A Volksbankra hogyan hat az elmúlt napok pénzpiaci bizonytalansága?
Az euró bevezetése körüli polémiát nem reagálta le érzékenyen a piac, a devizahitelek árfolyamkockázatára a kamatkülönbség miatt a néhány forintos változás nem jelent veszélyt. Úgy gondolom, hogy az árfolyam nem sok vizet zavar a hitelfronton addig, amíg a jelenlegi euró/forint kamatkülönbség mellett a hazai fizetőeszköz nem gyengül többet, mint 6-8 forint, vagyis 260 forintnál jobban. A bank stratégiáját - és ezzel nem vagyunk egyedül a piacon - inkább a gazdasági növekedés csökkenése érintené kedvezőtlenül.
A Volksbank rendkívül agresszív stratégiát valósít meg, a közelmúltban vásároltak meg 11 fiókot az ÁÉB-től.
Komoly és nagy lépés ez, hiszen fiókszámban harmadával növeljük a jelenleg 32 tagú hálózatunkat. Hároméves stratégiánkban 50 fiókos hálózat szerepel, amely lefedi a főbb gazdasági csomópontokat. Ezt organikus növekedéssel, vagy akvizícióval lehet megvalósítani. Mi mind a kettőt csináljuk, hiszen az idén is nyitottunk fiókokat, de a most megvett 11 jó lehetőség volt arra, hogy a növekedést felgyorsítsuk. Ha ez az átvétel lezajlik, akkor a fiókok számát tekintve a magyar bankok rangsorában az előkelő 9. helyre kerülünk.
Mennyibe került az ÁÉB-es szerzemény?
Amíg az egész ügylet le nem záródik, addig nem hozunk nyilvánosságra számokat, s ehhez tartjuk is magunkat. Annyit mondhatok, hogy a PSZÁF-engedély megléte esetén a fiókok integrációja az év végéig megtörténik.
Nehezen tudnék mondani még egy olyan szektort, ahol annyira erős a verseny, mint a bankszektorban. Hol lát fejlődési pontokat?
A mi stratégiánk központi eleme a specializáció egy jól körülhatárolt ügyfélcsoport irányában. Ez elsősorban a kis- és közepes vállalkozások és az ehhez jól kapcsolható retail üzletág, a privát ügyfelek. Úgy is mondhatnám, hogy középréteget megcélzó, ügyfélre specializált bankolás. Ebben a szegmensben úgy érzem, hogy a specializáción van a hangsúly, azon, hogyan tudjuk "hangszerelni" a banküzemet. A Volksbank 12 éve ezzel a stratégiával jelent meg a piacon és ez nem változott.
Milyen típusú termékek irányában lát kitörési pontokat?
A kkv-szektor esetében talán abban, hogyan kreatív megoldásokkal egy olyan finanszírozási csomagot tudunk összeállítani, amely megfelel a vállalkozói igényeknek. Az általunk megcélzott szektor jellemzője a növekedési nyomáson alapuló beruházási kényszer, amelyet kevés önerő mellett kell megvalósítani.
De a személyre szabott szolgáltatások drágábbak, mint a tömeghitelek.
Drágábbak. Hajlamosak vagyunk - azáltal, hogy dől a banki reklám a médiában - kicsit leértékelni a banki termékek jelentőségét. És ez hiba. Akkor, amikor a vállalkozás felvesz egy hitelt 5-15 évre, azzal az egész fejlődését meghatározza. Itt egy jó konstrukció megtalálása, a megfelelő módszerek alkalmazása, különböző pénzügyi források optimális összeterelése a teljes vállalkozás jövőjét befolyásolja. Ilyen értelemben szerintem nincs olcsó meg drága, hanem jó megoldás van, amely hozzáadott értéket teremthet a szolgáltatási oldalon.
Tipikus ügyfelük?
A statisztikák szerint háromszázezer aktív vállalkozás van. Ebből 10 ezer mondható nagyvállalatnak, a többi a 800 millió forint árbevétel alatti kisvállalkozás, és ezek döntő többsége az európai fogalmak szerint mikrovállalkozás. Ezt a kategóriát már nem érdemes tovább bontani. Inkább azt tudom mondani: a mi filozófiánkban minden ügyfél jó ügyfele a Volksbanknak, és a Volksbank jó bankja azoknak, akik a hálózatunk vonzáskörzetében találhatók.
Az a mondás járja, hogy új ügyfelet már csak új termékkel lehet csábítani a bankok között.
Vállalkozói szinten mindenképpen a hitel típusúak a kopogtatótermékek. Nekünk is van már stratégiai részesedésünk egy biztosítóban, a Victoria Volksbanken Életbiztosítóban, amely a magyar piacon is működik. A retail területen abban gondolkodunk, hogy életpályamodell alapján adjunk különféle banki, biztosítási, valamint lízingtermék kombinációt. Januárban lépünk ki az új konstrukcióinkkal, amelyek lényege, hogy a pénzügyi szolgáltatásokat (hitel, lízing, biztosítás) egy helyre integráljuk, s ez a fiók lesz.
Hogyan szeretné látni két év múlva cégét?
A magyar bankok rangsorában a tíz legnagyobb között leszünk, méghozzá erős középbankként - s itt mindkét szónak jelentősége van. A középbanki szerep rugalmasságot biztosít. A részvényeseink pedig a stabilitást és a tőkeerőt, vagyis bankunk erősségét garantálják.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.