Bő egy hetük van arra a települési önkormányzatoknak, hogy eldöntsék: 2005-re mely hitelintézetet kívánják számlavezetőjüknek választani. A helyzetet a korábbiakhoz képest bonyolítja, hogy a közbeszerzési törvény hatályát kiterjesztették a bankválasztásra is, ami némi zavart keltett az érintettek körében.

Az e téren is piacvezető OTP Bank lapunknak adott válasza szerint 2004-ben az önkormányzatok több mint 77 százaléka, 2456 helyhatóság a hitelintézet üzleti partnere: a jövő évre vonatkozóan ugyanakkor a pályáztatások időszaka még nem zárult le, ezért végleges információk nem állnak rendelkezésre. A hitelintézetnél úgy vélik: a közbeszerzési törvény előírásai bonyolultabbá és költségesebbé teszik a pályáztatási eljárást, és ennek most még visszatartó hatása van. A törvény alkalmazásával azonban egyértelműen összehasonlíthatók az ajánlatok, és kiválasztható az önkormányzat számára legelőnyösebb.

A Raiffeisen Bank 2004-ben 89 önkormányzat számlavezetője: a jövő évre vonatkozó pályáztatás még nem zárult le, de eddig két város - Edelény és Mohács -, valamint öt nagyközség és község számlavezetését nyertük el - tájékoztatta lapunkat Keményné Koncz Ildikó, a hitelintézet önkormányzati üzletágának vezetője. Ami a közbeszerzési törvényt illeti: az a tapasztalatunk, hogy mind a bankok, mind a tanácsadók, nemkülönben az önkormányzatok még csak "kóstolgatják" e területen a lehetőségeket - vélekedett az üzletágvezető. Számos nyitott kérdés van, a jogalkotó sok esetben maga is tanácstalan: több feltett kérdésünkre nem kaptunk választ, vagy visszahivatkoztak a törvény szövegére - tette hozzá. A probléma csak az, hogy vannak az önkormányzatokra vonatkozó egyéb jogszabályok, amelyek előbb születtek, mint a közbeszerzési törvény, és mégsincsenek azzal összhangban. Jó lenne az önkormányzatok és a valós, tiszta verseny érdekében ezeket rendbetenni, s jövőre talán már több közbeszerzési eljárást írnának ki az önkormányzatok - hangsúlyozta az üzletágvezető.

A K&H Banknál az eddig számlát vezető 21 önkormányzat köre várhatóan bővülni fog 2005. január 1-jétől. A K&H-nál egyébként szintén úgy vélik, hogy a közbeszerzési törvény tárgyi hatályának túlzottan alacsony értékhatárok melletti, gazdaságtalan kiterjesztése sok esetben felkészületlenül érte a feleket.