BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Magánügyfelek ritkán fordulnak ügynökhöz

Az életbiztosítások terén a szerződések alig másfél százalékát közvetítik hazánkban az alkuszok, amivel - az európai uniós statisztikát nézve - a portugálokkal állunk egy szinten, míg a nem életbiztosítási konstrukciókat nézve 18 százalékos arányt képviselnek, ami az olasz, illetve a spanyol átlagnak felel meg. Arra vonatkozóan nincs pontos statisztika, hogy a hazai alkuszcégek ügyfelei hogyan oszlanak meg, ám zömük a vállalati körből kerül ki. Ez akár meglepőnek is tűnhet abból a szempontból, hogy a magánszemély ugyanakkora díjjal találja szemben magát, akár egy biztosítási közvetítőhöz, akár egy alkuszcéghez fordul. Az előbbi értékesítési csatorna azonban jóval elterjedtebb és egyúttal ismertebb az ügyfelek körében, de változások azért észlelhetők. A QBE Atlasz például tavaly leépítette hálózatát - a meglévő 11 fiókból hetet megszüntettek, s az ügynökök számát 250-ről tízre csökkentették -, a banki háttérrel nem rendelkező biztosítók közül az Aviva a Postabank és a EuroDirekt Országos Takarékszövetkezet mellett elmozdult a brókercégek felé, a gépjármű-biztosítások terén tavasszal megjelent Union is nagyobb teret szán az alkuszoknak, de hasonló tendencia figyelhető meg másutt is. Tény, az alkuszok zömmel a vállalati vagyon- és felelősségbiztosítás, a csoportos egyéni jellegű módozatok esetében tevékenykednek. Magánszemély általában a gépkocsidílernél találkozhat velük, illetve egy banknál felvett lakáshitel esetén a pénzintézet - mivel nincs biztosítója - egy alkuszon keresztül kötteti meg lakásbiztosítását.

Magánügyfeleink zömmel azok közül kerültek ki, akik egy gépkocsi-kereskedőnél autót vásároltak, majd később egyéb problémáikkal is megkerestek minket - jegyzi meg Mestyán András, a CLB Alkusz igazgatója. A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások esetében 7-8 ajánlatot tudunk felmutatni, a lakásbiztosításoknál pedig 6-8-at. Vegyes a kapcsolatunk a biztosítókkal, például az egyik társasággal semmiféle együttműködésünk sincs, ám ha benyújtunk egy ügyféligényt, elfogadják. A biztosítók többségével azonban leszerződtünk - tette hozzá.

Az alkuszok emellett speciális kéréseket is "időtakarékosabban" látnak el. Olyan igénnyel is megkerestek minket, hogy Németországban több hónapra munkát vállaló kaszkadőröknek szerezzünk biztosítást - magyarázza Mestyán András. Nem volt könnyű, hiszen úgy tűnik, csak egy helyen vállalják el. Hasonlóan nehéz volt egy kisállattartó óriáskígyóira biztosítást szerezni. Hosszú hetek keresgélése nyomán egyetlen egy biztosító vállalta el, ám meglehetősen szigorú feltételekkel. Annak a cégnek viszont nem tudtak szakmai felelősségbiztosításra biztosítót találni, amely a Paksi Atomerőmű egyik alvállalkozója lett volna - tudtuk meg.

Az EU-csatlakozás kapcsán azonban e szempontból megnyílhat a piac: a Lloyd'snál például különlegesebb dolgokra is lehet biztosítást kötni. Magyarországon ebben ugyanis nincs nagy gyakorlatuk a cégeknek, s az ár szempontjából sem tudnak mihez viszonyítani. Egyéb pontokon a közös Európához való kapcsolódással összefüggésben tendenciáját tekintve nem számít jelentősebb elmozdulásra Pálos Anna, a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének főtitkára, bár az reális forgatókönyvnek tűnhet, hogy egy-egy alkusz külföldi biztosítóhoz viszi el az ügyfeleit, amennyiben ott előnyösebb konstrukciót talál. Egyesek számára komoly kihívást jelenthet a szakmai felelősségbiztosítás összegének növekedése - ami akár ötszörös is lehet -, hiszen ez jelentős anyagi megterhelést és díjemelést hordoz magában, s nem kizárt, hogy piaci koncentrációra is sor kerülhet - hangsúlyozta Pálos Anna. (FB)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.