A bérekhez kapcsolódó járulékterhek csökkenése rövid távon nem valószínűsíthető. A személyi jövedelemadóhoz kapcsolható kedvezmények nyirbálása viszont mindennapos. E körülményekre tekintettel a munkaadók és -vállalók számára egyaránt felértékelődnek azon lehetőségek, amelyek révén jövedelemhez, illetve egyébként adózott pénzből elérhető szolgáltatáshoz lehet jutni. Az egészségpénztárak nyújtotta paletta épp e körbe illeszthető.
A magánszemélyek befizetéseihez szja-kedvezmények kapcsolódnak, s ennek megvonása egyelőre nem szerepel a tervezetekben. (A saját tagi befizetés 30 százaléka, maximum 100 ezer, idősebb korosztálynál 130 ezer forint vonható le az adóból. Fontos azonban tudni, hogy ez a teljes pénztári hozzájárulásra vonatkozik, ha tehát nyugdíjkasszatagsága is van a magánszemélynek, azzal együtt értendő.) A munkáltató adott összeghatárig (a havi minimálbér mértékéig, jelenleg 50 ezer forintig) járulékmentesen teheti meg alkalmazottai részére hozzájárulását. A keletkező bevétel pedig - a pénztár költségeinek levonása után - szinte azonnal, a pénztár szabályzata alapján szolgáltatások nyújtására, megvásárlására fordítható, méghozzá igen széles körben. Az egészségkasszák ugyanis nem pusztán anyagi eszközöket biztosítanak az "ingyenes" egészségügyi ellátás megtoldására, hanem - alapelveiben az egészség megőrzésére, a betegség megelőzésére helyezve a hangsúlyt - olyan kereteket teremtenek tagjaik számára, amely révén megbízható s minél teljesebb körű szolgáltatásban részesülnek. Ennek eleme lehet a szakellátó hálózat, a sportlétesítményekkel kötött megállapodás, s természetesen részét képezi az ezzel kapcsolatosan felmerülő költségek térítése a gyógyszertári számláktól a szemüvegig vagy az egészségmegőrzést célzó uszodabérletig. A közterhektől mentes összegeken túlmenően azonban munkaadói szempontból egyéb "megtakarítás" is realizálható.
A vállalkozások számára az alkalmazottak betegsége igen jelentős költség, gondolva a táppénz munkaadót terhelő részén túl a kieső munkatársak helyettesítésére és egyéb felmerülő terhekre is. Ebből eredően felértékelődik az egészségről való gondoskodás szerepe. Az egészségpénztár - ahogy az előbbi hangsúly alapján is kitűnt - épp ennek eszköze: egészség megőrzésére szolgáló intézmény. Az ebben rejlő lehetőségeket pedig már több munkaadó is felismerte - hangsúlyozta érdeklődésünkre Erdős Mihály, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) területért felelős elnöki tanácsadója. Volt olyan gazdálkodószervezet, amely épp ezzel összefüggésben döntött önálló pénztár létrehozásáról. Számszerűsítették a munkavállalók betegségéből eredő költségeket, végiggondolták egy ilyen lépés révén igénybe vehető kedvezményeket, s megalapították az intézményt - közölte Erdős, hozzátéve, hogy e pénztárak gyakorlatilag átvették az üzemorvosi ellátás feladatait is.
A konkrét anyagi előnyök mellett arról sem érdemes megfeledkezni, amit a konstrukció alkalmazottak közérzetére gyakorolt hatása jelenthet. A munkavállalók motiválása, céghez kötése, különösen magasan képzett, jól felkészült munkaerő esetén, egyre több cégnél alapkérdés. Ebben a közérzetjavító intézkedések sok esetben legalább olyan mértékben számítanak, mint a magasabb fizetés. Ezek között pedig a munkáltató szerepvállalásával megvalósuló egészségpénztári tagság is említésre érdemes. A tagok számára ennek keretében elérhető szolgáltatások ugyanis garanciákat is jelentenek a megfelelő színvonalra. Bár az adott jogszabályi keretek között igen sokféle megoldás található, általában megállapítható, hogy a pénztárak minőségi követelményeket állítanak fel azon személyekkel (orvosokkal) és intézményekkel szemben, amelyekkel szerződnek, ráadásul folyamatosan ellenőrzik azok tevékenységét. Sok pénztárnál egymásra épülnek az egyes ellátási elemek a szűréstől a szakellátásig, s mivel minél szélesebb kört igyekeznek a szolgáltatásnyújtásba bevonni, a kockázatokat is szétterítik.
Ha egy munkaadó mindennek fényében úgy dönt, hogy él a lehetőséggel, havonta fix öszszegben vagy jövedelemarányosan állapíthatja meg a hozzájárulás mértékét, de valamennyi alkalmazottra vonatkozó, egységes elv alapján kell azt megtennie.
Érdemes továbbá figyelemmel lenni arra is, hogy hozzájárulás csak előre adható, utólagos térítésre nincs mód. A tagokhoz köthető befizetések mellett a gazdálkodóknak lehetősége van arra is, hogy adományként pénzzel, eszközökkel, létesítményekkel gazdagítsák az egészségpénztárat, amely esetben az adomány 30 százalékával csökkenthetik a nyereségadójukat. A legnagyobb pénztárak többsége munkáltatói alapon jött létre - emlékeztetett Erdős, utalva a Mol, a Matáv, a Dunaferr által alapított intézményekre, illetve a honvédség és a vasutasok pénztárára -, és az induláshoz szükséges irodát, alapvető eszközöket is az alapító biztosította. Mára e kasszák többsége is nyitott azonban, a gyakorlatban bárkinek lehetősége van a belépésre, s az utóbbi időben (a gazdaságos üzemnagysággal s a szélessé vált kínálattal összefüggésben) nem is igazán jellemző a munkáltatói saját intézmény létrehozása - tette hozzá.
A pénztárválasztásról a munkavállaló dönt. A munkaadó segítséget nyújthat ebben (tájékoztatók szervezésével), de adott pénztárhoz kötött tagsági viszonyra nem kötelezhet. (Értelemszerűen akkor is lehetőség van a kasszatagságra, ha csak egyéni befizetésre kerül sor, de ha az alkalmazó nyújt e célu hozzájárulást, azt az alkalmazott által megjelölt intézménynek kell befizetni.) A választás nem egyszerű, jelenleg 36, igen eltérő intézmény tevékenykedik a piacon, ám a felügyeletnél készülő összehasonlító táblázat a jövőben ezt megkönnyítheti majd. Ennek használatával - már az intézmény honlapján (www.pszaf.hu) elérhető - nyugdíjszámítási táblázathoz hasonlóan lehetőség lesz a pénztárakra vonatkozó alapvető információk megismerésére, amelyek segíthetik a választást.
Jelenleg mintegy 170 ezer tagot számlálnak az egészségpénztárak. A munkaadói részvétel jelentőségét jól mutatja, hogy a felügyelet 2003. első negyedéves beszámolójának adatai szerint az időszak alatt befolyt mintegy 2,4 milliárd forintos tagdíjbevételből 86 százalékot az általuk biztosított hozzájárulás tett ki, a tagoktól annak 12, támogatásból 2 százaléka folyt be. Az egy tagra jutó befizetés havi szintre vetítve átlagosan nem éri el az 5000 forintot. Egyelőre tehát egy viszonylag szűk réteg, nem túl jelentős öszszegekkel vesz részt e piacon. Az elmúlt időszakok tendenciáira figyelemmel azonban egyre többen fedezik fel az egészségkassza kínálta lehetőségeket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.