BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hajóbiztosítások: kevesen kötnek cascót

Hazánkban 5 ezer körüli vitorlásnak és mintegy 3 ezer motoros hajónak van hajólevele, ami egyértelműen arra utal: a motoros hajózási kedv terjedőben van. Mivel pedig a vitorlázás világszerte az öt legkedveltebb sportág közé tartozik, így érthető, ha Magyarországon egyre többen hódolnak e szenvedélynek is - jegyezte meg Török Miklós, az Allianz Hungária Biztosító Rt. ügyvezető igazgatóhelyettese. Növekedés jellemzi a motoros hajóknál a felsőbb kategóriába tartozó új hajók szegmensét, s számottevő az alacsony árkategóriájú használt hajók behozatala is, míg a vitorlásoknál kisebb mértékű a hajópark bővülése - adott kiegészítő helyzetképet Csáki Gyula, a Generali-Providencia Biztosító csoportvezetője.

Folyamatos bővülésről számolnak be a hajóbiztosításokat kínáló piaci szereplők, ám mint fogalmaznak, ez erősen szezonális jelleggel mutatkozik meg, hiszen vannak, akik csak a nyári időszakra kötnek biztosítást, egy-egy versenyre, netán a hajóbérlés időszakára.

A biztosítottság casco esetében nem nevezhető magasnak, a becslések szerint a teljes hajópark 10 százaléka rendelkezik ezzel - mondta Csáki Gyula. Cascónál leginkább a nagyobb (5 millió forint feletti) értékű új, finanszírozott hajóknál van igény a biztosításra. A felelősségbiztosításnál ez az arány lényegesen magasabb, 80 százalék körüli. Éppen ezért a casco biztosítások területén a piac bővülését meghaladó, míg a felelősségbiztosításnál azzal megegyező növekedéssel számol a biztosító.

Az értékesebb, tízmillió forint feletti értékű hajók 80 százaléka biztosítva van, amiben az is szerepet játszik, hogy egyre többen banki hitelből vásárolnak - jegyezte meg a cascopiacot vezető Allianz Hungária szakértője. Gyakori, hogy a sportklub, illetve a kikötő kötelezővé teszi a felelősségbiztosítás megkötését, illetve ez feltétele a versenyen való indulásnak is - tette hozzá. Az OTP-Garancia Biztosító tapasztalatai is azt mutatják: folyamatos a bővülés, és mind többen szeretnének biztosítást kötni. Ennek oka, hogy megkezdődött a kishajók finanszírozása, aminek feltétele a biztosítás - mondták érdeklődésünkre.

A leggyakoribb káreseménynek a töréskár számít, amit nem feltétlenül egy ütközés idéz elő, hanem például - főként a folyón - találkozás egy uszadékfával. Emellett a lopáskár is gyakori - mutatott rá az allianzos Török Miklós.

A cascodíjtételek több tényezőtől függnek, így a hajó jellegétől (a vitorlás hajónál közel 20 százalékkal alacsonyabbak a díjtételek, mint a motorosnál), milyen kiegészítő kockázatokra terjed ki a biztosítás (lopás, hajótesten kívüli részek törése, bérbeadás, európai kiterjesztés), a minimális önrész összege, illetve a hajó értéke (degresszív díjtételek). A fenti tényezők alapján a díjak általában a hajó értékének 1,5-1,8 százalékára rúgnak - mondta Csáki Gyula. A sportjárművek felelősségbiztosítási díját vitorlásnál a hajótesten mért hossz, motoros hajónál a motorteljesítmény alapján határozzák meg. Attól függően, hogy 6 hónapos vagy éves tartamot választanak az ügyfelek, a díjak 19-99 ezer forint között mozognak járművenként, az európai területi hatály pótdíja pedig 100 százalék - tette hozzá a Generali-Providencia csoportvezetője.

Az OTP-Garancia Biztosítónál a díjtételek 1,2 százalékról indulnak a nagyobb vitorlásoknál, de a motorcsónakok díjtétele már majdnem 3 százalék.

Az Allianz Hungária kizárólag magyarországi vízterületekre köt kishajócasco, felelősség-, szállítás- és baleset-biztosítást, ami például egy 19 millió forint értékű vitorlásra évi mintegy 340 ezer forint. A külföldre szóló felelősségbiztosítás azért nem lehetséges, mert nem fogadnák el a kékkártyaegyezményt aláíró országokban, mivel Magyarország még nem írta alá a szerződést. Így például Horvátországban az Allianz ottani leányvállalatához irányítják az ügyfeleket. Egyre többen tesznek tengeri hajózásra érvényes vizsgát, és kialakult egy viszonylag széles kör, amelynek tagjai rendszeresen hajóznak az Adrián - jegyezte meg Török Miklós. (VG)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.