Ám miután azt sem lehet ellenőrizni, hogy az importált baromfit mivel táplálták (vélhetőleg azonban olcsó gm-kukoricával), ezen import emiatt tartósan veszélybe került. A teljesség kedvéért az oroszok bevezettek egy baromfihús-minősítő szabványt is, amely szintén az áru "előéletének" nehéz ellenőrizhetőségével okoz fejfájást az amerikaiaknak. A rendelet augusztus 1-jétől lépne életbe, vagyis ekkortól orosz igények szerinti "bizonyítvány" nélküli csirke nem rakható ki az ország kikötőiben. Az amerikaiak az oroszok kompromisszumkészségére apellálnak az ügyben, utóbbiak viszont azzal érvelnek, hogy a rendelet tervezetéről már áprilisban értesítették az USA egészségügyi illetékeseit, vagyis volt elég idejük felkészülni.
Olajügyekben egyébként nagyobb az egyetértés a két ország között: mint beszámoltunk, a napokban megérkezett az első orosz olajszállítmány az USA-ba, a feladó Jukosz már az újabb tankereket tölti. A nyugati piacokat "közelebb hozó" új terminál építésén munkálkodik a Lukoil is, közben pedig folyik az egyeztetés az USA-ba vezető olcsó, mediterrán útvonalat elérő Barátság-Adria vezeték további beruházásáról. (BHL)
Munkatársunktól