BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Erősen drágul a nyersgumi

A nyersgumi ára csúcsokat döntöget a piacon, csak az elmúlt egy év alatt 50 százalékkal emelkedett a határidős piacon. A drágulás ugyanakkor – az erős verseny miatt – a végtermékek árán kevésé észrevehető.

A természetes kaucsuk (nyersgumi) ára nyáron 16 éves csúcsot ért el, és jelenleg is mintegy 50 százalékkal haladja meg a tavaly novemberi szintet a meghatározó határidős piacán, Tokióban. Az erős drágulás oka, hogy a globális termelés nem tud lépést tartani a felfutó kereslettel, amelytől 110 ezer tonnával maradt el az idei első fél évben a nemzetközi szakelemző csoport, az IRSG szerint. Ez főleg a kínai gépjárműpiac erőteljes bővülésére vezethető vissza. A növényi kaucsuk fő felhasználási területe ugyanis a gumiabroncsgyártás, az évszaktól (a téli köpenyekhez több kell) és a jármű típusától függően különböző mértékben. A tőzsdei trendet erősítette a nyersolajárak – a szintetikus kaucsuk költségeire kiható – száguldása.

Emiatt a magyarországi kaucsukimport is drágult. Jelenleg 1500–1520 dollárért, azaz a tavaly novemberi szintnél bő 20 százalékkal drágábban lehet behozni a leginkább keresett TSR 10-20 típusú természetes kaucsukot, és az előrejelzések a következő három hónapra is szilárd árakat jósolnak – közölte kérdésünkre Pintér Zoltán, az importáló Variachem Kft. ügyvezető igazgatója. A társaság a műszaki gumitermékeket gyártó hazai kis és közepes cégek legnagyobb ellátója. A növény kiváltására leginkább alkalmas szintetikus kaucsukfajta (SKI) sem sokkal olcsóbb: eléri a tonnánkénti 1200 eurót, azaz meghaladja az 1400 dollárt.

Ez nem kis gondot okoz az érintett felhasználóknak. A műszaki gumitermékek gyártási önköltségében mintegy 35-40 százalékkal részesedő növényi kaucsuk áremelkedése önmagában ugyan átlagosan csak 5-6 százalékkal drágította az előállítást egy év alatt, ám így is lenullázta az árrést Vattamány Árpád, a Timár-Gumi Kft. ügyvezető igazgatóhelyettese szerint. Tudniillik az egyéb kőolaj alapú összetevők beszerzése is drágult, miközben a költségnövekedést nem lehet érvényesíteni az árakban az importtermékek támasztotta erős verseny miatt.

A személyautó-köpenyek árai is jobbára stagnálnak, esetenként akár gyengültek is az egy évvel ezelőttihez képest az egyik mértékadó hazai importőr cég tapasztalatai alapján, s ezt szintén főleg a kiéleződött versennyel indokolja. Az egyetlen itteni köpenygyártó, a Michelin Hungária Kft. szerint a teljes gyártási költségben még a haszonjárművek esetében sem akkora a növényi kaucsuk részaránya, hogy a mostani drágulása markánsan befolyásolhassa a fogyasztói árakat. Emiatt elsősorban az olcsó köpenyek drágulhatnak néhány százalékkal. A társaság árkalkulációja egyébként sem költség alapú.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.