A tőkejövedelmek, így a kamat, az osztalék vagy az árfolyamnyereség keresetektől eltérő adóztatása olyan adózási alapelvek, mint az igazságosság vagy a teherviselő képesség szerinti hozzájárulás, nem magyarázható. Látni kell azonban, hogy a legtöbb befektető egyben munkajövedelemmel is rendelkezik, s megtakarításaikat már egyszer adózott pénzből képzik, vagyis itt egyfajta kettős adóztatásról van szó. A leggyakrabban mégis közgazdasági megfontolásokkal szokás az eltérő, rendszerint érezhetően alacsonyabb elvonást magyarázni. A kisebb kulcs az inflációs hatást igyekszik ellensúlyozni, ugyanis a munkabéreknél jóval kevésbé és lassabban érvényesíthető a hozamokban a pénzromlás okozta kár. A másik érv szerint a tőkebefektetés sokkal kockázatosabb, mint a munkaviszony, így a nagyobb bizonytalanság magasabb hozamot indokol. A harmadik, a kormányok által érthető okokból kevésbé propagált érv az, hogy a tőkejövedelmek sokkal mobilabbak a kereseteknél, így ezeknél jobban érvényesül az államok közti adóverseny is. Mindezeket is felülmúlja azonban a praktikussági szempont, hiszen az egykulcsos rendszer sokkal átláthatóbb és egyszerűbb. Emellett gazdaságpolitikai érvek is a tőkejövedelmek alacsonyan tartása mellett szólnak. Az alacsonyabb adókulcs ugyanis csökkenti a befektetők által elvárt hozamot, az pedig olcsóbbá teszi a tőkét a vállalatoknak, s ezzel gyorsíthatja a gazdasági növekedést. Így nem csoda, hogy Mexikó, Új-Zéland vagy Hongkong egyáltalán nem adóztatja ezeket a bevételeket, míg Tajvanban a helyi vállalatok részvényei, Kínában és Dél-Koreában pedig a tőzsdei papírok jelentenek kivételt.
Ugyancsak a növekedés ösztönző hatása a fő magyarázata annak, hogy az utóbbi években a nagy nyugati országok a különféle tőkejövedelmekre, különösen a tartós befektetések árfolyamnyereségére kivetett adók mértékét sorra csökkentették. Kanada 2000-ben a tőkejövedelmek adóköteles részét 75-ről 50 százalékra csökkentette, és tavaly az ezen bevételeket szövetségi és állami szinten is megadóztató Egyesült Államok is mérsékelte kulcsait.
A különböző tőkejövedelmeket általában kétféle módon csoportosítják a mai adórendszerek. Az egyik felfogás szerint a hoszszú távú, legalább egy-másfél éves invesztíciókra - azok ösztönzése érdekében - alacsonyabb kulcs vonatkozik, míg a rövidebb tartási periódusban elért haszonból nagyobb az elvonás. A másik - például Hollandiában használt - megkülönböztetés a megszerzett tulajdonhányad mértéke alapján tesz különbséget, alacsonyabb sarccal ösztönözve a nagyobb arányú részesedéseket. (Ezen megközelítés ellen szól, hogy a kötvényportfóliókat jobban sújtja.)
A holland CPB friss elemzése szerint az utóbbi években három nemzetközi trend figyelhető meg a tőkejövedelmek európai adóztatásánál. A fix adókulcsok mérséklődnek, ám ugyanez a tőkejövedelmek összesített effektív adóterhelésére már nem feltétlenül igaz, miután az adó alá vont jövedelmek köre szélesedett. Maguk az adórendszerek egyre különbözőbbek lettek, s a kamat-, osztalék- és árfolyamnyereség adta jövedelmeket is mind eltérőbben kezelik az egyes nemzeti rendszerek.
Belgium volt 1984-ben az első európai ország, amely a bér- és a tőkejellegű jövedelmeket különbözőképpen kezdte adóztatni, ám ebben a rendszerben a szétválasztás még csak opcionális volt.
A kilencvenes évek elejétől a skandináv országok vezették be a kötelező csoportosítást, kivonva ezzel a rendkívül progresszív személyi jövedelemadó-kulcsok alól a befektetések immár egyetlen fix rátával adózó hozamát. Ez utóbbiak nemcsak az árfolyamnyereséget, osztalékot és kamatokat tartalmazzák, hanem a bérleti díjakat is.
Norvégiában mindkét jövedelemtípus előbb 28 százalékos fix kulccsal adózik, majd a munkajövedelemből további progreszszív adót vonnak le. Finnországban és Norvégiában egyébként sincs megkülönböztetés a befektetők személye alapján: a vállalatok és a magánszemélyek nyereségük után egyaránt 29, illetve 28 százalékot fizetnek.
Svédország és Ausztria is ugyanezt a modellt követi: a tőkejövedelmek egységes kulccsal, míg az egyéb bevételek progresszíven adóznak.
Hollandiában 2001 óta három kategóriás rendszer él. E szerint a munkajövedelmektől eltérően az adóbevételeket szétválasztják a 5 százaléknál nagyobb részesedésekből származókra és annál kisebbekre. A nagyobb részeknél az árfolyamnyereség és osztalék után 25 százalékos adó fizetendő, igaz, az alapból a felmerülő költségek levonhatók, de az árfolyamveszteség nem. Ha viszont a költségek meghaladnák a nyereséget, és negatív kötelezettség keletkezne, azt három esztendőn át lehet görgetni. A kisebb arányú befektetéseket 30 százalékos állami sarc sújtja. Ez valójában egyfajta vagyonadó (annak eltörlésével együtt vezették be), hiszen nem a konkrét hozamot vizsgálja, hanem a befektetések értékének 4 százalékát tekinti adóalapnak, amiből egyedülállóknál 17,6, házaspároknál 35,2 ezer euró levonható. A vagyonelemek értéke csökkenthető a hitelek összegével, de semmiféle egyéb költség nem számolható el. Ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy a korábbi 0,7 százalékos vagyonadót 1,2 százalékos kulcs váltotta fel. Az emelésen túl komoly változás, hogy az új rendszerben a korábban adómentes kamatok, osztalékok és az árfolyamnyereség is ezzel a kulccsal adózik.
Az Egyesült Államokban rövid és hosszú távú befektetéseket különböztetnek meg. Az adóalap kiszámításakor a realizált árfolyamveszteség a nyereséggel szemben elszámolható. Ez magyarázza a tőzsdék klasszikus év végi és januári anomáliáit: a decemberben veszteségesnek mutatkozó papíroktól az amerikaiak megszabadulnak, majd a következő esztendő elején visszavásárolják korábbi befektetéseiket. 2003-ban az éven túl megtartott befektetések hozamaira kivetett sarcot 15-ről 5 százalékra mérsékelték a két legalacsonyabb személyi jövedelemadó-kulcs alá tartozók számára, ám ez a kivételezés 2013-ban megszűnik, s a teher a másoknál szokásos 20 százalékra emelkedik.
Nemzetközi összehasonlításban így az itthon januártól 0-ról 25 százalékra felkúszó árfolyamnyereség-adó magasnak számít. Különösen feltűnő az eltérés a gazdasági fejlődést ösztönözni kívánó államok adómértékénél, s gyakorlatilag hazánk az egyetlen ország, ahol az utóbbi esztendőkben adóemelés következett be.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.