A két legnagyobb magyarországi vasúttársaság, a MÁV és a Rail Cargo Hungaria (RCH) együtt több mint háromezer mozdonyvezetőt foglalkoztat, a számot tovább növelik a GYSEV és az árufuvarozó magánvasút-társaságok alkalmazottai. Mozdonyt vezetni nem női pálya, de egyre több hölgy választja a masinisztaszakmát Magyarországon is. A MÁV-nál jelenleg 63 női mozdonyvezető dolgozik.
Nőknek az első motorvonat-vezető tanfolyamot Magyarországon 2013 februárjában indította a MÁV-Start. Tanfolyamaira az elmúlt években egyre több nő jelentkezik. A modern, könnyebben kezelhető gépek, motorvonatok ugyanis számukra is vonzóvá teszik a munkakört a társaságtól kapott válasz szerint. Az első motorvonat-vezető hölgy 2014-ben tette le a vizsgáit, ő azóta is MÁV-nál dolgozik, jelenleg mozdonyvezetőként.
Azóta a MÁV-nál már nemcsak motorvonatot, hanem mozdonyt is vezethetnek a hölgyek, de korlátozásokkal. Esetükben ugyanis az orvosi alkalmasság esetén 20 kilopondos foglalkozás-egészségügyi korlátozás van érvényben, ami kizáró tényező a bizonyos járműtípusok összekapcsolásakor szükséges csavarkapcsok emelgetése miatt. Nő csak olyan típusú mozdonyt vezethet, amelynek a csavarkapocs felhelyezése közben mért súlya nem haladja meg a 20 kilopondot. A MÁV legfiatalabb mozdonyvezetője 23, a legidősebb 58 éves.
A MÁV csoport flottájában 96 villamos motorvonat, 12 vasútvillamos-szerelvény (tram-train), 315 dízel motorvonat, 152 dízelmozdony és 253 villanymozdony üzemel. Ezek összesen közel 30 típust képviselnek. A járművek eltérő kiépítése miatt mindegyikre kell külön típusismereti engedélyt szereznie a mozdonyvezetőknek. A járművekből 3 típusú mozdony és egyfajta motorvonat rendelkezik más országban való közlekedési engedéllyel.
A vonatok célba juttatásához a MÁV-nál jelenleg 2532 mozdonyvezető és 203 HÉV-járművezető dolgozik. Tizenegy kolléga rendelkezik Hegyeshalom és Bécs közötti közlekedésre szóló engedéllyel. Külföldi mozdonyvezetője nincs a MÁV-nak.
Az RCH jelenleg 320 mozdonyvezetőt foglalkoztat a mintegy 40 villanymozdonyból és 20 dízelmozdonyból álló flottájának továbbításához. Egy-egy gép folyamatos működtetéséhez 3-5 mozdonyvezető szükséges. Minden mozdonytípus ismereteinek elsajátításához külön oktatás, felügyelet alatti vezetési gyakorlat és vizsga teljesítése szükséges. Jelenleg az RCH-nál 15 mozdonytípus van, amelyet el kell látni alkalmas személyzettel.
Nincs országos mozdonyvezető-képzés, minden akkreditált felnőttképző a 19/2011. (V.10.) sz. NFM-rendelet, valamint a Vasúti Képzési Módszertani Központ (VKMK) eljárásrendjében és vizsgaszabályzatában foglaltak szerint kell, hogy eljárjon.
A MÁV – mint válaszában hangsúlyozta – nagy hangsúlyt fektet a saját munkavállalók kiképzésére, a mozdonyvezető munkakörcsalád utánpótlásának érdekében. Kollégáit jellemzően maguk képezik ki a területi igényeknek megfelelően és a mozdonyvezetői életpálya szem előtt tartásával.
A vasúti járművezető képzés tartalmát és módszertanát, valamint a vizsga követelményeket minisztériumi rendelet határozza meg. A MÁV
Egy kezdő mozdony- és motorvonat-vezető alapbére, pótlékok nélkül közel 580 ezer forint a MÁV csoportnál. A bér később időarányosan nő. A társaság járművezetőinek idei átlagkeresete meghaladta a havi bruttó egymillió forintot.
A Világgazdaság rákérdezett a mozdonyvezetők esetleges pályaelhagyásának okára is. Mint megtudtuk, e téren nem körvonalazódtak jellegzetességek, szabályszerűségek. Mindenki egyedi megfontolás alapján, a saját élethelyzete okán hozza meg a döntést. Ebben előfordul külföldi lehetőség, egy magánvasúti társaság ajánlata vagy a pálya elhagyása, aminek a hátterében nem ritkán az a trauma áll, amit egy öngyilkos ember elgázolása jelent a kollégának.
Az RCH is képez mozdonyvezetőket, az eddigi 3 önálló tanfolyamán körülbelül 80 fő végzett sikeresen. A képzés 15 hónapig tart és sok műszaki ismeretet tartalmaz. Ez év szeptemberében indította el a harmadik interoperábilis mozdonyvezető átképző tanfolyamát az ausztriai Knittelfeldben. A kurzust egy nyolcalkalmas német szaknyelvi felkészítés előzte meg. Az országhatárokon átívelő vonattovábbításhoz szükséges végzettség megszerzését szolgáló első továbbképzés 2023-ban volt. Az átképző tanfolyam a vizsgákkal és gyakorlatokkal együtt körülbelül 4 hónapot vesz igénybe.
Ez a tudás ma még kuriózum.
Európa-szerte kevesen rendelkeznek egyszerre több ország infrastruktúrájának ismeretanyagával. (Ezzel az ismerettel rendelkezik a MÁV említett tizenegy kollégája, akik Hegyeshalom és Bécs között is vezethetnek mozdonyt.)
Budapest és Bécs között az RCH valamennyi szórt elegyes küldeménnyel rakott vonata mozdony- és mozdonyvezető-csere nélkül, a társaság saját mozdonyvezetőivel és kizárólagos üzemeltetésében közlekedik. A határátmenet ideje a korábbi, akár néhány órás várakozással szemben az interoperábilis közlekedéssel néhány percre csökkent. Az interoperábilis mozdonyvezetők bevetésével
teljesíthetők. Egy interopos mozdonyvezető által egyhuzamban levezetett leghosszabb távolság a Győr és Linz közötti 260 kilométer.
A Rail Cargo Hungaria energiaszükségletének 98 százalékát a mozdonyok vontatásienergia-felhasználása teszi ki. Az ebben elért legkisebb megtakarítás is több száz millió forintban mérhető. Az RCH ezért arra képezi mozdonyvezetőit, hogy a pályageometria, a lassújelek és más egyéb tényezők figyelembevételével képesek legyenek a közlekedés során látványosan, akár 40 százalékot is lefaragni a gép energiafelvételéből.
Az RCH mozdonyai közlekedésük során 2024-ben a MÁV pályahálózatán több mint 90 millió kilowattóra villamos energiát fogyasztottak, de a felhasznált erőforrás több mint 11 százalékát fékezési energiájuk hasznosítása révén visszatáplálták a hálózatba.
Tavaly ezzel a technológiával annyi áramot takarítottak meg, amennyi mintegy négyezer család éves átlagos fogyasztásának felel meg.
Mozdonyai az utóbbi hét évben csaknem megduplázták a hálózatba vontatójárművekkel visszatáplált energia és 14 százalékkal a felhasznált zöldenergia hányadát.
Az RCH 2024-ben indította az első komplex mozdonyvezető-képzését a vontatási képességének fejlesztése, a szolgáltatás hosszú távú biztosítása és a munkaerőhiány kezelése érdekében. A Magyarországon jelenleg egyedülálló program keretében 17 kolléga bővítette kompetenciáját és sajátított el újabb kulcsterületekkel – vonat fel- és átvevői, majd műszaki kocsivizsgálói – kapcsolatos ismereteket.
A mozdonyvezetők 603 órás műszaki kocsivizsgálói képzést teljesítettek és egy 180 órás kocsivizsgálói gyakorlaton is részt vettek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.