A meglóduló magyar bankkártyapiacon eddig kiemelkedÕ fejlÕdési mutatók jellemzik a terheléses (debit) kártyák után évekkel elinduló hitelkártyaüzletet. A Magyar Nemzeti Bank kimutatásai szerint 2001-ben a kibocsátott 5,086 millió plasztiklapnak 9 százaléka volt hitelkártya, szemben a 2000. évi 6 százalékos aránnyal.
Az egyik legnagyobb kártyakibocsátó, a Visa adatai szerint a hitelkártyás költés ugyanakkor 70 százalékkal, a 2000. évi 46,5 millió dollárról 79,1 millióra emelkedett Magyarországon. Ugyanakkor intÕ jel lehet Huszár Róbertnek, a Raiffeisen Bank lakossági üzletágvezetÕjének azon beismerése, hogy a jelenlegi tízezerre tehetÕ hitelkártyájuknál lényegesen többet szerettek volna kibocsátani, ám a piac jelenleg olyan fejlÕdési szakaszba jutott, amikor a korábbi növekedés megtört. Egyes vélemények szerint ezzel függhetnek össze az elmúlt hetek azon bejelentései, amelyekben a hitelkártyapiacon az elsÕként megjelenÕ - ám az ugyancsak ekkor induló Citibankkal ellentétben még nem a "klasszikus", azaz kamatmentes költési idÕszakot is kínáló konstrukciókkal versenyzÕ - bankok, a Kereskedelmi és Hitelbank (K&H) és a Magyar Külkereskedelmi Bank (MKB) is eddigi termékének felszámolására kényszerült. A klasszikus hitelkártyáknál kedvezÕbb kamatozású, ám a tranzakciók után azonnal ketyegni kezdÕ hitelkamat miatt nehezen követhetÕ kamatelszámolású konstrukciók közül a K&H szeptember 9-ével bevonja a mintegy ezer plasztiklapját, míg az MKB a napokban alakította át konstrukcióját, és jelent meg a piacon immár a klasszikus feltételeknek megfelelÕ hitelkártyával. Mint Köpe Ildikó üzletágvezetÕ lapunknak elmondta, korábbi ügyfeleiknek díjmentesen felajánlják az új típusú hitelkártya-konstrukciót.
Meglepetésre a kibocsátott hitelkártyák számában az elsÕként piacra lépÕ, így a konstrukció után érdeklÕdÕk jelentÕs részét magához kötÕ - tavaly novemberben a százezres kártyanagyságot átlépÕ - Citibankot továbbra is egy "azonnal számlázó" konstrukció, az OTP C hitelhez kötött plasztiklapja követi. Mint Hargitai Teréz, a bank kártyaüzletágának fÕosztályvezetÕje elmondta, a 2000 júniusában indult termék június végén átlépte a százezres ügyfélkört, s a kártyák révén kihelyezett hitelállomány 18,2 milliárd forintra emelkedett.
Az OTP a C hitel sikere ellenére foglalkozik a klasszikus hitelkártya-kibocsátás gondolatával, a fÕosztályvezetÕ szerint erre jövÕ év elején kerülhet sor. Ekkor, azaz 2003 tavaszán nagy tülekedés lesz várhatóan a hitelkártyapiacon, mivel az OTP mellett ebben az idÕszakban tervezi kibocsátani új, immár klasszikus hitelkártyáját a K&H, és a hírek szerint ekkor nevez be a versenybe a HVB Hungary is. A szakértÕk szerint ekkor kezdÕdik meg majd az igazi kamatverseny, s egyesek azt sem tartják kizártnak, hogy a vetélkedés olyan alaptételek feladására is rákényszeríti majd a bankokat, mint például, hogy - az egyébként igen komoly jutalékkal büntetett - készpénzfelvételre a vásárlással ellentétben nem érvényes a kamatmentes idÕszak.
Míg az idei nyár a hitelkártya-konstrukciók átalakításától, a jövÕ tavasz az új kibocsátásoktól lesz hangos. A jelenleg klasszikus hitelkártyát kibocsátó négy bank mellett az OTP, a K&H és a HVB is benevez a versenybe.
Nagy László Nándor-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.